Ingezonden persbericht


Businessweek / Interbrand: ranglijst 100 meest waardevolle merken 2004

New York / Amsterdam - 22 juli 2004 - Apple, Samsung, HSBC, Yahoo en Amazon hebben het afgelopen jaar hun merkwaarde het meeste zien stijgen. Kodak, Nintendo, Nokia en AOL waren de grootste verliezers en zagen hun merkwaarde het sterkst afnemen. Dit blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van de 100 waardevolste merken wereldwijd -uitgedrukt in dollars- van BusinessWeek en merkenadviesbureau Interbrand.

De tien topmerken zijn 1. Coca-Cola, 2. Microsoft, 3. IBM, 4. GE, 5. Intel, 6. Disney, 7. McDonald's, 8. Nokia, 9. Toyota en 10. Marlboro.

Als bijlage treft u het gehele overzicht aan.

De Nederlandse merken Philips (65), Shell (84) en Heineken (99) wisten ondanks een geringe waardedaling hun positie te behouden. ING (plaats 88) is nieuw op de ranglijst en daarmee de eerste wereldwijde 'all-finance' financiële dienstverlener in het overzicht.

Duidelijke winnaars zijn dit jaar de merken die erin geslaagd zijn om met hun service en producten een nauwe band op te bouwen met de klant en een hoge merkidentificatie te bereiken. Vier van de vijf topmerken zijn afkomstig uit de technologiewereld. Grote namen als Coca-Cola, Microsoft, Disney en Nokia zagen hun merkwaarde dalen.

In de automobielindustrie wist Porsche nummer 74 te veroveren en Audi haalde de 81ste plaats. Mercedes bleef net buiten de top 10 (op 11) en blijft het meest waardevolle Duitse merk. BMW schoof twee plaatsen omhoog naar de 17de plaats.

Volgens BusinessWeek hebben zelfs gevestigde merken het belang van een sterke band met de consument ingezien. Coca-Cola is bijvoorbeeld gestart met de zogeheten Coke Red Lounges voor jongeren in grote winkelcentra en Microsoft komt met kleine beurzen op luchthavens.

Apple, vanouds bekend om zijn merktrouwe klanten, wist zijn merkwaarde met 23,7% te verhogen, vooral dankzij het sensationele succes van de iPod.

Dankzij de algemene verbetering van de economische situatie viel de merkwaarde dit jaar in totaal 2% hoger uit. Amerikaanse merken blijven de ranglijst domineren. Acht van de tien plaatsen aan de top zijn voor merken uit de VS, maar in totaal zijn er slechts 58 Amerikaanse merken vertegenwoordigd, zes minder dan vorig jaar.

De 'Best Global Brands' zijn de 100 meest waardevolle merken van de wereld, met een totale waarde van meer dan 2,1 miljard dollar. De merken worden geselecteerd volgens twee criteria. Allereerst moeten het wereldwijd opererende merken zijn die tevens significante omzet genereren in de belangrijkste wereldmarkten. Ten tweede moeten er voldoende financiële en marketinggegevens openbaar toegankelijk zijn.

Deze merkwaarden worden elk jaar berekend aan de hand van de Interbrand-methode. Deze algemeen geaccepteerde en wereldwijd toegepaste methode levert betrouwbare gegevens, mits de waardering plaatsvindt op basis van primair marktonderzoek en gegevens van de bedrijven zelf.

Interbrand Zintzmeyer & Lux
Interbrand Zintzmeyer & Lux, met kantoren in Amsterdam, Hamburg, Keulen, München en Zürich, is gespecialiseerd in de ontwikkeling, het management en de waardering van merken. De merkenspecialisten bieden klanten in het kader van een breed merkadvies brand evaluations die zijn toegespitst op de wensen van de individuele klant. Meer informatie vindt u op www.interbrand.ch en www.interbrand.de.

BusinessWeek
BusinessWeek is het grootste zakenblad ter wereld met een oplage van bijna 1,2 miljoen exemplaren en 5,7 miljoen lezers per week. BusinessWeek is 75 jaar geleden opgericht en wordt uitgegeven door The McGraw-Hill Companies in New York. Het blad verschijnt in drie edities - Noord-Amerika, Europa, Azië - die worden verspreid in 140 landen.

'The Best Global Brands' verschijnt in BusinessWeek van 2 Augustus 2004 als special report en is op te vragen via www.businessweek.com.