Ingezonden persbericht

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

25-7-2004; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Engeland, circuit Donington Park

KAPOTTE VOORREM WERPT RAYMOND SCHOUTEN UIT DE STRIJD

JAKUB SMRZ (15E) PAKT WÉÉR EEN WK-PUNT ONDANKS PIJNLIJKE ELLEBOOG

De 9e Grand Prix van dit seizoen leverde voor Powerfuse Honda coureur Raymond Schouten geen finish op. Dit keer liet de voorrem hem in de steek. "De eerste bochtensecties gingen OK, maar toen ik in de openingsronde bij de chicane aangekomen was kneep ik al direct door mijn remmen heen en schoot ik rechtdoor. Daarna leek het wel weer even te gaan, maar ik rook mijn remblokken al. Er was duidelijk iets niet goed. Ik moest simpelweg de pits in, want in de racerij rem je bijna alleen maar met je voorrem. We hebben hem nog geprobeerd te repareren en de rem wat 'harder' gezet, maar toen ik de baan op ging bleek het probleem niet verholpen te zijn. Daarbij zat ik de hele weg achterom te kijken of ik niet in de weg reed, en toen heb ik mijn machine met ruim een ronde achterstand maar in de pits geparkeerd. Jammer, want zo kon ik nagenoeg weer geen wedstrijdritme opdoen", liet Schouten teleurgesteld weten. Teammaat Jakub Smrz reed een prima race en met het koppie er bij. "Ik had een prima start, lag zelfs even 12e, maar moest toch wat terrein prijsgeven toen aan het einde van de race de grip opgebruikt was en mijn pijnlijke elleboog flink opspeelde. Ik nam geen risico's en wilde aan de finish komen het WK-punt pakken. Dat lukte met de 15e plaats, waarmee ik voor de 4e keer in negen GP's in de punten rij!"

"Je doet er niks aan als de techniek je in de steek laat, maar dit is een GP-weekeinde dat ik in ieder geval snel wil vergeten. Ik zat niet lekker in mijn vel na die highsider vorige week op de Sachsenring, waarbij mijn enkel zwaar gekneusd is geraakt. Daar ondervond ik weliswaar met rijden niet of nauwelijks hinder van, maar de schrik zit dan toch wel even in de benen. En nadat ik vanmorgen in de natte warm-up nog even onderuit schoof -ik tikte de rem heel even aan en pats daar lag ik- werd het al niet beter", meldde Raymond Schouten voor de race. "Mijn start was goed. Ik pakte meteen 2 man, hoewel ik bij de eerste bocht niet helemaal lekker zat, maar aan de buitenzijde kon ik toch wat winst pakken. Daarna was het even rustig aan en kijken, toen Barbera en Nieto voor ons vielen. Maar iedereen was op zijn hoede en dat verliep dus goed. Maar toen ik de eerste keer echt hard moest remmen bij de chicane merkte ik dat het mis was. De remmen stonken en ik schoot rechtdoor bij de chicane omdat ik geen voorrem had. Daarna leek het alsof het wel ging, maar de remmen werden steeds 'sponziger'. Het enige dat restte was binnenkomen. We hebben nog wat aangepast maar ook dat lukte niet bleek in de ronde die ik na mijn pitstop maakte. Al met al een rot weekeinde, dat ik snel wil vergeten. We hebben nu 3,5 week rust en in die tijd kunnen mijn hand en hiel helemaal genezen. Dan zal ik op 22 augustus weer met frisse moed na de korte zomerstop in Brno kunnen aantreden", blikt Schouten toch positief vooruit.

Jakub Smrz maakte een heel goede start door. Vanaf zijn 17e startplaats wist hij direct 2 plaatsen winst te boeken en vanaf de eerste tot en met de laatste ronde reed de Tsjechische Powerfuse coureur continue in de WK-punten. "Toen ik met Olive, Vincent, Marchand, Baldolini en Stigefelt streed ging het echt super. Ik lag zelfs enige tijd 12e. Maar ik had niet zo'n super goed gevoel in de voorkant van mijn machine en wilde niet weer crashen. Dus heb ik bewust gekozen voor het halen van de finish en het liefst in de punten. Toen ik tegen het einde van de race het beste van mijn grip gebruikt had heb ik eieren voor zijn geld gekozen. Finishen was het devies. Dat moet ik voor mijn monteurs doen en ik heb ze ook nog met een WK-punt kunnen belonen", aldus een blije Smrz, die toch wel veel last van zijn slepende elleboog blessure blijft houden. "Tijdens de 2e helft van de race kreeg ik wel heel veel last van mijn elleboog. Dat is niet van een glijpartij, maar een spierblessure die al langer speelt. Een soort tennisarmpijn, die je hier met het vele harde remwerk voor de chicane en twee hairpins op voelt komen. Maar dat kan nu een maandje rusten, voordat ik mijn thuis GP rijdt", besluit Smrz. In de korte zomerstop mag niet getest worden, dus wat de GP-motoren aan gaat is het echt 3,5 week stil.

