EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

28-07-2004 - EVO pleit voor dynamisch inhaalverbod

Het Openbaar Ministerie gaat een proef uitvoeren met een vrachtwagenverbod op de linkerrijstrook. Het OM stelt dat het bij deze proef niet gaat om het spekken van de staatskas, maar om het bevorderen van de doorstroming. Het effect van een vast inhaalverbod op de capaciteit van snelwegen is echter marginaal. Enkele overtreders strenger straffen heeft per saldo een niet meetbaar effect op de doorstroming. EVO pleit ervoor prioriteit te geven aan het onderzoeken van de effecten van een dynamisch inhaalverbod.

Inhaalverboden zijn ooit ingevoerd om de bereikbaarheid te verbeteren. Nadat het inhaalverbod eind jaren negentig landelijk is ingevoerd, is op de meeste trajecten de doorstroming nauwelijks verbeterd. Uit onderzoeken door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is niet gebleken dat inhaalverboden voor vrachtautoâs leiden tot minder ongelukken en minder files.

Een onderzoek naar de effecten van een dynamisch inhaalverbod verdient prioriteit. Het hanteren van een inhaalverbod hangt bij een dynamisch inhaalverbod af van de verkeersdrukte. Zodra de bezetting van een weg met 2x2 rijstroken 56 procent overstijgt, geldt het inhaalverbod. Dit verbod kan dus zowel tijdens als buiten de spits gelden. Ook moet worden bekeken wat het aandeel van vrachtauto's is op een bepaald traject voordat een tijdelijk inhaalverbod van kracht wordt. Dit jaar gaat een proef van start met een dynamisch inhaalverbod op de A2 in Limburg en volgend jaar op de A2 bij Maarssen.