Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

23-7-2004; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Engeland, circuit Donington Park

SMRZ (16E) IN ZIJN NOPJES MET VOORLOPIGE STARTPLAATS OP 4E RIJ

RAYMOND SCHOUTEN (36e) BLIJFT IETS ACHTER DOOR MISSEN HALVE OCHTENDSESSIE

Het was prima te doen tijdens de 1e trainingsdag voor de Grand Prix van Engeland op het circuit van Donington Park. De weersomstandigheden (20 gr.) waren minder plakkerig dan in Nederland en de nieuwe asfaltlaag op de 4 km lange piste zorgde voor een goede grip en weinig problemen met de afstelling van de vering. "Zo glad mogen alle circuits we zijn", stelde Jakub Smrz terecht, die 's morgens tot een 17e tijd kwam en 's middags 1,2 seconden van zijn tijd afreed en tot die fel begeerde 4e startrij kwam met een 16e tijd. Raymond Schouten miste de helft van de vrije training, en dat is doodzonde op een circuit waar je voor de eerste keer komt. Met de opgelopen achterstand qua circuitkennis kwam hij in de tijdtraining niet verder dan een 36e plaats. "Maar er kan nog heel veel af. Vanmiddag verbeterde ik mezelf al met 2,5 seconde en nog ging het ieder rondje sneller. Ik zit hier nog niet aan mij tax!", aldus Schouten.

Jakub Smrz had een goed gevoel op Donington, ondanks dat het heuvelachtige circuit in de Britse East Midlands niet tot zijn favoriete behoort. "Ik draaide er vanmiddag 1.35,185 en dat is bijna 2 seconden sneller dan mijn beste tijd ooit hier. Vlak nadat ik in de tijdtraining gestopt was voor een check-control, zette ik mijn beste tijd neer. Ik wilde meer goede ronden rijden, maar het was te druk op de baan. En met die chicanes en 2 hairpins ben je ook niet zomaar iemand voorbij. Voor de laatste tien minuten liet ik een nieuwe Dunlop achterband monteren, maar in de slotfase bleek het wederom "too crowdy" en was ook de wind stevig aangewakkerd, waardoor je niet meer de toptijden kon rijden. Maar de Honda doet het top. Spaan en mijn monteurs hebben voor een topsnelheid gezorgd waarmee ik dicht bij de Top 10 sta en dat betekent wel wat. De afstand naar de "pole" (-1,8 sec.) is ook een stuk minder dan bij de voorgaande GP's. Al met al een tevreden gevoel en hopen dat ik morgen deze 4e startrij vast kan blijven houden", meldt Smrz.

Voor Raymond Schouten was de eerste gang op Donington Park die naar dr. Costa. Daar werd zijn enkel in de 'pasta' gezet, waarmee de zwelling en de pijn wat moest afzakken. Tijdens de highsider op de Sachsenring afgelopen week, kwam Raymond namelijk op zijn rug en hiel terecht, waarna zijn voet aardig dik en blauw geworden is. "Ik zit even te vaak bij Costa, maar het helpt wel. Met lopen heb ik wel wat last, maar op de machine gaat het goed. Ook van mijn hand had ik tijdens de middagtraining geen last meer. Het is jammer dat ik in de vrije training problemen had met het voortandwiel, waardoor ik de helft van de training gemist heb. Dat werkte dan ook door in de tijdtraining van vanmiddag. Het is een nieuwe baan voor me en niet de makkelijkste. Ik ben blij dat het asfalt OK is, dat scheelt alweer. Voor morgen gaan we de versnellingsbak nog wat aanpassen en dan weet ik zeker dat ik dan weer iedere ronde sneller rond kan gaan, want het baantje ken ik na die 26 rondjes nog niet goed genoeg, daar waar mijn concurrenten en de wildcard rijders (die hier ook al bekend zijn) ruim 40 ronde hebben afgelegd. Met name die laatste bocht voor start en finish is een hele moeilijke onoverzichtelijke. Ja, als ik hier de baan goed leer kennen en morgen geen problemen heb moet ik zeker een aantal startplaatsen kunnen opklimmen", redeneert Schouten.

