Provincie Gelderland

|                                            |Nr.    |2004-335     |
|                                            |Arnhem,|22 juli 2004 |
Overeenstemming over veluws bureau voor toerisme (vbt)

Regio-VVV's, gemeenten en bedrijfsleven op de Veluwe hebben overeenstemming bereikt over de realisatie van een Veluws Bureau voor Toerisme. Dat was de conclusie van een recentelijk gehouden overleg van alle wethouders op de Veluwe en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven waarin een voorstel besproken is dat door het GOBT samen met de RVVV's opgesteld was. De gedeputeerde voor Economische Zaken, Henk Aalderink, heeft inmiddels een task-force gevraagd binnen de overeengekomen uitgangspunten voor het VBT, vóór 1 oktober 2004 een begroting en een marketingbeleidsplan te presenteren. De task-force krijgt tevens de opdracht om een voorstel te doen voor de bestuurlijke invulling van het VBT. Wim Burgering, burgemeester van Barneveld, zal de leiding van de task-force op zich nemen. De verwachting is dat het VBT daarna uiteindelijk zijn definitieve vorm krijgt.

Het VBT gaat zich bezighouden met de toeristische marketing, de productontwikkeling en het toeristisch informatiemanagement voor de Veluwe. Tot dusver lagen deze taken op het bord van de drie RVVV's op de Veluwe. Deze RVVV's dragen hun promotionele activiteiten en middelen over aan het nieuwe VBT, dat hiermee in staat zal zijn om meer effectiviteit in de toeristische marketing voor de Veluwe brengen. Dit is hard nodig, aangezien de Veluwe haar koppositie op de ranglijst van toeristische binnenlandse vakanties is kwijtgeraakt. Met de RVVV's is een overdrachtsregeling afgesproken.

Vooruitlopend hierop werken de RVVV's en het GOBT inmiddels nauw samen aan een grootschalig merkontwikkelingsproject, waarbij het imago van de Veluwe opnieuw "geladen" wordt. Het VBT krijgt hiermee een flinke impuls. Ook staat er een project Digitale Veluwe op stapel dat VVV's en gemeenten in staat zal stellen om de informatievoorziening ter plaatse effectiever en goedkoper te organiseren. Verwacht wordt dat de lokale VVV-functie hierdoor sterk verbeterd wordt.

De financiering van het VBT geschiedt via een structurele financiering van gemeenten en bedrijfsleven. De provincie Gelderland draagt door middel van projectsubsidies bij in het VBT. Daarnaast stationeert het Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme (GOBT) structureel een tweetal door de provincie gesubsidieerde productontwikkelaars bij het VBT.

Met de realisatie van het VBT bereikt de provincie Gelderland samen met de gemeenten en het bedrijfsleven een belangrijke mijlpaal in haar streven om een toeristisch marketingnetwerk neer te zetten, bestaande uit 4 RBT's en het landsdelig opererende GOBT. Naar voorbeeld van het Achterhoeks Bureau voor Toerisme (ABT) is in 2003 het RBT-KAN van start gegaan, gevolgd door het RBT-Rivierenland begin dit jaar. In 2005 evalueert de provincie de effectiviteit van dit netwerk als geheel; de verdere subsidiëring van RBT's en GOBT na 2006 is afhankelijk van deze evaluatie.