AutoRai

20-7-2004

Studenten presenteren ontwerp- en marketingconcepten voor de Audi van het jaar 2010

Audi heeft een project ondersteund van het gerenommeerde Art Center College of Design in het Californische Pasadena/VS waarbij jonge ontwerpers en marketingstudenten hun ideeën over het toekomstige imago van het merk Audi konden presenteren.

Onder de naam Audi 2010 de toekomst van de Limousine, bracht het project 20 studenten van de afdelingen Transportdesign, Reclame en Film van het College samen. De zes teams werkten zowel ontwerp- als marketingstrategieën uit voor een Audi Limousine voor het jaar 2010.

De uitdaging bestond uit het feit dat de studenten hun creativiteit binnen een strak omschreven kader moesten ontplooien. Precies zoals dat straks ook bij hun toekomstige werkgever het geval zal zijn, stelt Hans Berger, hoofd marketingstrategie van AUDI AG en verantwoordelijk voor het project bij het Art Center College of Design.

De studenten werden verdeeld in multidisciplinaire teams en moesten marketing- en ontwerpconcepten ontwikkelen voor een Audi Limousine voor het jaar 2010, die:


* plaats moest bieden aan vier volwassenen,
* in het Amerikaanse compactsegment (A4) moest concurreren,
* een verdere ontwikkeling is van het actuele Audi-design,
* naadloos past in Audis merkfilosofie.

Wij wilden de jonge ontwerp- en marketingstudenten aanmoedigen om al vanaf het allereerste concept van een nieuwe auto het zogenoemde blanco vel papier samen te werken, gaat Berger verder. De vrije ideeënuitwisseling tussen studenten van verschillende faculteiten bracht een nieuwe, frisse dynamiek in de creatieve processen van beide disciplines.

Het beste auto-ontwerp kwam van de hand van de Zuid-Koreaanse student Dong Park. De jury was bijzonder onder de indruk van zijn oplossing om het sportieve karakter van Audi te combineren met de eisen die worden gesteld aan een vierzits Limousine.

Een opmerkelijk detail is het ontwerp van de stoelen in de vorm van snowboard-bindingen. Dong Park won daarmee een practicum in de Advanced Design Studio van Audi in Simi Valley, Californië.

Een geïntegreerde communicatiecampagne met televisiereclames, advertenties in gedrukte media en promotiemateriaal werd ontwikkeld door de Egyptische student Kareem Bahbah. Hij won daarmee een practicum bij McKinney, het reclamebureau van Audi of America in North Carolina.

Over het Art Center College of Design
Het Art Center College of Design, al bijna 75 jaar de toonaangevende opleiding op het gebied van kunst en ontwerp, biedt vol- en deeltijdstudies in een breed scala van kunsten en ontwerpdisciplines. Bovendien biedt het openbare ontwerp-opleidingsprogrammas voor alle leeftijds- en ervaringscategorieën. Het Art Center College of Design bevindt zich in Pasadena, (Californië) en is verdeeld over de oorspronkelijke Hillside Campus en de nieuwe South Campus in het centrum van Pasadena.