( BW)(NY-ARBITRON)(ARB) BBM Canada werkt als eerste met Arbitron
Portable People Meter voor kijk- en luistercijfers; PPM van Arbitron
zal kijk- en luistercijfermeters met drukknop in Quebec en Montreal
vervangen

    Redactie Amusement /Redactie Business

    NEW YORK--(BUSINESS WIRE)--21 juli 2004--BBM Canada, het Canadese
industrieconsortium dat kijk- en luistercijfers meet, heeft de
Portable People Meter (PPM) van Arbitron (NYSE: ARB) ingevoerd als het
officiële meetsysteem voor het kopen en verkopen van commerciële
zendtijd op de Franstalige televisie in Quebec en Montreal.
    De op PPM gebaseerde kijk- en luistercijferdienst, die sinds
september 2003 parallel opereert met het huidige kijk- en
luistercijfersysteem in de op één na grootste provincie van Canada,
zal vanaf september 2004 de kijk- en luistercijfermeters met drukknop
vervangen. Het BBM zal de kijk- en luistercijfermeters met drukknop
tegen het eind van het jaar volledig van de markt in Quebec doen
verdwijnen. Het Portable People Meter-systeem van Arbitron maakt
gebruik van een klein toestel ter grootte van een semafoon, dat kan
traceren naar welk televisieprogramma er gekeken wordt
(omroeptelevisie, kabel en satelliet), en naar welk radioprogramma er
geluisterd wordt.
    "Wij feliciteren de raad van bestuur van het BBM voor zijn
overweldigende stem om de PPM goed te keuren als de kijk- en
luistercijferdienst voor de provincie Quebec," aldus Jay Guyther,
Senior Vice President, Global PPM Marketing, Arbitron. "Net als zij
zijn wij ervan overtuigd dat deze overgang van kijk- en
luistercijfermeters met drukknop naar het passieve systeem voor het
meten van kijk- en luistercijfers van Arbitron een grote stap
voorwaarts is voor de kwaliteit van de kijkcijfers. Elke verandering
van meetmethode doet onvermijdelijk vragen rijzen, en het BBM heeft
maandenlang grondig geluisterd naar de industrie en antwoord gegeven
op alle vragen omtrent de overgang. Daarbij werkte het samen met de
leden van de industrie om een vlotte overgang te verzekeren. Het BBM
heeft ons onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma nauw opgevolgd sinds
1992. Zij weten meer over dit systeem dan wie ook ter wereld."
    "Wij zijn ervan overtuigd dat de PPM de enige manier is om gelijke
tred te houden met de opkomende mediatechnologieën en met de
veranderingen in de kijk- en luistergewoonten van ons televisie- en
radiopubliek," zei Jim MacLeod, President en Chief Executive Officer
bij BBM Canada. "Binnenkort zullen kijkcijfermeters hun werk niet meer
doen als ze vast bedraad blijven aan ontvangers in het huis van
panelleden. Wij moeten met de kijkers meegaan om elke blootstelling
aan een toenemend aantal televisie- en mediatoestellen, zowel binnen-
als buitenshuis, passief en automatisch vast te leggen."
    De beslissing van het BBM om de PPM-gegevens te gebruiken als de
officiële kijkcijfers kwam er na een vol jaar van strenge tests en
uitgebreide gesprekken met alle betrokken industriegroepen. Het BBM
was ook één van de eersten die een uitgebreide analyse deed van kijk-
en luistercijfers die werden verzameld met parallelle panels van
TV-meters: het ene panel was uitgerust met de passieve PPM-technologie
en het andere met kijk- en luistercijfermeters met drukknop die
bovenop de radio of televisie moesten worden geplaatst.
    Naast het uitvoeren van een uitgebreide gegevensanalyse stelde de
raad van bestuur van het BBM ook een comité van zijn leden in Quebec
samen, dat zich bezighoudt met de zakelijke kant van de overgang naar
PPM.
    Eerder dit jaar stemde de raad van bestuur van het BBM unaniem
voor de PPM als de uitverkoren technologie voor elektronische
metingen. De raad merkte ook op dat er een bewezen interesse bestaat
voor het invoeren van elektronische meting voor radio in de toekomst.
    Het BBM onderzoekt de PPM ook als een potentieel systeem voor het
meten van luistercijfers in de provincie Quebec. Het BBM heeft alle
lokale radiostations, in totaal 28, gecodeerd, en stelt een
plaatselijk comité samen om de huidige methodologie en de gegevens die
door de PPM worden verstrekt, te bekijken. Dit comité zal onderzoeken
hoe de PPM-technologie het best voor de radio kan worden gebruikt en
aanbevelingen opstellen over het toekomstige gebruik van de PPM door
het BBM voor het meten van de luistercijfers.
    De Raad van Bestuur van het BBM bestaat uit leden die omroepen
vertegenwoordigen - zowel radiostations als televisiestations -
evenals leden die kopers vertegenwoordigen - zowel reclamebureaus als
reclamebedrijven.
    BBM Canada was één van de eerste kijk- en
luistercijferorganisaties die het potentieel van de PPM inzagen, en
verwierf in 1992 de exclusieve rechten op de technologie in Canada. Na
verscheidene geslaagde veldtests van de PPM in het Verenigd Koninkrijk
en de Verenigde Staten installeerde het BBM vorig jaar een PPM-panel
van 530 huizen in Quebec.
    Terwijl het BBM de eerste kijk- en luistercijferorganisatie die de
PPM inzet voor kijkcijfers, wordt de PPM in België gebruikt om de
Vlaamse kijk- en luistercijfers te meten voor programmeer- en
marketingtoepassingen. Bovendien werden tests van de PPM uitgevoerd in
meer dan 15 landen en werden overeenkomsten voor commerciële
vergunningen ondertekend in meer dan 30 landen.

