Rabobank Nederland

Rabobank Nederland stroomlijnt dienstverlening aan lokale Rabobanken Rabobank Nederland, 21/06/2004 17:28
---

Bert Heemskerk, voorzitter van de raad van bestuur van Rabobank Nederland, heeft de 'Operatie Service' aangekondigd: een herinrichting die van Rabobank Nederland een meer efficiënte, klant- en servicegerichte organisatie ten behoeve van de aangesloten banken moet maken. Bestuursvoorzitter Heemskerk kondigt herinrichting organisatie aan: 'Cultuuromslag is belangrijke drijfveer'

- Topstructuur meer klantgericht - Aanmerkelijke kostenbesparingen 200 miljoen - Vermindering met 1.200 fte's - Omvangrijke effectiviteitsoperatie

Tijdens bijeenkomsten in zowel Eindhoven als Utrecht - via televisieschermen ook te volgen in Zeist en Best - informeerde de bestuursvoorzitter maandagmiddag 21 juni de betrokken medewerkers van Rabobank Nederland over de uitkomsten van het efficiencyonderzoek, zoals uitgevoerd door het adviesbureau Booz Allen Hamilton. Het is een doorvertaling van 'Visie Rabobank 2005+', een beweging die (grotere) lokale, coöperatieve Rabobanken in staat stelt klanten op maat te bedienen.

Op basis van het onderzoek in het voorjaar heeft de raad van bestuur besloten tot invoering van een nieuwe klant- en servicegerichte organisatiestructuur, met name voor de ondersteuning van de aangesloten banken. Deze herinrichting zal aanzienlijke personele en financiële consequenties hebben. Naar schatting levert het geheel aan verbeteringsvoorstellen een besparing op van 200 miljoen. Daarbij kan het personeelsbestand stap voor stap met bijna 1.200 fte's verminderen.

Topstructuur De voorgestelde topstructuur van Rabobank Nederland zal er in hoofdlijnen als volgt uitzien:

(Klik op onderstaande link om bijgevoegde organigram te openen:) organogram-0604.pdf

'Dit is meer dan een platte reorganisatie', zei bestuursvoorzitter Heemskerk. 'Het gaat er om dat Rabobank Nederland weer een echte dienstenorganisatie wordt ten behoeve van de aangesloten banken, die op hun beurt een echte dienstenorganisatie ten behoeve van onze klanten zijn. Belangrijk is ook dat er meer cliëntgedrevenheid en meer ondernemingszin komt. Rabobank Nederland is een prachtige, professionele organisatie, maar er heerst nog te veel een cultuur van vergaderen en dikke rapporten. Die cultuuromslag - dat is een belangrijke drijfveer achter de Operatie Service.'

Indeling organisatie In het nieuwe organisatiemodel van Rabobank Nederland staan daarom - naar een vergelijkbaar model als bij de lokale banken - de klanten voorop. Net als in het domein 'Wholesale', zullen voor het retailbankbedrijf alle activiteiten worden gebundeld. Vanuit de raad van bestuur (Banken/Coöperatie, Retail) worden zes directoraten aangestuurd: Coöperatie/Bestuurszaken, Shared Services, Midden- en Kleinbedrijf (MKB), Particulieren, Private Banking en Groeps ICT. De verantwoordelijkheden van Jac Verhaegen die op 1 juli a.s. met pensioen gaat, worden verdeeld over de nieuwe directoraten. Voorts zal dit jaar nog worden voorzien in een CFO (Chief Financial Officer).

De Operatie Service gaat gepaard met een efficiencyslag binnen Rabobank Nederland. Via een gerichte aanpak wil de raad van bestuur overlap in activiteiten verminderen, administratieve lastendruk terugbrengen, versnippering beëindigen, projecten beperken, activiteiten centraliseren en diensten uitbesteden.

Utrecht blijft het bestuurscentrum, aldus Heemskerk. 'Als coöperatieve organisatie heeft Rabobank eigenlijk 320 "hoofdkantoren", straks na opschaling van de aangesloten banken ongeveer 150,' zei de bestuursvoorzitter. 'De ondersteuning van de lokale banken gebeurt op verschillende plekken in het land onder regie van een bestuurscentrum van de Rabobank Groep in Utrecht. De belangrijkste directoraten van Rabobank Nederland (plus bijbehorende werkgelegenheid) blijven verdeeld over met name Eindhoven en Utrecht.'

Moeilijke operatie Heemskerk erkende dat het een moeilijke operatie is. 'Het proces zal in goed en bestendig overleg met de medezeggenschapsorganen en de vakbonden worden uitgevoerd. Het sociaal statuut is op deze operatie van toepassing. Tot het uiterste zal worden geprobeerd om gedwongen ontslagen te voorkomen, ook al kan het wellicht uiteindelijk niet helemaal worden vermeden.' De Operatie Service is ook een kwaliteitsslag. Daarom heeft de raad van bestuur afgezien van een vacaturestop. Bij de herinrichting staat kwaliteit van het medewerkersbestand voorop, waarbij 'eigen mensen' zoveel mogelijk voorrang hebben. Het aantal externen zal derhalve worden verminderd.

Ook al om de operatie in goede banen te leiden, zal voor implementatie 1,5 à 2 jaar de tijd worden genomen. De komende maanden (juni-augustus) zal de besluitvorming worden afgerond. De voornemens worden in die periode uitgewerkt en geconcretiseerd. Vanaf september dit jaar start de gefaseerde implementatie.

'Juist nu' 'De Operatie Service is een onderdeel van Visie 2005+', legde Heemskerk uit. 'Waar het om gaat, is dat de Rabobank als geheel nog beter z'n klanten moet kunnen bedienen. Dat gebeurt enerzijds via opschaling en fusies bij lokale banken. En dat krijgt anderzijds vorm via de Operatie Service bij Rabobank Nederland. Al was het alleen maar omdat de opschaling van de aangesloten banken - men gaat meer zelf doen - niet zonder gevolgen voor de centrale ondersteuning kan blijven.'

'Juist nu moet er tot actie worden overgegaan', benadrukte Heemskerk. 'Het gaat goed met de bank. Als je wacht tot het wat minder gaat, maak je het probleem alleen maar groter. Onze concurrentie zit niet stil. Onze uitgangspositie is gunstig. En - het meest belangrijke - onze klanten vragen ons er om: de Rabobank kan juist nu haar kracht laten zien.'