AutoRai


20-7-2004

Slijtageslag op de pampas: koploper Grönholm valt uit; Rovanperä 5e

De toppers hadden het zwaar in de Argentijnse ronde van het Wereldkampioenschap Rallys. Een aantal favorieten kon voortijdig de koffers pakken. Slechts zes genomineerde WRC-equipes haalden de finish van de 1.344 km lange wedstrijd door het adembenemende heuvellandschap rond rallycentrum Villa Carlos Paz.

Onder hen Harri Rovanperä, die ondanks pech in de eerste etappe als vijfde wist te eindigen. Peugeot-collega Marcus Grönholm viel op de tweede dag in leidende positie uit, nadat hij een rotsblok over het hoofd had gezien. De Spaanse Citroën-routinier Carlos Sainz zegevierde voor zijn teammaat Sébastien Loeb, die zijn leidende positie in het WRC verstevigde.

De intensieve testen in Finland na de Rally van Turkije hadden met name Marcus Grönholm extra hoop gegeven op een klinkend resultaat in Zuid-Amerika, waar hij vorig jaar zijn laatste overwinning vierde. De Fin voelde zich prima thuis op de pampas en zijn 307 WRC klauwde zich probleemloos door de losse gravel-ondergrond. In de eerste etappe won Grönholm vijf van de twaalf klassementsproeven en bij de hergroepering van vrijdagavond stond zijn naam fier bovenaan het klassement. Hoewel Markko Märtin (Ford) en Petter Solberg (Subaru) moesten opgeven, kon Grönholm geen moment verslappen. Ik moest er hard tegenaan, maar hield een zekere veiligheidsmarge in mijn tempo. Dat was voldoende om de concurrentie op enige afstand te houden. Daarbij liep de auto probleemloos.

Ongemarkeerde rots
Grönholm/Rautiainen begonnen de tweede etappe met een voorsprong van acht seconden en na nog eens vier proefzeges liep het verschil op tot twaalf seconden. Op KP19 echter ging het mis. Grönholm: Na elf kilometer op deze proef was er een rechterbocht met een rotsblok dat uit het talud stak. Dit gevaar hadden we niet gemarkeerd in de pace notes. Het gesteente sloeg het rechtervoorwiel eraf. De resterende acht kilometer hadden we best op drie wielen kunnen afleggen, maar door de schade aan de wielophanging ratelde de aandrijfas de distributieriem kapot, waarop de motor stilviel. Natuurlijk was de teleurstelling groot, maar positief was dat we technisch gezien duidelijk progressie hadden gemaakt na de testen in Finland. De afstemming van de 307 WRC was prima en ik had een goed gevoel over de balans van de auto, besloot Grönholm.

Op eigen spierkracht
De tweede Peugeot 307 met Harri Rovanperä zat aanvankelijk ook goed in de rally, tot op KP7 de pomp van de stuurbekrachtiging het begaf. Zulke dingen gebeuren mij altijd ver van de service af we moesten nog enkele proeven rijden, zon zeventig competitieve kilometers, voor de volgende stop. Ik probeerde het probleem te verhelpen op een verbindingstraject, maar het was te ingewikkeld zonder hulp van de technici. Op eigen spierkracht met de snelsten blijven meedraaien was een onmogelijke opgave. Rovanperä probeerde het tijdverlies binnen de perken te houden, maar zakte af naar de achtste plaats. In de derde en laatste etappe kon de tweede Fin van Peugeot weer voluit gaan, maar het verschil met de voorgangers was te groot om veel terrein goed te maken. Niettemin oogstte Rovanperä de WRC-punten voor de vijfde plaats, mede dankzij de problemen van enkele concurrenten. Als zeer verdienstelijke zesde finishte de lokale matador Luis Perez Companc met een 206 WRC van satellietteam Bozian Racing.

Doel bijstellen
Peugeot Sport-directeur Corrado Provera kon niet anders concluderen dan dat we nu ons doel moeten bijstellen. Realistisch gezien ligt de constructeurstitel buiten bereik. Maar we zullen met man en macht blijven doorwerken om van de 307 WRC een winnaar te maken, opdat we dit seizoen toch nog succes kunnen boeken. Het zou mooi zijn als dit gebeurt in de thuiswedstrijd van onze equipes, de aanstaande Rally van Finland.