Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
Vrijdag 16-7-2004; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Duitsland, cicruit Sachsenring

RAYMOND SCHOUTEN (34e) BAALT VAN NIET BINNENKOMEN IN LAATSTE 10 MINUTEN VOOR BANDENWISSEL

7e CRASH VAN DIT SEIZOEN BAART JAKUB SMRZ (19e) ZORGEN

Raymond Schouten maakte vrijdagmorgen voor het eerst kennis met het moeilijke stuurcircuit in Duitsland, waar het in de voorgaande jaren zowel voor mens als machine maar al te vaak op een slijtageslag is uitgelopen. Op de korte bochtige baan manifesteerde Schouten zich in de virje training op de zeker niet onverdienstelijke 31e plaats, waarmee hij in totaal 7 rijders achter zich liet. "Met mijn tijd van 1.33,195 sta ik zelfs niet ver verwijderd van de coureurs waar ik normaal gesproken mee in de GP's vecht. Maar dat zijn wel mannen die hier al één of meer GP's op het circuit nabij de oude Oostduitse grens hebben gereden", meldde de 19-jarige Powerfuse Honda coureur optimistisch na de eerste 22 rondjes tijdens de Duitse GP.

's Middags tijdens de 1e tijdtraining verging het de Brabander nog beter. Lange tijd vertoefde Raymond op de 26e en 27e plaats. "Dat ging heel erg goed. Ik reed daarmee bijna 2,5 seconde sneller dan vanmorgen. Het ging echt lekker en ik wilde geen tijd verliezen met binnenkomen in de pitbox. Onze trainingen duren slechts 30 minuten en iedere ronde is kostbaar. Maar tegen het einde van de training merkte ik dat ik misschien toch wel naar binnen hade moeten gaan. Want in die laatste 10 minuten van de training raakte toch wel het beste van mijn grip er af en kon ik niet meer aanzetten en scherpere tijden rijden toen mijn concurrenten dat wel deden met hun zojuist omgelegde nieuwe rubber. Daardoor zakte ik van de 26e plaats tot 10 minuten voor het einde van de training, naar de 34e plek op deze startlijst. Zeven rijders doken nog onder mijn tijd door, maar ik weet dat ik met 'vers' rubber wel voor ze had gezeten. Ik reed constant rondjes in de 1.31,7, terwijl de mannen die me voorbij kwamen alleen maar 1 ronde zo'n snelle tijd konden neerzetten. Het sturen ging goed. Het is een moeilijke baan, maar hij ligt me wel en ik ben er nu wel redelijk aan gewend", aldus Schouten, wiens linkerhand nu voor 95% is opgeknapt en ook geen therapie en steunende tapes bij dr. Costa hoeft te halen.

"Mijn motor maakte aan het einde van de training flinke stappen zijwaarts. Dat zal de machine ook met de race gaan doen als na 3/4 van de wedstrijd de grip ook minder zal worden. dat willen we morgen veranderen. Maar de weersvoorspellingen zijn niet echt goed. Als het morgen regent baal ik nog meer van die laatste 10 minuten, waarin ik geen bandenwissel toepaste. Maar ook nu blijkt weer dat ik iedere GP nog veel leer en moet leren", redeneert Schouten nuchter, die nog aanvulde, "Als ik 0,5 seconde sneller was geweest had ik 27e gestaan. En die halve seconde had er zeker in gezeten. Dat gebeurt nu morgen, als het tenminste niet regent".

Jakub Smrz trainde zich op voor hem bekend terrein, Smrz reed er in tegenstelling tot de debuterende Schouten al 3 keer eerder een GP op de Sachsenring, op vrijdagmorgen naar een hele goede 17e plaats met 1.27,911. "Dat is een prima uitgangspositie voor de 1e tijdtraining", opende Smrz verguld nadat hij 27 nuttige trainingsronden op het moelijke stuurcircuit had afgelegd. In de eerste tijdtraining liep het eveneens goed voor de 21-jarige Tsjech. "Ik ben een paar keer binnen geweest en kwam al snel tot rondetijden die onder mijn tijd van vanmorgen lag. Dat stemde me tevreden, temeer omdat ik er niet voor tot de limiet hoefde te gaan. Met nog 12 minuten te gaan ging ik de pits weer uit op jacht naar het vasthouden van mijn 16e plaats die ik op dat moment had. De vierde startrij zou perfect zijn op vrijdag, zeker omdat er wellicht regen wordt verwacht voor morgen. Maar toen ik na een paar rondjes wilde aanzetten en eerst mijn tijd nog even had aangescherpt, ging ik potdorie weer onderuit. En weer over het voorwiel wegglijdend. Dat is de 7e crash van dit seizoen. Daar baal ik enorm van, en dat terwijl ik juist van dat nare stempel afwil en aanzienlijk voorzichtiger te werk ga dan voorheen. Net als 2 weken geleden tijdens de race in Rio brak de voorwiel van de machine onverhoeds onder me weg. Toen viel de schade mee, maar nu is de motor stevig gehavend uiot de strijd gekomen. Daar hebben mijn monteurs weer een heleboel werk van. Maar we gaan toch hard op zoek naar de reden dat de motor voor te weinig controle en zekerheid biedt", meldde Smrz, die omdat hij de slotminuten mistte van de 16e naar de 19e plaats terugzakte.


---

De trainingstijden zijn bijgesloten in de pdf files en te vinden op www.motogp.com onder de button results.

************