Ryanair

News Release

23.07.04

RYANAIR BEGINT EEN RECHTSZAAK TEGEN BAA PLC VOOR MISBRUIK VAN MONOPOLIEPOSITIE

Ryanair Holdings plc heeft bekendgemaakt dat het gisteren haar document heeft neergelegd voor de hoge raad in Londen om het misbruik van de monopoliepositie door het gebruik van brandstoftoeslagen door BAA PLC aan te vechten. BAA heeft een dominante positie in het exploiteren van Londense luchthavens en is eigenaar van de luchthaven van Londen Stansted.

BAA heeft in 1991 op Stansted een fuel hydrant systeem gebouwd tegen een kostprijs van 12,5 miljoen pond. BAA heeft toen een brandstoftoeslag geïntroduceerd om deze kosten te kunnen recupereren. Eveneens heeft BAA sindsdien verschillende keren schriftelijk verklaard dat deze heffing zou verdwijnen als de initiële kosten zouden zijn terugbetaald. BAA heeft tot nu toe haar woord niet gehouden en heeft over de afgelopen 14 jaar 34 miljoen pound in brandstoftoeslagen ontvangen, drie keer de originele kosten.

Ryanair heeft een lange geschiedenis in het aanvechten van klantwerende heffingen door dominante of vanuit een monopoliepositie opererende luchthavens. Als er concurrentie zou zijn geweest tussen de drie Londense luchthavens van BAA, zou deze brandstoftoeslag nooit hebben bestaan.

We kijken uit naar de beslissing van de rechtbank die een einde zal maken aan het opvoeren van prijzen door dominante luchthavens over de rug van de low fare airlines en hun passagiers.

Ryanair heeft in de afgelopen 12 maanden diverse keren geprobeerd reducties in deze brandstoftoeslag te onderhandelen, die al meerdere jaren voor extra kosten heeft geleid.

Als commentaar op deze buitensporige brandstoftoeslag zei Howard Millar, Chief Financial Officer van Ryanair:

"We kunnen het niet langer toestaan dat BAA doorgaat met het heffen van een jaarlijkse brandstoftoeslag van 5 miljoen pond voor een fuel hydrant systeem dat 14 jaar geleden is gebouwd voor 12,5 miljoen pond.Het hydrant systeem is inmiddels al drie keer betaald en daardoor is de toeslag buiten proporties.

Als gevolg van deze juridische actie die Ryanair vandaag heeft ondernomen, verwachten we een aanzienlijke korting in de brandstoftoeslag van circa 4 miljoen pond per jaar.

De huidige overeenkomst met de luchthaven over de kosten, die in 2007 afloopt, zal niet worden beïnvloed door deze juridische actie.De betalingen zullen worden gecontinueerd, maar voordat de overbodige heffing niet is gereduceerd zullen we niet akkoord gaan met een verhoging van de kosten op de luchthaven van Stansted."