In de MotoGP verraste de jonge Amerikaan Nicky Hayden op zijn Repsol Honda, door de voorlopige pole position voor zich op te eisen. Hij bleef Rossi, Capirossi en Checa voor. Zijn merkgenoten Gibernau (5e) en Biaggi (7e), die in de WK-stand vlak achter Rossi prijken, kijken voorlopig nog tegen een kleine achterstand tijdens de eerste trainingsdag op.

125cc Trainingstijden na de 1e dag:

Pl

Naam

Land

Merk

Tijd

Topsn.


1

Andrea DOVIZIOSO

ITA

HONDA


1'37.736

207.6


2

Pablo NIETO

SPA

APRILIA


1'38.283

206.0


3

Mika KALLIO

FIN

KTM


1'38.349

212.1


4

Roberto LOCATELLI

ITA

APRILIA


1'38.409


208.5


5

Youichi UI

JPN

APRILIA


1'38.607


205.6


6

Thomas LUTHI

SWI

HONDA


1'38.631


205.4


7

Hector BARBERA

SPA

APRILIA


1'38.736


208.5


8

Julian SIMON

SPA

HONDA


1'38.753


203.5


9

Mirko GIANSANTI

ITA

APRILIA


1'38.782


204.5


10

Stefano PERUGINI

ITA

GILERA


1'38.834


204.7


11

Marco SIMONCELLI

ITA

APRILIA


1'38.899


203.1


12

Mattia PASINI

ITA

APRILIA


1'39.071


203.7


13

Simone CORSI

ITA

HONDA


1'39.079


207.0


14

Jorge LORENZO

SPA

DERBI


1'39.105


204.5


15

Steve JENKNER

GER

APRILIA


1'39.148


207.1


16

Alvaro BAUTISTA

SPA

APRILIA


1'39.175


207.3


17

Gino BORSOI

ITA

APRILIA


1'39.377


209.4


18

Gabor TALMACSI

HUN

MALAGUTI


1'39.593


201.3


19

Lukas PESEK

CZE

HONDA


1'39.794


204.4


20

Fabrizio LAI

ITA

GILERA


1'39.948


206.2


21

Gioele PELLINO

ITA

APRILIA


1'40.214


205.1


22

Angel RODRIGUEZ

SPA

DERBI


1'40.319


206.5


23

Mike DI MEGLIO

FRA

APRILIA


1'40.429


205.2


24

Robbin HARMS

DAN

HONDA


1'40.542


202.4


25

Vesa KALLIO

FIN

APRILIA


1'40.630


203.3


26

Imre TOTH

HUN

APRILIA


1'40.638


203.7


27

Simone SANNA

ITA

APRILIA


1'40.664


203.9


28

Sergio GADEA

SPA

APRILIA


1'40.876


203.1


29

Jordi CARCHANO

SPA

APRILIA


1'40.943


203.1


30

Vaclav BITTMAN

CZE

HONDA


1'41.136


200.0


31

Raffaele DE ROSA

ITA

HONDA


1'41.176


202.9


32

Christian ELKIN

GBR

HONDA


1'41.830


195.1


33

Georg FRÖHLICH

GER

HONDA


1'42.056


203.0


34

Eugene LAVERTY

GBR

HONDA


1'42.664


204.6


35

Kris WESTON

GBR

HONDA


1'42.689


198.6


36

Raymond SCHOUTEN

NED

POWERFUSE HONDA


1'42.822


201.9


37

Manuel MANNA

ITA

MALAGUTI


1'42.975


198.5


38

Thomas BRIDEWELL

GBR

HONDA


1'44.116


193.7


250cc Trainingstijden na de 1e dag:

Pl

Naam

Land

Merk

Tijd

Topsn.


