Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Bibliotheken grote steden krijgen een 8!

Minimaal een acht als algemeen rapportcijfer; daar kunnen de vier grote steden het mee doen.

De bibliotheken Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam hebben onlangs een gezamenlijk klanttevredenheidsonderzoek uit laten voeren om inzicht te krijgen in de bezoekredenen en de beoordeling van de verschillende bibliotheken. Meer dan 11.000 bibliotheekbezoekers van 12 jaar en ouder hebben eind maart / begin april meegedaan aan het onderzoek. De bibliotheken kunnen tevreden zijn: Den Haag kreeg als algemeen rapportcijfer een 8,3, Utrecht en 8,1 en Amsterdam en Rotterdam beide een 8.

In totaal werden achtendertig aspecten van de dienstverlening onder de loep genomen: klantvriendelijkheid van het personeel, de informatievoorziening over activiteiten, aantallen computers, gebruiksvriendelijkheid van de catalogus, openingsuren, uitstraling, culturele activiteiten, bereikbaarheid, sfeer, gevoel van veiligheid, indeling en natuurlijk de verkrijgbaarheid van informatie.

Van deze aspecten scoren de bereikbaarheid van de vestiging, de behulpzaamheid en de klantvriendelijkheid van het personeel het hoogst. De uitnodigendheid om een bibliotheek binnen te lopen, de hoeveelheid informatieve en culturele activiteiten, de mate waarin het informatieve aanbod aansluit op de persoonlijke interesse en het aanbod aan tentoonstellingen/lezingen krijgen een beoordeling die net onder de 7 ligt.

In het onderzoek hebben de bezoekers ook de mogelijkheid gekregen om aan te geven wat ze zelf zouden veranderen, wanneer zij er directeur zouden zijn. Circa 38% van de bezoekers noemt verbetermogelijkheden. De meeste opmerkingen betreffen ruimere openingstijden, een gezelliger sfeer en de uitbreiding van de collectie. Van alle ondervraagde bibliotheekbezoekers in de vier steden bezoekt 32% wel eens de website van de bibliotheek.

De resultaten uit de onderzoeken worden gebruikt voor het aanbrengen van verbeteringen in de dienstverlening.

Noot voor de redactie (