AutoRai

20-7-2004

Mitsubishi hervindt aansluiting met WRC-top in rally van Argentinië

Hoe succesvol je bent in een rally, hangt vooral af van het samenspel tussen rijder en bijrijder. De een moet zich laten leiden door de ander. Daarbij speelt natuurlijk ook de auto een belangrijke rol. De equipe moet een zijn met de rallyauto en aldus een drie-eenheid vormen. Dat nu, lijkt weer aardig te lukken in het WRC-team van Mitsubishi Motors Motor Sport.

De achtste WRC-rally van dit seizoen, die zon 700 kilometer ten westen van Buenos Aires wordt verreden en die ondanks het winterweer traditioneel vele honderdduizenden toeschouwers trekt, begon zeer veelbelovend voor Kristian Sohlberg en Kaj Lindstrom. Ondanks het feit dat Kristian zich niet helemaal lekker voelde (die enorme Argentijnse steaks liggen inderdaad wat zwaar op de maag) had de Fin de gang er goed in op de afwisselde proeven in de Punilla vallei. Nadat er halverwege de dag een andere afstelling van de achtervering was gekozen, reed Sohlberg zelfs top-5 tijden. En als logisch gevolg daarvan stond hij aan het einde van de eerste leg vijfde in het algemeen klassement. Met de gebroeders Panizzi ging het iets minder goed. Twee lekke banden, turbo- en versnellingsbakproblemen belemmerden Gilles in zijn opmars.

El Condor
Op dag twee, met ondermeer proeven in de Calamuchita vallei waren Sohlberg (nog steeds in vijfde positie) en Panizzi aan elkaar gewaagd en reden een tempo waarbij niet al te veel risicos werden genomen, want de rally van Argentinië is verraderlijk en kent doorgaans veel uitvallers. Helaas moest Sohlberg zichzelf aan het eind van deze dag ook tot de uitvallers rekenen. Hij was tot stilstand gekomen met een lastig op te sporen motorprobleem en de monteurs konden de auto niet op tijd repareren om de auto eventueel onder het SupeRally-reglement verder te laten gaan. Jammer, want de fameuze proef El Condor, zat weer in de route van de laatste rallydag. Panizzi kon daar met zn WRC-Lancer waarvoor hij een lekkere set-up had gevonden - wel van genieten en wist zich dankzij snelle tijden weer stevig op te werken in het algemeen klassement. Tot de zevende plek uiteindelijk. En daar was technisch directeur Mario Fornaris toch wel bijzonder blij mee: Het geeft veel voldoening om te zien hoe we in een zware rally als deze hebben gepresteerd.

PWRC (Production Car World Rally Championship)
Bij de produktie-autos scoorde Dani Solà zijn tweede overwinning in het 2004 FIA Production Car World Rally Championship. De kopposities in deze categorie worden ingenomen door drie Lancers Evolution. Sola behoudt met zijn maximale score de leiding, met nog drie rondes te gaan.