Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

17-7-2004; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Duitsland, circuit Sachsenring

SCHOUTEN (32E STARTPLAATS) VERBETERT ZICH NETJES OP KLAMME SACHSENRING

WARMERE OMSTANDIGHEDEN EN ZOEKTOCHT NAAR GRIP KOST SMRZ (21E) EEN STARTRIJ

De tweede trainingsdag voor de Duitse Grand Prix op de bochtige en 3,6 km 'korte' Sachsenring leverde een enorme hoeveelheid nuttige informatie op voor beide rijders uit het Powerfuse-Honda kamp. Raymond Schouten, die in tegenstelling tot vele andere rijders onder de minder gunstige omstandigheden (warmer weer = minder vermogensopbrengst) wél tot snellere tijden kwam, boekte ook nog eens 2 plaatsen winst op de startgrid. "Kuba" Smrz gebruikte de 2e vrije training op zaterdagmorgen volledig voor het uittesten van diverse veringafstellingen, om zo zijn 'glijdende' voorkant van de machine beter onder controle te krijgen. Met die informatie werden in de beslissende 2e tijdtraining goede rondetijden geboekt, die net iets achter bleven bij de rondetijd van vrijdag. Maar in totaal kwamen 18 van de 28 kwartliterrijders door de benauwende hitte niet aan hun rondetijden van gisteren.

Raymond Schouten voelde zich beter in zijn nopjes dan vrijdag, toe hij te lang was doorgereden met een minder wordende band. "Maar mijn probleem is dat ik (nog) geen uitschieter kan rijden. Het is er wel een mooi baantje voor om aan te pikken, maar het lukte me niet. Wel kwam Barbera aan me voorbij, maar die is een tandje te groot. Verder heb ik al mijn rondetijden alleen gereden. Mijn snelste tijd was 1.30,9 en in de 5 ronden daarna reed ik ook constant 1.31,0. Het ritme is er wel en dat moet je hebben voor de race, maar net effe dat ene snelle rondje zetten, dat lukte nog niet. Of liever gezegd alweer niet. Maar ook dat hoort bij het leerproces", weet Schouten, die terecht opmerkte. "Iedere tiende van een seconde die je harder rijdt kom je een startplaats verder naar voren te staan. En ik weet zeker als je een rondje kan slipstreamen of naar een 'maatje' kan toe rijden, dat je dat zo 0,7 seconde scheelt. En in dat geval had ik vandaag dus 28e kunnen staan. We hadden na de vrijdagtrainingen de vering iets aangepast, 1 mm langere achterdemper, maar dat merkte ik niet of nauwelijks. Voor de tijdtraining hebben we de machine zo gelaten. Hij voldeed goed en in beide trainingen snoepte ik er wat vanaf. In totaal 0,8 seconde ten opzichte van gisteren, dus dat stemt me tevreden. Voor morgen wordt de eerste ronde cruciaal. Direct na de start is er een krappe bochtensectie met 8 bochten achter elkaar. Ik zal voor een goede start proberen te zorgen, om in die eerste meters wat plaatsen te kunnen winnen. Maar daarbij zal ik natuurlijk geen supergrote risico's nemen. De race uitrijden en weer een grote dosis ervaring opdoen is het devies", stelt Schouten, die volgens de begeleiders in zijn team wel degelijk goede progressie toont, maar zelf soms wat meer zou willen. "En dat is geen foute instelling", lacht manager Martin van Genderen van het Powerfuse team terecht.

Bij de kwartliters werd de zilverkleurige Honda van Jakub Smrz vrijdagavond geheel onder handen genomen. Ten eerste omdat er wat schade was op te knappen, maar ten tweede omdat het probleem met het wegglijdende voorwiel veranderd moest worden. "We hebben de hele vering omgezet, en tal van grote stappen gemaakt en dat uitgetest in de 2e vrije training. Maar dat pakte toch minder goed uit dan we gehoopt hadden. We zijn vanmiddag toch weer terug gegaan naar de setting die in de buurt kwam van die van de afgelopen races en trainingen. We wisten het zelfs te verbeteren, hoewel dat er net niet uitkwam qua verbetering van mijn tijd. Ten minuten voor het einde van de tijdtraining liet ik een band monteren, maar dat ging niet. De band was OK, maar achteraf bleek er een lager kapot waardoor het leek alsof alles hobbelde. Ik ben toen snel binnengekomen en heb een reserve wiel gepakt, maar daar zat een zachter compound in. Daarmee kwam ik nog wel dichter bij mijn tijd van gisteren, maar ik had er onder kunnen duiken als ik het juiste rubber onder mijn Honda had zitten. Voor de race ben ik er qua bandentype wel uit. En als we de versnellingsbak nog wat aanpassen -ik kom in sommige bochten niet goed uit- dan weet ik zeker dat er nog een paar tiende af kunnen morgen in de race. Maar eerst de start, die is voor iedereen hier van groot belang. Die eerste ronde is heel belangrijk, maar ik zal hem zonder risico nemen. Het halen van de finish staat voorop en dan zijn er WK-punten mogelijk", meldt Smrz.