    Over de Portable People Meter

   Het Portable People Meter-systeem van Arbitron maakt gebruik van een
klein toestel ter grootte van een semafoon, dat kan traceren naar welk
televisieprogramma er gekeken wordt (omroeptelevisie, kabel en satelliet),
en naar welk radioprogramma er geluisterd wordt. De PPM wordt de hele dag
gedragen door deelnemers aan de enquête. Het toestel traceert naar welke
televisieprogramma's zij kijken en naar welke radiostations zij luisteren
door onhoorbare codes te detecteren die door de zenders worden meegestuurd.
Aan het eind van de dag wordt de meter in een basisstation geplaatst, dat de
kanaalcodes eruit haalt en de kijk- en luistergegevens naar een centrale
computer stuurt. De meters zijn uitgerust met een bewegingssensor waarmee
Arbitron kan controleren of de deelnemers elke dag aan de PPM-enquête
deelnemen. Die kwaliteitscontrole-eigenschap is uniek voor de Arbitron
Portable People Meter in de wereld van het mediaonderzoek.

   Over BBM Canada

   BBM Canada is een drieledige industrieorganisatie zonder winstoogmerk,
die eigendom is van en wordt bestuurd door zijn 1.000 leden (adverteerders,
agentschappen en omroepen). Het BBM voorziet Canada sinds 1944 met
radiogegevens en sinds 1952 met televisiegegevens. Het BBM verleent diensten
aan alle markten in Canada. Het BBM verstrekt ook een brede waaier aan
softwareprogramma's voor de analyse van kijk- en luistercijfers en via zijn
partnerschap met TNS. Het BBM is gevestigd in Don Mills, Ontario, en heeft
vestigingen in Moncton, Montreal, Scarborough en Vancouver. Meer informatie
over het BBM is te vinden op www.bbm.ca.

