EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

16 juli 2004

EVO: 'ROTTERDAM MOET HULP AMSTERDAMSE HAVEN INROEPEN'

Een negatief gevolg van de massale containerstroom uit China is dat de toekomst van de Nederlandse containerbinnenvaart op het spel staat. Daarmee heeft de groei met dubbele cijfers die de Rotterdamse haven het eerste half jaar realiseerde op lange termijn niet alleen positieve effecten. Alle capaciteit van de Rotterdamse containerterminals wordt ingezet voor de zeeschepen. Daardoor loopt de afvoer per binnenvaart ernstige vertraging op. Tegelijkertijd wordt ook na miljoeneninvesteringen de capaciteit van de Amsterdamse haven nauwelijks benut. EVO doet een beroep op scheepvaartondernemingen Amsterdam niet langer te negeren als serieus alternatief.

De animositeit tussen de Rotterdamse en Amsterdamse haven moet worden ingeruild voor een meer pragmatische benadering. Daartoe roept EVO de betrokken partijen uit Rotterdamse en Amsterdamse haven op om op korte termijn te bespreken hoe zij nader tot elkaar kunnen komen.

Momenteel is sprake van een luxeprobleem. Het komt nu niet aan op felle concurrentie maar op de vraag hoe de grote hoeveelheden lading efficiënt kunnen worden verdeeld. Daarbij mogen de commerciële belangen op lange termijn de urgent noodzakelijke oplossingen op korte termijn niet in de weg staan. De capaciteit is aanwezig in Amsterdam en recente proeven van een Finse rederij hebben uitgewezen, dat deze haven erop toegerust is om Rotterdam te ontlasten.

Antwerpen heeft net als Rotterdam een capaciteitsprobleem en is daardoor geen alternatief. Amsterdam is dat wel. Het is onbegrijpelijk dat een volwaardige en volledig beschikbare leegstaande terminal niet wordt ingezet door de rederijen. En ook de containerterminals kunnen samenwerking zoeken met Amsterdam. Was er in het verleden nog de mogelijkheid uit te wijken naar Antwerpen, nu is ook deze haven overvol en wijkt men vanuit België zelfs uit naar Rotterdam.

Bedrijven kiezen als gevolg van de problemen in de haven steeds vaker voor vervoer per vrachtauto in plaats van schip, omdat de betrouwbaarheid van de containerbinnenvaart in het geding is. De afgelopen jaren heeft de containerbinnenvaart een marktaandeel van veertig procent opgebouwd. Hierdoor zijn de overvolle wegen ontlast. Het mag niet zo zijn, dat wat bedrijfsleven en binnenvaart zorgvuldig hebben opgebouwd nu in korte tijd wordt afgebroken. EVO stelt dat het bedrijfsleven simpelweg álle vervoerswijzen hard nodig heeft om de grote goederenstroom op te vangen.

Rederijen hebben een vrije keuze voor wat betreft de haven die zij aandoen. Hetzelfde geldt voor de containerterminals. Zij hebben de verantwoordelijkheid ladingen te weigeren, zodra blijkt dat zij de aangeleverde hoeveelheid containers niet aankunnen.

De voorgenomen maatregelen, die rederijen en containerterminals willen nemen tegen de vertraging, komen te laat voor veel binnenvaartondernemers. De grote partijen hebben aangegeven te investeren in capaciteit en meer mankracht in de Rotterdamse haven. De effecten hiervan zijn echter pas op lange termijn zichtbaar: de uitbreidingen zijn op z'n vroegst pas in 2007 gerealiseerd, terwijl voor het aantrekken en opleiden van personeel zeker een half jaar moet worden uitgetrokken.

Noot voor de redactie (