Gemeente Tilburg

28-7-2004
Evaluatie en aanpassing Woning In Zicht

Het inkomen gaat een minder belangrijke rol spelen bij de toewijzing van huurwoningen. Dat is de verandering die het toewijzingssysteem van vrijkomende huurwoningen per 1 januari 2005 ondergaat. De gemeente wil zo zorgen voor meer doorstroming op woningmarkt.

Sinds 1997 verdelen de woningcorporaties de vrijkomende huurwoningen in Tilburg via het aanbodmodel Woning In Zicht (WIZ). Hiertoe hebben de gemeente en de Tilburgse woningcorporaties in februari 1998 de Overeenkomst Woonruimteverdeling ondertekend. Besluiten over aanpassing van WIZ worden in gezamenlijkheid genomen.

Naar aanleiding van de evaluatie van WIZ in 2001 door Companen hebben corporaties en gemeente aan Atrivé de opdracht gegeven een advies op te stellen. De Tilburgse corporaties en het college van B&W nemen de adviezen van Atrivé voor aanpassing van WIZ grotendeels over.

De aanpassing betreft ten eerste stapsgewijze verruiming van de criteria met betrekking tot passendheid (relatie huur-inkomen), de zogenaamde liberalisering. Dit betekent dat het criterium inkomen in relatie tot de hoogte van de huur stap voor stap wordt losgelaten. Om te beginnen worden de mogelijkheden voor lage inkomensgroepen verruimd: de maximale rekenhuur wordt voor deze groep van 405,74 verhoogd naar 453,77/ 466,48 (tot resp. na 1 juli 2004). Voordeel van liberalisering is dat de keuzevrijheid voor woningzoekenden groter wordt. De tevredenheid van woningzoekenden stijgt en daarmee tevens de betrokkenheid van bewoners bij de wijk. Belangrijk argument voor liberalisering is ook dat het kan zorgen voor een gevarieerdere bevolkingssamenstelling zonder dat grote herstructureringsingrepen nodig zijn.
De verschillende stappen in de beoogde liberalisering worden geëvalueerd, voordat de liberalisering wordt uitgebreid. Van belang is met name om in de gaten te houden of verdringing van lage inkomensgroepen plaats vindt en of het huursubsidiegebruik en financiële problemen bij huurders toenemen.

In 2003 was het aantal specifieke verhuringen (urgentie, extra inschrijftijd, bijzondere verhuringen) 55%. Dit percentage vinden corporaties en gemeente te hoog. Daarom worden de criteria voor urgentie en extra inschrijftijd strenger. Het urgentiecriterium 'beëindiging verblijf in opvanginstelling of in detentie' vervalt, omdat voor deze categorie woningzoekenden afspraken zijn gemaakt tussen corporaties en instellingen over de beschikbaarstelling van woningen enerzijds en (woon)begeleiding anderzijds. Daarnaast wordt het urgentiecriterium 'gedwongen verkoop eigen woning' niet langer verleend als sprake is van verwijtbaar gedrag.
Wat betreft het verkrijgen van extra inschrijftijd, daar kunnen woningzoekenden niet langer aanspraak op maken op grond van economische binding. Ook voor studenten met een lange reistijd vervalt de extra inschrijftijd. Als er sprake is van het verbreken van een relatie met zorgplicht voor minderjarige kinderen, kan straks één van de twee partners (degene die het merendeel van de zorg heeft) een beroep doen op extra inschrijftijd. Met het aanpassen van de criteria voor urgentie en extra inschrijftijd willen het college en de corporaties de slaagkans van regulier woningzoekenden vergroten.

Bovenstaande aanpassingen gaan naar verwachting op 1 januari 2005 in.

Daarnaast heeft het college de notitie Leefstijlen in Tilburg vastgesteld. Iedere buurt (straat/complex) krijgt in de aanpak met leefstijlen een profiel op basis van het woonmilieu en de leefwijze van bewoners. Het profiel zal via de WIZ-advertenties en intakegesprekken gecommuniceerd zal worden. Dit om woningzoekenden met een soortgelijke leefwijze te verleiden bij elkaar te gaan wonen en zo 'botsende leefstijlen' tegen te gaan. De aanpak zal als eerste in Stokhasselt en de Kruidenbuurt uitgeprobeerd worden.

In de loop van 2004 volgt tot slot een voorstel voor een nieuw verdeelsysteem voor studenteneenheden afgesplitst van WIZ.