   Over Arbitron

   Arbitron Inc. (NYSE: ARB) is een internationaal media- en
marketingonderzoeksbedrijf dat radio-omroepen, kabelmaatschappijen,
adverteerders, reclameagentschappen en bedrijven in buitenreclame in de
Verenigde Staten, Mexico en Europa bedient. De kernactiviteiten van Arbitron
zijn het meten van de luistercijfers van netwerkradio's en lokale radio's
over heel de Verenigde Staten; de kleinhandels-, media- en productpatronen
van consumenten van de lokale markt onderzoeken en applicatiesoftware
verstrekken die wordt gebruikt voor het analyseren van mediapubliek en
gegevens voor marketinginformatie. Het bedrijf ontwikkelt de Portable People
Meter, een nieuwe technologie voor kijk- en luistercijfers en kijkcijfers
voor kabeltelevisie.
   De marketing- en bedrijfseenheden van Arbitron worden ondersteund door
een onderzoeks- en technologieorganisatie die gevestigd is in Columbia,
Maryland (VS). Arbitron heeft ongeveer 1.700 werknemers; zijn hoofdkantoor
bevindt zich in New York City (VS).
   Via zijn Scarborough Research-joint venture met VNU, Inc. verleent
Arbitron ook media- en marketingonderzoeksdiensten aan de televisieomroepen,
tijdschriften, kranten en on-linesectoren.
   Dit persbericht bevat uitspraken over de toekomst in de betekenis van de
Private Securities Litigation Reform Act van 1995. De uitspraken betreffende
Arbitron in dit document die niet historisch van aard zijn, met name die
waarin terminologie wordt gebruikt zoals "kan," "zal," "moet,"
"waarschijnlijk," "verwacht," "voorziet," "schat," "is ervan overtuigd" of
"is van plan," of vergelijkbare terminologie, zijn uitspraken over de
toekomst die gebaseerd zijn op de huidige verwachtingen over toekomstige
gebeurtenissen, die Arbitron heeft gehaald uit informatie die het op dit
ogenblik ter beschikking heeft. Deze uitspraken over de toekomst omvatten
bekende en onbekende risico's en onzekerheden die ervoor kunnen zorgen dat
onze resultaten wezenlijk verschillen van de resultaten die worden
geïmpliceerd in die uitspraken over de toekomst. Deze risico's en
onzekerheden omvatten onze mogelijkheid om in de toekomst:

--  alle of een gedeelte van de contracten met grote klanten te
    verlengen wanneer zij aflopen;

--  onze bedrijfsstrategieën met succes uit te voeren, inclusief
    verlening van onze diensten inzake de Portable People Meter,
    evenals uitbreiding van internationale activiteiten;

--  het effect van verdere consolidatie in de radiosector effectief te
    beheren;

--  gelijke tred te houden met de snel veranderende technologische
    behoeften van onze klantenbasis, inclusief het creëren van nieuwe
    producten en diensten die aan hun behoeften voldoen;

--  het effect op onze activiteiten van een eventuele economische
    verslechtering in het algemeen, en op de reclamemarkt in het
    bijzonder, op te vangen; en

--  het effect op de kosten van gegevensverzameling, te wijten aan
    bekommernissen omtrent de privacy en/of overheidsvoorschriften, op
    te vangen.

   Bijkomende belangrijke factoren waarvan Arbitron weet heeft en die ervoor
kunnen zorgen dat uitspraken over de toekomst onjuist blijken te zijn worden
nu en dan geïdentificeerd en besproken in de documenten die door Arbitron
worden ingediend bij de Securities and Exchange Commission, inclusief in het
bijzonder de risicofactoren besproken onder hoofdstuk "ITEM 1. BUSINESS -
Business Risks" in ons jaarverslag op Formulier 10-K.
   De uitspraken over de toekomst in dit document zijn pas geldig vanaf de
datum van dit document, en Arbitron gaat geen verplichting aan om uitspraken
over de toekomst te corrigeren of te actualiseren, als gevolg van nieuwe
informatie, toekomstige gebeurtenissen of door iets anders.

    --30--NM/ny*

    CONTACT: Arbitron Inc.
             Thom Mocarsky, 212-887-1314
             e-mail: thom.mocarsky@arbitron.com
             of
             Contactpersoon voor de pers
             KCSA Worldwide
             Yin Chang / Lisa Dean Kluger
             212-896-1228 / 212-896-1992
             e-mail: ychang@kcsa.com / ldeankluger@kcsa.com