Ministerie van Economische Zaken


Doel Holland promotie: 700.000 meer buitenlandse bezoekers


Datum: 23-7-2004


Persbericht


Leidschendam / Den Haag, 29 juni 2004


EZ en NBTC bezegelen nieuwe subsidierelatie 2004 - 2006
Doel Holland promotie: 700.000 meer buitenlandse bezoekers
700.000 extra buitenlandse toeristen en zakelijke reizigers naar Nederland en
een verhoging van het marktaandeel ten opzichte van Duitsland, Groot-Brittannië,
België en Denemarken in de periode 2004 - 2006. Dat is de uitdaging die het Nederlandse
Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) aangaat. Een klus die NBTC niet in zn eentje aankan. De hele toeristische sector in Nederland zal zn beste beentje
moeten voorzetten om een spraakmakende verbetering van het aanbod te realiseren.
Met deze woorden zette Staatssecretaris van Economische Zaken, Karien van Gennip,
haar handtekening onder de nieuwe subsidierelatie met NBTC tot en met 2006.
In het Steigenberger Kurhaus Hotel in Scheveningen presenteerde Hans van Driem,
Algemeen Directeur van NBTC vandaag de hoofdlijnen van de Sales & Marketing Strategie Holland 2004 2006 (SMP) van Holland. Doel van de aanpak is groei;
het aantal buitenlandse toeristen en zakelijke reizigers moet in 2006 gestegen
zijn tot 10 miljoen en het marktaandeel ten opzichte van België, Groot-Brittannië,
Denemarken en Duitsland ligt dan op 14,3 procent.


partnership marketing

De strategie is helder: een krachtige ontwikkeling van publiek-private partnerships gecombineerd met een duidelijke
keuze voor kansrijke product-marktcombinaties ondersteund door enkele grootschalige,
meerjarige campagnes. In de promotie worden nadrukkelijk themajaren en internationale
evenementen ingezet. En dit alles gericht op bezoek aan en boekingen via www.holland.com. In de doelstelling is bewust gekozen voor het stimuleren van buitenlands verblijfsbezoek.
De gedachte hierachter is dat het dagbezoek en binnenlands toerisme worden bevorderd
in de slipstream van de promotie gericht op het buitenlandse verblijfstoerisme.


keuzes

NBTC kiest voor de promotie van kansrijke producten: de klassieker Holland Classics,
de stedenvakanties Trendy Holland, de kust en het binnenland. NBTC kiest ook
nadrukkelijk voor promotie in de nabuurlanden. Een uitzondering is China. Speciale
aandacht wordt gegeven aan de promotie van de zakelijke reismarkt en het aantrekken
van internationale congressen. Van Driem: De marketingstrategie van Holland vloeit
voor uit de essentie van NBTC: wij kennen het product, de markt en wij brengen
partners bij elkaar. Effectieve marketing kan niet zonder onderzoek. De komende
periode komt het accent vooral te liggen op het vergroten van inzicht in het keuze-
en beslissingsproces van toeristische en zakelijke reizigers. Het NBTC werkt hard
aan de verdere invulling van het Holland Visitors Model". Hierin worden in detail
de bezoekersstromen aan ons land vastgesteld.


Internationale evenementen en themajaren

Belangrijk onderdeel van de promotiestrategie is de inzet van internationale
evenement en themajaren. Vooral bij korte vakanties kunnen evenementen een belangrijke
reden zijn om juist op dát moment voor een bepaalde plaats of een specifiek land
te kiezen. Wij starten met de ontwikkeling van een meerjaren evenementenkalender,
zodat de grote evenementen tot 2012 zijn ingepland. Het themajaar Architectuur
& Design is nu in volle gang en aan het thema voor 2005 (Water) wordt nu al hard gewerkt, aldus Van Driem.


Van Gennip: Ik ben blij dat het NBTC goedgemutst de handschoen heeft opgepakt.
Het is een hele uitdaging die ze aangaan. Ik heb daar grote bewondering voor.
En ik hoop dat ze er niet alleen voor zullen staan. Dat zowel het bedrijfsleven
als overheden bij de initiatieven van het NBTC zullen aanhaken.


Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen is dé marketing en promotieorganisatie
die het toeristisch en zakelijk reisverkeer naar en in Nederland bevordert. Het
hoofdkantoor is gevestigd in Leidschendam en het NBTC heeft een wereldwijd netwerk
van tien vestigingen en zes vertegenwoordigingen




Ministerie van Economische Zaken