Gemeente Haarlem


16 juli 2004
sector Publieksdienst

197/2004
Gemeente Haarlem, het college van burgemeester en wethouders

Persbericht


Actie gericht op uitkeringsfraude in de prostitutie


Sociale recherche Gemeente Haarlem spoort ruim 27.000 euro uitkeringsfraude op


De sociale recherche van Gemeente Haarlem heeft zich de afgelopen maanden gericht op een specifieke sector: de prostitutie. Gecontroleerd is of beheerders van verschillende seksinrichtingen met een vergunning tot exploitatie daarnaast ook een uitkering ontvangen en hun inkomsten als beheerder wel opgeven aan de sociale dienst. Ook medewerkers van diverse seksinrichtingen zijn op deze feiten gecontroleerd. Daarbij is geconstateerd dat er voor een bedrag van 27.000 euro is gefraudeerd met uitkeringen.

Er zijn in totaal 22 vergunning gecontroleerd. Van de beheerders die op deze vergunningen vermeld staan bleken er 5 een uitkering te ontvangen en hun inkomsten niet op te geven. Deze gevallen zijn nader onderzocht waardoor uiteindelijk uitkeringen zijn beëindigd of aangepast en boetes zijn opgelegd voor onder meer het verzwijgen van inkomsten. Totaal is er sprake van ruim 6000 euro aan uitkeringsfraude.


Naast beheerders van seksinrichtingen zijn ook medewerkers in de prostitutie gecontroleerd. Daarbij is tot nu toe tenminste één geval van aanzienlijke uitkeringsfraude opgespoord. Het gaat om een bedrag van 21.000 euro. Dat bedrag kan nog oplopen omdat er ook ten onrechte huursubsidie is ontvangen. De betreffende vrouw verzweeg samen te wonen en gaf de inkomsten uit de prostitutie niet op. De man deed zich voor als zaakwaarnemer maar bleek haar verloofde te zijn. Beide personen zijn aangehouden en hebben bekend. Na verhoor zijn ze heengezonden in afwachting van de rechtszaak. Er is beslag gelegd op het vermogen van zowel de vrouw als de man.


Op dit moment lopen er nog diverse onderzoeken van de sociale recherche naar vermeende fraude met uitkeringen.

Handhaving door Gemeente Haarlem
Om uitkeringsfraude op te sporen heeft de gemeente Haarlem een handhavingsbeleid. Kern van dit beleid is een heldere regelgeving en een snelle reactie op aanwijzingen van mogelijke fraude. Door middel van huisbezoeken en onderzoek wordt fraude in een vroegtijdig stadium opgespoord.

Vanaf januari 2004 is het team sociale recherche van de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid uitgebreid met een extra rechercheur en 3 handhavingsmedewerkers. Dit team richt zich op het afleggen van extra huisbezoeken om uitkeringsfraude op te sporen. De eerste resultaten hiervan zijn inmiddels duidelijk zichtbaar.

Meriam Juthan, communicatieadviseur
023 - 511 4398
023 - 511 5171
emjuthan@haarlem.nl
---- --