20-7-2004
Studenten presenteren ontwerp- en marketingconcepten voor de Audi van
het jaar 2010
Audi heeft een project ondersteund van het gerenommeerde Art Center
College of Design in het Californische Pasadena/VS waarbij jonge
ontwerpers en marketingstudenten hun ideeën over het toekomstige imago
van het merk Audi konden presenteren.
Onder de naam Audi 2010 de toekomst van de Limousine, bracht het
project 20 studenten van de afdelingen Transportdesign, Reclame en
Film van het College samen. De zes teams werkten zowel ontwerp- als
marketingstrategieën uit voor een Audi Limousine voor het jaar 2010.
De uitdaging bestond uit het feit dat de studenten hun creativiteit
binnen een strak omschreven kader moesten ontplooien. Precies zoals
dat straks ook bij hun toekomstige werkgever het geval zal zijn, stelt
Hans Berger, hoofd marketingstrategie van AUDI AG en verantwoordelijk
voor het project bij het Art Center College of Design.
De studenten werden verdeeld in multidisciplinaire teams en moesten
marketing- en ontwerpconcepten ontwikkelen voor een Audi Limousine
voor het jaar 2010, die:
* plaats moest bieden aan vier volwassenen,
* in het Amerikaanse compactsegment (A4) moest concurreren,
* een verdere ontwikkeling is van het actuele Audi-design,
* naadloos past in Audis merkfilosofie.
Wij wilden de jonge ontwerp- en marketingstudenten aanmoedigen om al
vanaf het allereerste concept van een nieuwe auto het zogenoemde
blanco vel papier samen te werken, gaat Berger verder. De vrije
ideeënuitwisseling tussen studenten van verschillende faculteiten
bracht een nieuwe, frisse dynamiek in de creatieve processen van beide
disciplines.
Het beste auto-ontwerp kwam van de hand van de Zuid-Koreaanse student
Dong Park. De jury was bijzonder onder de indruk van zijn oplossing om
het sportieve karakter van Audi te combineren met de eisen die worden
gesteld aan een vierzits Limousine.
Een opmerkelijk detail is het ontwerp van de stoelen in de vorm van
snowboard-bindingen. Dong Park won daarmee een practicum in de
Advanced Design Studio van Audi in Simi Valley, Californië.
Een geïntegreerde communicatiecampagne met televisiereclames,
advertenties in gedrukte media en promotiemateriaal werd ontwikkeld
door de Egyptische student Kareem Bahbah. Hij won daarmee een
practicum bij McKinney, het reclamebureau van Audi of America in North
Carolina.
Over het Art Center College of Design
Het Art Center College of Design, al bijna 75 jaar de toonaangevende
opleiding op het gebied van kunst en ontwerp, biedt vol- en
deeltijdstudies in een breed scala van kunsten en ontwerpdisciplines.
Bovendien biedt het openbare ontwerp-opleidingsprogrammas voor alle
leeftijds- en ervaringscategorieën. Het Art Center College of Design
bevindt zich in Pasadena, (Californië) en is verdeeld over de
oorspronkelijke Hillside Campus en de nieuwe South Campus in het
centrum van Pasadena.
AutoRai