Kelkoo lanceert nieuwe website

Verbeterd design garandeert grotere gebruiksvriendelijkheid en hogere zoeksnelheid


Kelkoo lanceert een nieuwe website, die een 'schoner' uiterlijk combineert met een verbeterde navigatie en minder advertenties. Meer kopers kunnen nu dus nog gemakkelijker de weg naar de online winkels vinden. Door een snellere downloadtijd biedt de nieuwe website ook mogelijkheden voor integratie in nieuwe mediakanalen. Na een eerste lancering in Italië wordt de site uitgerold in Nederland en alle andere 8 Europese markten, evenals bij de 40 partner sites van Kelkoo - inclusief MSN Shopping, Ilse Shop, Lycos Shopping en Chello.



Investeren in gebruikerservaringen


Focus op producten

  • Na onderzoek naar het zoekgedrag van gebruikers hebben producten, en speciale aanbiedingen in het bijzonder, een prominentere plaats op de website gekregen. Alle belangrijke productinformatie en de zoekboxen worden nu bovenaan de pagina geplaatst.
  • Een nieuwe opzet van de paginaverdeling geeft productinformatie voorrang boven advertenties, zodat de downloadsnelheid van productinformatie niet wordt gehinderd: advertenties worden niet aangeboden aan gebruikers die een resolutie van 800 of lager hebben.
  • In de nieuwe website is één navigatielaag verwijderd, waardoor gebruikers zich sneller door de website kunnen bewegen en direct de juiste winkel kunnen vinden.
      Bijvoorbeeld: een klant die op zoek is naar damesschoenen kan de sectie Damesschoenen direct bereiken vanaf de Mode pagina, zonder eerst te hoeven zoeken in de subcategorieën Dameskleding of Accessoires.



Onno Staal, managing director van Kelkoo Nederland:


"Door de klant op een heldere en eenvoudige manier nog meer productinformatie te verschaffen, maakt Kelkoo productonderzoek nog sneller en gemakkelijker. Door meer mensen aan te moedigen de onderzoeksfase van hun zoektocht bij Kelkoo te voltooien, kunnen we nog meer kwalitatief hoogwaardige bezoekers doorsturen naar ons netwerk van 6000 Europese retail partners."


Minder advertenties

  • Naar aanleiding van de feedback van consumenten, verwijdert Kelkoo alle popup advertenties van de website.
  • Een recente studie door de Amerikaanse marketingconsultants Yankelovich Partners(1) heeft uitgewezen dat 65 procent van alle mensen ervaart dat ze "constant wordt gebombardeerd" met reclameboodschappen en 59 procent vindt dat advertenties niet erg relevant zijn voor henzelf. Het massale gebruik van technieken die popups kunnen blokkeren, is het bewijs van de groeiende weerstand tegen advertenties onder consumenten.(2)
  • Advertenties worden ook niet getoond aan gebruikers met een resolutie van 800 of minder, zodat de consumentenervaring niet wordt gehinderd wanneer er gebruik wordt gemaakt van een kleiner browser scherm.



Staal: "Kelkoo is continu bezig om consumenten alles te bieden dat ze willen van een winkel zoekmachine. Door het design van de website te vernieuwen, hebben we de zaken kunnen verwijderen die gebruikers niet willen. Daardoor kunnen we een schonere, duidelijkere website aanbieden, met een verbeterde navigatie."


Nadruk op zoekfunctie


  • Na het gebleken succes van Kelkoo's Product Search - welke inmiddels wordt gebruikt door meer dan de helft van alle Kelkoo gebruikers - krijgt deze zoekfunctie een prominentere plek in de nieuwe website.
  • Op de homepage en op de meeste categorie pagina's biedt de website een lijst met de meest populaire producten aan, die dagelijks worden ververst. Deze lijst wordt samengesteld op basis van de cumulatieve zoekgegevens van gebruikers in de voorafgaande 90 dagen. Kelkoo maakt gebruik van de zoek historie van meer dan één miljoen zoekopdrachten per dag om gebruikers de meest populaire producten te kunnen tonen.



Snelheid


  • De gemiddelde zoek snelheid van Kelkoo's website is op dit moment al 0,227 seconden, maar wordt door het nieuwe design nog sneller.
  • Door de versnelde downloadtijd wordt de website toegankelijker voor de meer dan 48 procent van de Europese internetgebruikers met een traditionele dial-up aansluiting.(3)
  • Er is al een gemiddelde afname in downloadtijd van 30 procent waargenomen.
  • De nieuwe paginastructuur van de website is er op gebouwd om de integratie met andere interactieve platforms, met name mobiele telefoons, te vergemakkelijken.



Voetnoten:

(1) "Consumer Resistance to Marketing Reaches All-Time High. Marketing Productivity Plummets", april 2004.
(2) Het Yankelovich onderzoek onderschrijft deze conclusie: meer dan 70 procent van de ondervraagden zei dat ze geïnteresseerd zou zijn in een product of service om marketinguitingen te ontwijken.
(3) (41% in Nederland) Nielsen NetRatings statistieken van juni 2004.