BedrijfsautoRAI

20-07-2004

Eerste TGA 10x4 met tussengeplaatste 10 tons stuuras in Nederland

De firma B.V. v/h A. den Breejen uit Cruquius heeft acht nieuwe MANs afgenomen. Drie daarvan zijn trekkers. De vijf andere waaronder de eerste TGA 10x4 met een tussengeplaatste 10 tons stuuras in Nederland zijn kippers met een zeer hoog laadvermogen en een groot aantal standaardcomponenten.Deze combinatie houdt de kostprijs per ton/kilometer en het risico op storingen bijzonder laag.

Aannemings-, handels- en transportbedrijf B.V. v/h A. den Breejen is actief in de handel en het vervoer van grond, zand en asfalt. De onderneming telt 45 werknemers en heeft een vloot van 26 voertuigen, alsmede een aantal shovels en kranen in bedrijf. Voor het transport van asfalt heeft B.V. v/h A. den Breejen vijf TGA kippers aangekocht. Twee van deze MANs zijn paraboolgeveerde kippers van het type TGA 41.480 10x4-6 BB met dagcabine. Een aan MAN gelieerde opbouwfabrikant uit München heeft beide chassis uitgerust met een 10-tons gestuurde voorloopas. Achter hebben zij een standaard star tandemstel. De volautomatische TipMatic versnellingsbakken zorgen voor extra rijcomfort en een laag brandstofverbruik. Daarnaast heeft B.V. v/h A. den Breejen nog twee TGA 41.410 8x8-4 BB kippers in het beproefde 8x8 concept aangekocht. Om de prestaties in het terrein te verbeteren zijn er grotere wielen besteld. Aangezien er behalve asfalt ook vervuilde grond mee vervoerd wordt, hebben de dagcabines van deze vier voertuigen een overdrukinstallatie en zijn de laadbakken van afdekkleppen voorzien. De kipinstallaties zijn afkomstig van ATM uit het Belgische Maaseik.
Het vijfde voertuig is een TGA 26.360 6x6 BB kipper met een 14 ton/meter kraan van Hiab achter de cabine. Deze truck heeft een kipinstallatie van Ruizeveld uit s-Gravendeel.

Hoge restwaarde
Bij de aankoop van deze vijf TGAs is zeer bewust gekozen voor autos met veel standaardcomponenten. Dat drukt zowel de aankoop- als de onderhoudskosten en verzekert B.V. v/h A. den Breejen bovendien van een hoge restwaarde, want op de internationale markt voor gebruikte bouwvoertuigen is er altijd veel vraag naar dit soort trucks. Onder de drie andere nieuwe MANs zijn twee TGA-trekkers in de uitvoering 18.480 4x2 BLS te vinden, waarvan één met LX- en één met de bijzonder ruime XXL-cabine. De derde is een 26.480 6x2-4 BLS met LX-cabine en voorloopas. Deze zware trekker wordt ingezet met een drie-assige Nooteboom dieplader voor het vervoer van wegenbouw- en grondverzetmachines. Ook deze drie trucks hebben een automatisch schakelende MAN TipMatic versnellingsbak. De acht TGAs zijn geleverd door A-Point Truck & Trailer Service in Hoofddorp. B.V. v/h A. den Breejen is een van de oudste klanten van deze MAN dealer: direct na de opening in 1981 kocht directeur Arjo den Breejen daar zijn eerste MAN. De trucks zijn zeer populair bij zijn chauffeurs en Den Breejen hecht sterk aan de vertrouwensrelatie met A-Point T&TS.