Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers

AKZO NOBEL DECORATIVE COATINGS

90% van de Nederlanders kleurenblind

90% van de Nederlanders weet niet welke invloed kleuren hebben op hun lichaam en geest. Slechts 1 op de 10 Nederlanders kiest voor kleuren die hen helpen bij het bereiken van bijvoorbeeld meer rust en ontspanning, of juist kracht en energie. In een flink aantal gevallen leidt de keuze van kleuren zelfs tot spanningen in relaties. Dat blijkt uit de testresultaten van de eerste 6000 mannen en vrouwen die op de site van het merk Flexa www.jijkuntweleenkleurtjegebruiken.nl ontdekt hebben wat hun ideale huiskleuren wel en vooral niet zijn.

Zo wil een derde van de Nederlanders meer inspiratie in de leefomgeving. Volgens de kleurenleer zorgt het gebruik van paars hiervoor. Toch blijkt dat slechts 4% de kleur ook daadwerkelijk ergens in huis gebruikt. Hetzelfde geldt voor oranje. De gezelligheid en warmte die bij deze kleur hoort, spreekt ruim tweederde van de Nederlanders aan. En toch duikt de kleur maar bij 9% van de huishoudens ook echt op. 1 op de 6 Nederlanders gebruikt zelfs onbewust een kleur die het tegenovergestelde effect heeft, zoals rood (dat energie geeft) in de slaapkamer, terwijl zij daar liever het effect van lichtblauw (rust) zouden ervaren.

Het kiezen van kleuren in huis is ook een bron van wrijving tussen partners. Slechts in 21% van alle gevallen kiezen partners gezamenlijk één en dezelfde kleur voor een ruimte.
In de andere gevallen rolt er na overleg of ruzie een compromiskleur uit. Meestal is dat wit. De kiem van deze conflicten ligt in de verschillende wensen die mannen en vrouwen hebben als het gaat om het effect van kleur. Vrouwen willen bijvoorbeeld meer dan mannen het vrolijke gevoel en de vrijheid van geel. Mannen zoeken juist de stressverminderende werking van groen in hun woonomgeving.

Om aanstaande schilders en stellen te helpen bij het kiezen van de kleur, biedt Flexa op www.jijkuntweleenkleurtjegebruiken.nl een test aan om samen de juiste kleuren te kiezen. De site vraagt mensen eerst naar de gewenste effecten van kleuren voordat er überhaupt een kleur in beeld komt. Daarnaast wordt er gevraagd naar de huidige kleuren in huis. Deze test duurt een paar minuten en vertelt de bezoeker ondertussen alles over de effecten van kleuren in huis.