Uitslag 125cc klasse:

Pl

Naam

Land

Merk

Tijd

Afstand

1

Andrea DOVIZIOSO

ITA

HONDA Kopron Team Scot

41'14.592

146,3 kmu gem

2

Alvaro BAUTISTA

SPA

APRILIA Seedorf Racing

41'18.399

3.807

3

Jorge LORENZO

SPA

DERBI Caja Madrid Racing

41'22.842

8.250

4

Mika KALLIO

FIN

KTM Red Bull

41'23.233

8.641

5

Simone CORSI

ITA

HONDA Kopron Team Scot

41'31.298

16.706

6

Steve JENKNER

GER

APRILIA Rauch Bravo

41'31.585

16.993

7

Youichi UI

JPN

APRILIA Abruzzo Racing Team

41'36.712

22.120

8

Julian SIMON

SPA

HONDA Angaia Racing

41'37.662

23.070

9

Gino BORSOI

ITA

APRILIA Globet.com Racing

41'38.452

23.860

10

Gioele PELLINO

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team

41'44.585

29.993

11

Stefano PERUGINI

ITA

GILERA Metis Racing Team

41'45.067

30.475

12

Lukas PESEK

CZE

HONDA Ajo Motorsport

41'45.185

30.593

13

Gabor TALMACSI

HUN

MALAGUTI Semprucci

41'55.094

40.502

14

Fabrizio LAI

ITA

GILERA Metis Racing Team

41'55.732

41.140

15

Mike DI MEGLIO

FRA

APRILIA Globet.com Racing

41'59.887

45.295

16

Sergio GADEA

SPA

APRILIA Master - Repsol Team

42'00.762

46.170

17

Robbin HARMS

DAN

HONDA Ajo Motorsport

42'03.917

49.325

18

Thomas LUTHI

SWI

HONDA Elit Grand Prix

42'09.264

54.672

19

Imre TOTH

HUN

APRILIA Team Hungary

42'31.815

1'17.223

20

Georg FRÖHLICH

GER

HONDA ADAC Team

42'35.026

1'20.434

21

Christian ELKIN

GBR

HONDA UK1 Racing

42'37.618

1'23.026

22

Simone SANNA

ITA

APRILIA Sterilgarda Racing

42'39.028

1'24.436

23

Vaclav BITTMAN

CZE

HONDA Elit Grand Prix

42'43.525

1'28.933

24

Raffaele DE ROSA

ITA

HONDA Angaia Racing

42'48.342

1'33.750

25

Eugene LAVERTY

GBR

HONDA Red Bull Rookies

41'14.875

1 lap

26

Kris WESTON

GBR

HONDA Brooklands Autobody Centre

41'23.822

2 laps

27

Thomas BRIDEWELL

GBR

HONDA Bridewell Racing Team

41'25.261

2 laps

NF

Raymond SCHOUTEN

NED

POWERFUSE MOLENAAR HONDA

mechanische

pech ronde 9

125cc WK-stand na 9 van de 16 GP's:

1. Dovizioso, 163; 2. Locatelli, 131; 3. Barbera, 129; 4. Stoner, 104; 5. P. Nieto, 88; 6. Lorenzo, 84; 7. Jenkner, 73; 8. Giansanti, 71.