1

Alex DE ANGELIS

RSM

APRILIA


1'33.336


242.3


2

Toni ELIAS

SPA

HONDA


1'33.490


240.9


3

Randy DE PUNIET

FRA

APRILIA


1'33.498


240.0


4

Daniel PEDROSA

SPA

HONDA


1'33.558


239.4


5

Sebastian PORTO

ARG

APRILIA


1'33.670


239.0


6

Manuel POGGIALI

RSM

APRILIA


1'34.022


241.3


7

Alex DEBON

SPA

HONDA


1'34.022


234.7


8

Hiroshi AOYAMA

JPN

HONDA


1'34.174


241.7


9

Anthony WEST

AUS

APRILIA


1'34.239


238.4


10

Fonsi NIETO

SPA

APRILIA


1'34.318


237.1


11

Chaz DAVIES

GBR

APRILIA


1'34.830


236.8


12

Sylvain GUINTOLI

FRA

APRILIA


1'34.872


237.8


13

Franco BATTAINI

ITA

APRILIA


1'34.969


236.0


14

Joan OLIVE

SPA

APRILIA


1'34.987


241.0


15

Roberto ROLFO

ITA

HONDA


1'35.090


233.3


16

Jakub SMRZ

CZE

POWERFUSE HONDA


1'35.185


237.8


17

Naoki MATSUDO

JPN

YAMAHA


1'35.235


229.7


18

Johan STIGEFELT

SWE

APRILIA


1'35.748


229.1


19

Klaus NÖHLES

GER

HONDA


1'35.823


236.7


20

David DE GEA

SPA

HONDA


1'36.326


233.9


21

Hugo MARCHAND

FRA

APRILIA


1'36.458


228.5


22

Arnaud VINCENT

FRA

APRILIA


1'36.658


238.0


23

Erwan NIGON

FRA

APRILIA


1'36.678


229.6


24

Taro SEKIGUCHI

JPN

YAMAHA


1'36.739


220.6


25

Alex BALDOLINI

ITA

APRILIA


1'36.967


236.5


26

Dirk HEIDOLF

GER

APRILIA


1'37.587


236.7


27

Max SABBATANI

ITA

YAMAHA


1'38.438


222.9


28

Lee DICKINSON

GBR

HONDA


1'38.582


223.8


29

Frederik WATZ

SWE

YAMAHA


1'39.704


221.4

Not

qualified (Out 107%)


1'39.869

Bruce DUNN

GBR

HONDA


1'39.994


221.0

Tony CAMPBELL

GBR

YAMAHA


1'40.178


221.1

Hector FAUBEL

SPA

APRILIA


1'42.102


225.8

Radomil ROUS

CZE

YAMAHA

geen tijd

MotoGP (tot 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 1e dag:

Pl

Naam

Land

Merk

Tijd

Topsn.


1

Nicky HAYDEN

USA

Repsol Honda Team


1'29.295


281.7


2

Valentino ROSSI

ITA

Gauloises Fortuna Yamaha


1'29.584


280.3


3

Loris CAPIROSSI

ITA

Ducati Marlboro Team


1'29.681


282.5


4

Carlos CHECA

SPA

Gauloises Fortuna Yamaha


1'29.833


276.7


5

Sete GIBERNAU

SPA

Telefonica Movistar Honda


1'29.910


280.4


6

Colin EDWARDS

USA

Telefonica Movistar Honda


1'29.919


281.3


7

Max BIAGGI

ITA

Camel Honda


1'29.961


282.5


8

Marco MELANDRI

ITA

Fortuna Gauloises Tech


1'30.162


278.5


9

Troy BAYLISS

AUS

Ducati Marlboro Team


1'30.258


277.2


10

Alex BARROS

BRA

Repsol Honda Team


1'30.269


276.9


11

Ruben XAUS

SPA

D'Antin MotoGP


1'30.305


278.5


12

Kenny ROBERTS

USA

Team Suzuki MotoGP


1'30.366


271.9


13

John HOPKINS

USA

Team Suzuki MotoGP


1'30.442


276.0


14

Neil HODGSON

GBR

D'Antin MotoGP


1'30.478


279.9


15

Norick ABE

JPN

Fortuna Gauloises Tech


1'30.559


276.2


16

Makoto TAMADA

JPN

Camel Honda


1'31.141


278.1


17

Shinya NAKANO

JPN

Kawasaki Racing Team


1'31.164


275.1


18

Jeremy McWILLIAMS

GBR

MS Aprilia Racing


1'31.390


272.7


19

Alex HOFMANN

GER

Kawasaki Racing Team


1'31.575


270.6


20

Shane BYRNE

GBR

MS Aprilia Racing


1'31.840


275.9


21

Michel FABRIZIO

ITA

WCM


1'31.987


269.0


22

Nobuatsu AOKI

JPN

Proton Team KR


1'32.433


268.0


23

Kurtis ROBERTS

USA

Proton Team KR


1'32.505


263.2


24

Chris BURNS

GBR

WCM


1'33.665


267.4

************