125cc Trainingstijden na de 2e dag:

Pl

Naam

Land

Merk

Tijd


1

A.DOVIZIOSO

ITA

HONDA


1'27.836


2

H.BARBERA

SPA

APRILIA


1'27.870


3

S.JENKNER

GER

APRILIA


1'27.881


4

M.GIANSANTI

ITA

APRILIA


1'28.030


5

P.NIETO

SPA

APRILIA


1'28.061


6

M.SIMONCELLI

ITA

APRILIA


1'28.106


7

J.SIMON

SPA

HONDA


1'28.202


8

Y.UI

JPN

APRILIA


1'28.333


9

G.BORSOI

ITA

APRILIA


1'28.404


10

R.LOCATELLI

ITA

APRILIA


1'28.448


11

M.KALLIO

FIN

KTM


1'28.542


12

C.STONER

AUS

KTM


1'28.570


13

J.LORENZO

SPA

DERBI


1'29.472


14

L.PESEK

CZE

HONDA


1'28.882


15

S.CORSI

ITA

HONDA


1'29.098


16

F.LAI

ITA

GILERA


1'28.986


17

A.BAUTISTA

SPA

APRILIA


1'28.994


18

S.GADEA

SPA

APRILIA


1'29.217


19

G.PELLINO

ITA

APRILIA


1'29.273


20

G.TALMACSI

HUN

MALAGUTI


1'29.366


21

M.DI MEGLIO

FRA

APRILIA


1'29.416


22

S.SANNA

ITA

APRILIA


1'29.552


23

I.TOTH

HUN

APRILIA


1'29.639


24

M.PASINI

ITA

APRILIA


1'29.568


25

R.HARMS

DAN

HONDA


1'29.940


26

S.PERUGINI

ITA

GILERA


1'30.123


27

T.LUTHI

SWI

HONDA


1'30.439


28

V.KALLIO

FIN

APRILIA


1'31.019


29

A.RODRIGUEZ

SPA

DERBI


1'30.475


30

P.UNGER

GER

APRILIA


1'30.553


31

J.CARCHANO

SPA

APRILIA


1'30.909


32

R.SCHOUTEN

NED

POWERFUSE HONDA


1'31.096


33

M.MICKAN

GER

HONDA


1'31.595


34

G.FRÖHLICH

GER

HONDA


1'31.280


35

J.MIRALLES

SPA

APRILIA


1'31.376


36

V.BITTMAN

CZE

HONDA


1'31.790


37

M.MANNA

ITA

MALAGUTI

NQ

(Out of 107%)

Not Qualified

M.JANAKOVA

CZE

HONDA


1'36.013


250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:

Pl

Naam

Land

Merk

Tijd


1

S.PORTO

ARG

APRILIA


1'25.078


2

A.DE ANGELIS

RSM

APRILIA


1'25.236


3

R.ROLFO

ITA

HONDA


1'25.386


4

R.DE PUNIET

FRA

APRILIA


1'25.535


5

D.PEDROSA

SPA

HONDA


1'25.633


6

M.POGGIALI

RSM

APRILIA


1'25.652


7

T.ELIAS

SPA

HONDA


1'25.719


8

F.NIETO

SPA

APRILIA


1'25.783


9

N.MATSUDO

JPN

YAMAHA


1'26.195


10

F.BATTAINI

ITA

APRILIA


1'26.256


11

S.GUINTOLI

FRA

APRILIA


1'26.260


12

H.AOYAMA

JPN

HONDA


1'26.300


13

A.DEBON

SPA

HONDA


1'26.353


14

A.WEST

AUS

APRILIA


1'26.405


15

D.HEIDOLF

GER

APRILIA


1'26.511


16

J.OLIVE

SPA

APRILIA


1'26.530


17

C.DAVIES

GBR

APRILIA


1'26.714


18

A.BALDOLINI

ITA

APRILIA


1'26.720


19

K.NÖHLES

GER

HONDA


1'26.795


20

H.MARCHAND

FRA

APRILIA


1'27.133


21

J.SMRZ

CZE

POWERFUSE HONDA


1'27.180


22

T.SEKIGUCHI

JPN

YAMAHA


1'27.403


23

E.NIGON

FRA

YAMAHA


1'27.663


24

E.BATAILLE

FRA

HONDA


1'27.731


25

A.VINCENT

FRA

APRILIA


1'27.752


26

J.STIGEFELT

SWE

APRILIA


1'27.845


27

G.LEFORT

FRA

APRILIA


1'29.194


28

M.SABBATANI

ITA

YAMAHA


1'29.384

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 2e dag:

Pl

Naam

Land

Merk

Tijd


1

M.BIAGGI

ITA

HONDA


1'22.756


2

V.ROSSI

ITA

YAMAHA


1'22.840


3

Ke.ROBERTS

USA

SUZUKI


1'22.961


4

S.GIBERNAU

SPA

HONDA


1'22.969


5

S.NAKANO

JPN

KAWASAKI


1'23.009


6

A.BARROS

BRA

HONDA


1'23.154


7

C.CHECA

SPA

YAMAHA


1'23.336


8

T.BAYLISS

AUS

DUCATI


1'23.372


9

N.HAYDEN

USA

HONDA


1'23.453


10

L.CAPIROSSI

ITA

DUCATI


1'23.475


11

C.EDWARDS

USA

HONDA


1'23.583


12

J.HOPKINS

USA

SUZUKI


1'23.622


13

M.TAMADA

JPN

HONDA


1'23.623


14

M.MELANDRI

ITA

YAMAHA


1'23.692


15

N.ABE

JPN

YAMAHA


1'24.151


16

A.HOFMANN

GER

KAWASAKI


1'24.172


17

J.McWILLIAMS

GBR

APRILIA


1'24.322


18

R.XAUS

SPA

DUCATI


1'24.377


19

N.HODGSON

GBR

DUCATI


1'24.599


20

N.AOKI

JPN

PROTON KR


1'25.038


21

M.FABRIZIO

ITA

HARRIS WCM


1'25.310


22

Ku.ROBERTS

USA

PROTON KR


1'25.478


23

S.BYRNE

GBR

APRILIA


1'25.614


24

C.BURNS

GBR

HARRIS WCM


1'26.665

************