Uitslag 250cc race:

Pl

Naam

Land

Merk

Tijd

Afstand

1

Daniel PEDROSA

SPA

HONDA Telefonica Movistar 250

42'17.705

154,1 kmu gem

2

Sebastian PORTO

ARG

APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc

42'23.708

6.003

3

Randy DE PUNIET

FRA

APRILIA Safilo Carrera - LCR

42'29.168

11.463

4

Alex DE ANGELIS

RSM

APRILIA Aprilia Racing

42'30.427

12.722

5

Fonsi NIETO

SPA

APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc

42'48.135

30.430

6

Anthony WEST

AUS

APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team

42'50.712

33.007

7

Franco BATTAINI

ITA

APRILIA Campetella Racing

43'09.636

51.931

8

Naoki MATSUDO

JPN

YAMAHA Team UGT Kurz

43'12.760

55.055

9

Hiroshi AOYAMA

JPN

HONDA Telefonica Movistar 250

43'15.127

57.422

10

Sylvain GUINTOLI

FRA

APRILIA Campetella Racing

43'17.161

59.456

11

Joan OLIVE

SPA

APRILIA Campetella Racing

43'23.975

1'06.270

12

Alex BALDOLINI

ITA

APRILIA Matteoni Racing

43'24.271

1'06.566

13

Hugo MARCHAND

FRA

APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team

43'38.730

1'21.025

14

Johan STIGEFELT

SWE

APRILIA Germany

43'39.505

1'21.800

15

Jakub SMRZ

CZE

POWERFUSE HONDA Molenaar Racing

43'46.825

1'29.120

16

David DE GEA

SPA

HONDA Wurth BQR

43'50.438

1'32.733

17

Dirk HEIDOLF

GER

APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc

43'50.860

1'33.155

18

Klaus NÖHLES

GER

HONDA Castrol-Kiefer Racing

42'27.973

1 lap

19

Taro SEKIGUCHI

JPN

YAMAHA NC World Trade

43'01.102

1 lap

20

Lee DICKINSON

GBR

HONDA Galemain Racing

43'06.553

1 lap

21

Radomil ROUS

CZE

YAMAHA Team UGT Kurz

43'06.985

1 lap

250cc WK-stand na 9 van de 16 GP's:

1. Pedrosa, 180; 2. De Puniet, 146; 3. Porto, 128; 4. F. Nieto, 94; 5. De Angelis, 93; 6. Elias, 86; 7. Aoyama, 71; 8. Rolfo, 67; 22. Jakub Smrz, CZ, Powerfuse-Akuna Molenaar Honda, 8.

Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):

Pl

Naam

Land

Merk

Tijd

Afstand

1

Valentino ROSSI

ITA

Gauloises Fortuna Yamaha

45'30.473

159,1 kmu gem

2

Colin EDWARDS

USA

Telefonica Movistar Honda

45'33.418

2.945

3

Sete GIBERNAU

SPA

Telefonica Movistar Honda

45'34.899

4.426

4

Nicky HAYDEN

USA

Repsol Honda Team

45'36.569

6.096

5

Troy BAYLISS

AUS

Ducati Marlboro Team

45'45.184

14.711

6

Carlos CHECA

SPA

Gauloises Fortuna Yamaha

45'47.583

17.110

7

Loris CAPIROSSI

ITA

Ducati Marlboro Team

45'53.786

23.313

8

John HOPKINS

USA

Team Suzuki MotoGP

45'58.594

28.121

9

Alex BARROS

BRA

Repsol Honda Team

46'05.853

35.380

10

Neil HODGSON

GBR

D'Antin MotoGP

46'14.941

44.468

11

Ruben XAUS

SPA

D'Antin MotoGP

46'17.963

47.490

12

Max BIAGGI

ITA

Camel Honda

46'24.477

54.004

13

Shane BYRNE

GBR

MS Aprilia Racing

46'27.851

57.378

14

Makoto TAMADA

JPN

Camel Honda

46'37.631

1'07.158

15

Shinya NAKANO

JPN

Kawasaki Racing Team

46'46.268

1'15.795

16

Jeremy McWILLIAMS

GBR

MS Aprilia Racing

46'56.958

1'26.485

17

Kenny ROBERTS

USA

Team Suzuki MotoGP

45'39.070

1 lap

18

Nobuatsu AOKI

JPN

Proton Team KR

45'51.868

1 lap

19

Alex HOFMANN

GER

Kawasaki Racing Team

45'55.289

1 lap

20

Michel FABRIZIO

ITA

WCM

45'56.509

1 lap

MotoGP WK-stand na 9 van de 16 GP's:

1. Rossi, 164; 2. Biaggi en Gibernau 142; 4. Edwards, 95; 5. Barros, 86; 6. Hayden, 83; 7. Checa, 72; 8. Capirossi, 64.

************