BedrijfsautoRAI

28-07-2004

Een schonere en veiligere toekomst met SCR

Met het oog op een schonere toekomst van het wegvervoer is een nieuw samenwerkingsverband gevormd. Een grote meerderheid van de West-Europese fabrikanten van zware trucks heeft namelijk een voorkeur uitgesproken voor de toepassing van het SCR-systeem om aan de nieuwe uitlaatemissienormen volgens Euro 4 en Euro 5 te voldoen.

SCR staat voor selective catalytic reduction ofwel selectieve katalytische reductie. De aan het project deelnemende merken DAF, Iveco, Mercedes-Benz, Renault Trucks en Volvo Trucks vertegenwoordigen gezamelijk circa tachtig procent van de Europese truckmarkt. In samenhang met deze introductie zullen oliemaatschappijen en chemiebedrijven de fijnmazige distributie zekerstellen van AdBlue, het mengsel van water en ureum dat nodig is het SCR-procédé.

SCR zet stikstofoxiden om in onschadelijk stikstof en waterdamp Door middel van een katalysator en het injecteren van nauwkeurig gedoseerde hoeveelheden AdBlue in de hete uitlaatgasstroom, reduceert SCR de emissie van schadelijke stikstofoxiden (NOx) door deze stoffen om te zetten in onschadelijk stikstof en waterdamp. AdBlue is de handelsnaam van een hoogwaardige, gestandaardiseerde en synthetisch geproduceerde ureumoplossing in water. Het in een afzonderlijke tank op de truck meegevoerde AdBlue levert geen gevaar op voor mens of voertuig. Zware en middelzware bedrijfswagens met SCR-systeem voldoen aan de Euro 4-emissienormen die vanaf 2006 zijn voorgeschreven, terwijl ze in een verder ontwikkelde versie ook in staat zijn om tegemoet te komen aan de eisen van de volgende fase, Euro 5, die vanaf 2009 van kracht wordt. Een truck die met SCR is uitgerust, zal bovendien zon twee tot vijf procent minder brandstof verbruiken dan een vergelijkbaar Euro 3-voertuig: een bijzonder sterk argument in tijden van hoge brandstofprijzen, en een extra factor voor de bescherming van het milieu vanwege de lagere CO2-emissie.

AdBlue is in voldoende hoeveelheden verkrijgbaar De leverantie van het aan kwaliteitsnorm DIN 70070 beantwoordende toevoegmiddel AdBlue wordt gewaarborgd door de grote Europese ureumproducenten, waaronder AMI Agrolinz Melamin International GmbH, BASF AG, Fertiberia S.A., Grande Paroisse, SKW Stickstoffwerke Piesteritz GmbH en Yara International ASA. Deze chemische bedrijven zullen AdBlue in zes Europese landen gaan produceren, waarbij hun productiecapaciteit aan de marktontwikkelingen wordt aangepast. Samen met hun distributiepartners zetten de producenten momenteel een Europees netwerk op om hun klanten te bevoorraden.

De rol van de olie-industrie bij de invoering van de SCR-technologie Twee bekende oliemaatschappijen OMV uit Oostenrijk en Europees marktleider Total uit Frankrijk ontwikkelen reeds een strategie voor de invoering van de SCR-technologie op vrachtwagens; ze ondersteunen ook actief de afsluitende tests met de nieuwe systemen voor uitlaatgasnabehandeling. Andere oliemaatschappijen tonen grote interesse en zijn momenteel volop in discussie met vertegenwoordigers van de bovengenoemde chemische bedrijven en truckproducenten. Brandstofleveranciers en AdBlue-fabrikanten ontwikkelen momenteel uitgebreide product- en servicepakketten voor de exploitanten van pompstations. Zowel de openbare servicestations als de door transportondernemers zelf beheerde pompstations moeten met SCR-vulinstallaties worden uitgerust. Daarbij is er een heel scala aan mogelijkheden, variërend van gecombineerde diesel/AdBlue-pompen met afzonderlijke telmechanismen en één enkele nota voor beide producten (zoals reeds toegepast op de servicestations in Berlijn, Stuttgart en Vomp/Tyrol) tot kleine vulstations op bedrijfsterreinen, alsmede tanks en jerrycans voor wagenparken.

Uitlaatgasnabehandeling met SCR biedt talrijke voordelen De SCR-technologie biedt belangrijke voordelen vergeleken met concurrende systemen om aan Euro4/5 te voldoen:
* Aangezien SCR het potentieel heeft voor Euro 5 (en hoger) is de toekomst van deze technologie verzekerd. Dit betekent dat het een veilige investering is.

* SCR functioneert in heel Europa met dieselbrandstoffen van uiteenlopende kwaliteit.

* Het SCR-systeem is onderhoudsvrij en ontworpen op dezelfde levensduur als de truck.

* De SCR-technologie heeft geen invloed op de onderhoudsintervallen en olieverversingstermijnen van de voertuigen.
* SCR zorgt voor een wezenlijke verlaging van het brandstofverbruik van de motoren.

Bovendien kennen diverse Europese landen stimuleringsmaatregelen voor een versnelde invoering van motoren die aan Euro 4 en Euro 5 voldoen, zoals lagere toltarieven op snelwegen (bijv. 10 in plaats van 12 cent/km in Duitsland) of gunstiger afschrijvingsregelingen voor de trucks (bijv. in Nederland). Ook in andere Europese landen zijn binnenkort dergelijke maatregelen te verwachten. Op basis van de huidige bevindingen zullen de bedrijfskosten van lange-afstandstrucks met SCR-systeem niet stijgen vergeleken met trucks die aan de thans geldende Euro 3-emissienormen voldoen, hoewel de emissieniveaus aanzienlijk dalen. Tot de overige voordelen van SCR behoren een goede betrouwbaarheid en een grote actieradius indien de inhoud van het AdBlue-reservoir op de capaciteit van de brandstoftanks wordt afgestemd.

SCR combineert op ideale wijze ecologie met economie. Het geheel aan argumenten dat duidelijk in het voordeel van SCR spreekt, heeft gerenommeerde bedrijven in de automobiel-, olie- en chemische industrie ertoe gebracht om de introductie van deze technologie krachtig te ondersteunen. In de nabije toekomst zullen naar verwachting nog meer bedrijven zich bij ons aansluiten, aangezien SCR een aantrekkelijke methode is voor het reduceren van de schadelijke stoffen in uitlaatgassen.

SCR: een betrouwbare en wereldwijd toepasbare oplossing voor de emissieproblemen van dieselmotoren
Experts zien goede mogelijkheden dat de SCR-nabehandelingssystemen voor uitlaatgassen ook buiten de Europese grenzen toepasbaar zijn. Op wereldschaal biedt SCR dan ook de meest economische oplossing om aan de tegenstrijdige eisen op het gebied van milieu en prestaties te voldoen.