AutoRai

21-7-2004

Opel introduceert Trailer Stability Program

Na twee jaar ontwikkelingstijd en uitgebreid testen, introduceert Opel een innovatief veiligheidssysteem voor het trekken van aanhangers. Het Trailer Stability Program (TSP) maakt een einde aan slingerende aanhangers en bevordert daarmee de veiligheid enorm. Wanneer het gevaarlijke slingeren van een aanhanger begint, reageert het systeem binnen enkele milliseconden en stabiliseert het onmiddellijk de auto en de aanhanger.

Het nieuwe veiligheidssysteem debuteert in de vijfdeurs Astra en de Astra Stationwagon en maakt deel uit van het Trail pakket. Naast het Trailer Stability Program bestaat het Trail pakket uit Hill Start Assist, een trekhaak met afneembare kogel, een sensor voor lage bandenspanning en automatische niveauregeling (alleen op de Astra Stationwagon). De prijs voor het Trail pakket bedraagt 1.325,- voor de Astra vijfdeurs en 1.600,- voor de nieuwe Astra Stationwagon en is alleen te bestellen in combinatie met ESPPlus.

Het Trailer Stability Program wordt geactiveerd wanneer de 13-polige stekker in de contactdoos wordt gestoken. Vanaf dat moment reageert het ESPPlus systeem op slingerende bewegingen, die door de aanhanger worden veroorzaakt. Constant verzamelt en vergelijkt het systeem allerlei gegevens met de vooraf vastgestelde limiet. Als het slingeren van de aanhanger begint en de waarden in het systeem overschrijden een bepaalde limiet, dan reageert het TSP binnen enkele milliseconden door gas terug te nemen en eventueel een remingreep toe te passen, totdat de combinatie van auto en aanhanger weer stabiel zijn. Na een eventuele derde extreme slingerbeweging zal het systeem een krachtige remingreep toepassen, om de combinatie weer stabiel te krijgen. Deze maatregel, die iedere geoefende aanhanger- of caravanrijder bekend voorkomt, wordt automatisch uit handen genomen door de Astra. Het Trailer Stability Program zal echter nooit ingrijpen in bewuste acties van de bestuurder, bijvoorbeeld bij extreem of plotseling uitsturen, wanneer een uitwijkmanoeuvre vereist is.

Ook ideaal voor de aanhanger- of caravanrijder is Hill Start Assist, dat ook deel uit maakt van het Trail pakket. Bij wegrijden op een heuvel voorkomt dit systeem het terugrollen van de auto, zodat er geen handrem hoeft worden gebruikt. Na het loslaten van het rempedaal houdt de remdruk twee seconden aan, waarmee de bestuurder genoeg tijd heeft om rustig weg te rijden. Zodra de auto in beweging komt, wordt de remdruk volledig weggenomen.

Tijdens de twee jaar durende testfase werd het systeem uitgebreid door Opels specialisten aan de tand gevoeld, gedurende duizenden testkilometers en onder verschillende omstandigheden. Na het verwerken van alle verzamelde testgegevens werden de limieten gedefinieerd. Deze parameters zorgen ervoor dat het Trailer Stability Program snel en correct kan reageren, rekening houdend met de snelheid, de mate van slingeren en de frequentie, zodat bijvoorbeeld licht slingeren op de snelweg niet lijdt tot een onnodige remingreep.