Ingezonden persbericht


22 juli 2004

Tendence Lifestyle 2004 -

Opnieuw meer deelnemers uit Hong Kong

Exposanten overtuigen met ergonomie, creatieve ontwerpen en intelligente producten voor veeleisende doelgroepen.

Dit jaar zullen wederom meer bedrijven uit Hong Kong met vernieuwende creaties op het gebied van cadeaus en huishoudelijke artikelen een belangrijke bijdrage leveren aan de lifestylewereld van de Tendence 2004 (27 tot en met 31 augustus). Vorig jaar waren 121 bedrijven uit Hong Kong vertegenwoordigd op de beurs in Frankfurt am Main, dit jaar hebben zich reeds 147 exposanten uit Hong Kong voor deze consumptiegoederenbeurs aangemeld.

Hongkongse knowhow voor de internationale markt

"Dat het aantal exposanten weer is gegroeid, bewijst dat Hong Kongse bedrijven op de beurs goede resultaten hebben geboekt en de Tendence beschouwen als een belangrijk instrument voor hun activiteiten op de Europese markt", aldus June Weng, Marketing Manager van de Hong Kong Trade Development Council (HKTDC) in Frankfurt am Main. De HKTDC biedt dit jaar plek aan 53 (vorig jaar 49) exposanten op haar gemeenschappelijke Tendence Lifestyle-stand. 35 bedrijven tonen in de Passage Gift & Home en 18 andere in de Passage Table hun nieuwste producten.

"Tijdens de beurs vorig jaar, in 2003, is voor onze bedrijven het aantal directe bestellingen ad 3,7 miljoen USD en binnengehaalde opdrachten ad 7,1 miljoen USD ten opzichte van 2002 bijna verdubbeld. Het is niet op de laatste plaats vanwege dit succes dat veel producenten komende augustus weer van de partij zijn. Onder de aanmeldingen bevinden zich echter ook 29 exposanten die de beurs voor het eerst als marketingplatform willen benutten", aldus Weng.

Ronny Lay, Sales Supervisor van de Yang Li Trading Company, hal 9.0, gang D, stand 25J, gaat met een omvangrijk aanbod aan huishoudelijke en cadeauartikelen in het hogere prijssegment naar Frankfurt. "De Tendence Lifestyle heeft een uitstekende reputatie als beurs waar men talloze klanten uit Europa, het Golfgebied, Afrika en Rusland kan ontmoeten. Wij willen deze gelegenheid benutten om onze eersteklas producten internationaal meer onder de aandacht te brengen. Bovendien hopen we dankzij de EU-uitbreiding naar het oosten te kunnen profiteren van nieuwe interessante zakelijke perspectieven", voegt Lay toe.

Intelligente producten voor veeleisende klanten

Naast de hoogwaardige verwerking en hoge functionaliteit speelt voor de bedrijven uit Hong Kong een aantrekkelijke afwerking van de producten een steeds grotere rol. Dat overtuigt uiteraard ook de internationale cliëntèle. Ergonomische producten en natuurlijke kleuren komen tegemoet aan de wensen van de klanten, die verlangen naar een harmonische vormgeving van hun leefomgeving en een rustpunt in de hectiek van alledag.

De bamboetheeset van Buchase (HK) Ltd, (hal 9.0, gang C, stand 25G) haakt hierop in. Het theeservies voor een rustig moment heeft ergonomisch gevormde grepen die optisch geënt zijn op natuurlijke bamboe. Dankzij de roodtinten straalt het servies Aziatische flair uit. De set met bijpassend dienblad laat zien dat praktisch ontwerp tevens ingenieus en mooi kan zijn.

"Cocooning", zo heet de van oorsprong Amerikaanse trend om zich terug te trekken binnen de harmonisch vormgegeven eigen vier muren. Dit is natuurlijk ook een thema voor de productontwikkelaars uit Hong Kong. Zij exporteerden immers in 2003 meer dan 38% van hun cadeau- en huishoudelijke artikelen naar de VS; dat komt overeen met een volume van ruim 14,3 miljard USD. De totale export van de branche bedroeg in 2003 meer dan 37,4 miljard USD. Na de Amerikaanse markt staat Europa op de tweede plaats als afnemer van deze productgroepen uit Hong Kong. Zo'n kleine 27% van deze Hongkongse producten ging naar de EU, met name naar Duitsland en Groot-Brittannië, die ieder ruim 6,5% van de totale export uit Hongkong voor hun rekening namen. In 2003 ging van de export uit deze branche 8,3% naar Japan en 7,1% naar China.

EMA Design Industries Ltd., hal 9.0, gang D, stand 25L richt zich met zijn hoogwaardige roestvrijstalen collectie op de vraag van consumenten naar makkelijk te onderhouden huishoudelijke artikelen. De ovale dekschalen, verkrijgbaar in twee maten, houden de gerechten warm en blijven dankzij de dubbele wand toch koel aan de buitenkant. Hiermee kan je opdienen zonder je vingers te branden of onhandige pannenlappen te moeten gebruiken. Bovendien zijn de schalen een elegante aanvulling op tafel en zorgen ze ervoor dat een minder gelukt kookexperiment in ieder geval optisch geslaagd is. Het roestvrijstalen servies kan eenvoudig worden afgewassen en is ook geschikt voor in de afwasmachine.

Kunstbloemen uit Hong Kong zijn al lang bekend om hun natuurlijke uitstraling en grote variëteit. Top Choice Company zal in hal 9.0, gang C, bij stand C 26F nieuwe interessante creaties laten zien die zo uit de ontwerpstudio's zijn geplukt. Op de foto is duidelijk te zien waar de trend voor kunstbloemen ligt: weg van veelkleurige, zware creaties en in plaats daarvan filigrane, natuurlijke composities in elegante kleuren.

Van OEM naar ODM: de Hong Kongse industrie voor cadeau- en huishoudelijke artikelen vertrouwt op haar sterke punten en gaat op zoek naar nieuwe perspectieven

Nadat de bedrijven in deze branche uit Hong Kong in de afgelopen decennia een snelle groei hebben doorgemaakt met OEM (Original Equipment Manufacturing), dat wil zeggen productie uitsluitend volgens klantspecificaties, concentreren ze zich nu op ODM (Original Design Manufacturing), productie met eigen Hong Kong-design. Daarbij profiteren ze van hun ervaring op het gebied van productieorganisatie en kwaliteitsborging. Konstar Industries Ltd. is een pionier in deze trend en zal op de Tendence Lifestyle in hal 9.0, gang D, stand 25K met name een keur aan keukenapparatuur laten zien. Het aanbod omvat onder meer snijapparaten, specerijmolens en pastamachines. Wiki Siu, Assistant Marketing Executive bij Konstar kijkt uit naar de gesprekken met de inkopers: "Europa is voor ons verreweg de belangrijkste markt. Hier zullen we onze klanten nieuwe producten laten zien en met ze van gedachten wisselen over actuele ontwikkelingen op de markt."

Contactpersoon voor de redactie:
George M. Ammerlaan

Director Benelux Office
Hong Kong Trade Development Council

Prinsengracht 771
NL-1017 JZ Amsterdam

Tel: +31 20 - 6277101 (in Belgium 0800 - 18888)
Fax: +31 20 - 6228529

De duitse versie van dit persbericht staat mét foto's op internet onder: http://tpwebapp.tdctrade.com/frankfurt/data/04071300.htm Foto's met een hogere resolutie voor uw publicatie zijn op aanvraag verkrijgbaar.