Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Succes ROVER en 'Goverwelle ontspoort'

VenW haalt streep door dienstregelingswijzigingen NS

Op aandringen van onder meer de afdeling Gouda van Reizigersvereniging ROVER en het actiecomité 'Goverwelle Ontspoort Weer' heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat toestemming geweigerd voor de door NS gewenste inkrimping van het treinverkeer op de lijn Gouda Goverwelle - Woerden - Utrecht. De NS wilde met ingang van december aanstaande de rechtstreekse stoptreinen van Rotterdam naar Utrecht inkorten tot het traject Rotterdam - Gouda Goverwelle. Dat zou hebben betekend dat het niet langer mogelijk zou zijn om per trein vlot en rechtstreeks van Gouda Goverwelle naar Utrecht te reizen. In ieder geval kunnen de ruim 2500 mensen die hun handtekening tegen de plannen hebben gezet opgelucht adem halen. Voor de door NS gewenste sluiting van het station van Dalen gaf VenW evenmin toestemming.

Ook de consumentenorganisaties in het LOCOV (het landelijk overleg met de NS) waren fel gekant tegen het plan van de NS om de stoptrein op te heffen. De NS wilde deze trein opheffen om wat meer ruimte te krijgen op het druk bereden baanvak tussen Gouda en Utrecht. Dit zou een eerste uitwerking zijn van het project "Benutten en Bouwen". ROVER heeft van meet af aan gesteld dat het eenvoudigweg opheffen van treinen niet meer was dan een karikatuur van dat project, en dat de belangen van reizigers niet ondergeschikt mogen worden geacht aan het streven van de NS om de punctualiteit op het spoorwegnet te bevorderen. Immers, veel mensen zijn juist bij station Goverwelle gaan wonen wegens de directe treinverbinding met Utrecht. Het opheffen van deze verbinding vond in de ogen van ROVER dus geen genade, maar de NS was onvermurwbaar. Ook het aanbieden van ruim 2500 handtekeningen leidde bij de NS niet tot een ander besluit.

Na een brandbrief van OV-reizigers uit Gouda aan Verkeer en Waterstaat heeft het ministerie besloten, om geen toestemming te geven voor de opheffing van de stoptrein. Dat betekent dat NS deze treinverbinding ook in 2005 moet blijven bieden. Slechts in de avonduren rijdt deze trein dan niet, maar dan wordt er een maal per uur een rechtstreekse verbinding tussen Goverwelle en Utrecht verzorgd door de stoptreinen die overdag tussen Rotterdam, Gouda, Woerden en Amsterdam rijden, maar 's avonds als begin- of eindstation Utrecht hebben. Hierdoor zal de laatste reismogelijkheid van Goverwelle naar Utrecht wel een half uur eerder komen te liggen.

Ook de voorgenomen sluiting van het station van Dalen werd door VenW verboden. Dit om procedurele redenen. Voor de sluiting van een station dient NS tijdig toestemming te vragen. NS had dit nagelaten, hetgeen voor VenW reden was om de sluiting te verbieden. ROVER vindt dat NS met een beter plan voor de dienstregeling van de treindienst Zwolle - Emmen moet komen, inclusief een goede oplossing voor de gebruikers van station Dalen.

Dit alles leidt er toe, dat de dienstregeling voor 2005 nauwelijks verschilt van die in 2004.
Amersfoort, 20 juli 2004

---