Unilever NV

Unilever resultaten tweede kwartaal en eerste halfjaar 2004

Rotterdam, 28 juli.- De winst per aandeel (beia*) steeg met 11% in het kwartaal, ondanks gelijkblijvende verkopen van de leidende merken in markten met veel concurrentie. De maatregelen in het tweede halfjaar worden volledig gefinancierd door besparingen. We handhaven onze winstverwachting voor het gehele jaar.

FINANCIEEL OVERZICHT (niet door de externe accountants gecontroleerd, tegen constante gemiddelde wisselkoersen over 2003 tenzij anders aangegeven) Tweede kwartaal 2004
euro miljoen

Netto-omzet 10.835 -3%
Bedrijfswinst - beia* 1.613 -2%
Winst vóór belastingen 1.170 +19%
Nettowinst 770 +34%
Nettowinst - beia* 1.036 +10%

Winst per NV-aandeel - beia* (euro's) 1,07 +11%
Winst per PLC-aandeel - beia* (eurocenten) 16,02 +11%

Halfjaar 2004
euro miljoen

Netto-omzet 20.623 -3%
Bedrijfswinst - beia* 3.068 -1%
Winst vóór belastingen 2.101 +5%
Nettowinst 1.300 +8%
Nettowinst - beia* 1.887 +9%

Winst per NV-aandeel - beia* (euro's) 1,94 +10%
Winst per PLC-aandeel - beia* (eurocenten) 29,12 +10%


* Vóór bijzondere posten en afschrijving van goodwill en immateriële vaste activa

Tegen actuele wisselkoersen was de winst per aandeel (beia) 10% hoger in het kwartaal en 6% hoger in het eerste halfjaar. De winst per aandeel was 34% hoger in het kwartaal, mede veroorzaakt door hogere boekwinsten op desinvesteringen, en 6% hoger in het eerste halfjaar.

HOOFDPUNTEN IN HET KWARTAAL
De verkopen van de leidende merken bleven gelijk door een verdere vertraging van de marktgroei en tegenvallende verkopen van ijs en kant-en-klare thee in Europa. De brutowinstmarge (beia) ging omhoog met 10 basispunten naar 14,9%. Door verdere besparingen konden we opnieuw investeren in de vergroting van onze concurrentiekracht. Bij een sterke kasstroom bedroeg de nettoschuld tegen wisselkoersen aan het eind van het kwartaal euro 13,0 miljard, een afname van euro 3,1 miljard over de afgelopen twaalf maanden. De nettorentekosten en de financieringskosten voor pensioenen waren respectievelijk 25% en 41% lager. Door initiatieven in het kader van onze strategie De Weg naar Groei hebben we opnieuw ons belastingpercentage omlaag kunnen brengen. De winst per aandeel (beia) steeg met 11%, rekening houdend met een verwatering op korte termijn van 3% door desinvesteringen.

TOELICHTING VOORZITTERS
We hebben maatregelen genomen om de prestaties van slecht renderende onderdelen te verbeteren. Deze maatregelen omvatten onder andere de afronding van de herstructurering van ons parfumbedrijf in combinatie met een gericht innovatieprogramma en voorts een volledige vernieuwing van het Slim.Fast assortiment. In de categorie diepvriesproducten boeken we goede vooruitgang met het aanpassen van onze productportefeuille en herlanceren we onze merken met een zich duidelijk onderscheidende marktpositionering. Het consumentenvertrouwen blijft zwak en de groei van een aantal van onze belangrijkste markten ligt nog steeds onder het historisch niveau met een verdere vertraging gedurende dit kwartaal. In Europa is de markt op het gebied van huishoudelijke verzorging dit jaar teruggelopen en datzelfde zien we nu bij persoonlijke verzorging. In beide gevallen is prijsconcurrentie de belangrijkste oorzaak. Bovendien laten de consumentenbestedingen in onze markten in de Verenigde Staten nog steeds geen duurzame verbetering zien en zijn ook hier de markten voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging achteruitgegaan. Ondanks deze ontwikkelingen zet de groei van onze volumes in Huishoudelijke & Persoonlijke Verzorging zich voort. In alle regio's nemen we de noodzakelijke maatregelen om onze marktpositie te beschermen. Deze worden volledig gefinancierd door besparingen. In Voedingsmiddelen werd de stijgende lijn bij spreads en bak- & braadproducten en bij culinaire producten en dressings tenietgedaan door de tegenvallende verkopen van ijs en kant-en-klare thee in Europa. Dit zorgde voor een verwatering van de groei van de leidende merken met bijna 2% ten opzichte van een sterke groei vorig jaar. Onze bedrijven hebben laten zien dat ze tegen een stootje kunnen en dat ze in staat zijn de benodigde investeringen in onze merken te financieren door besparingen. Dit is een resultaat van onze strategie De Weg naar Groei. Op deze manier hebben we de groei van de winst per aandeel (beia) weten vast te houden met 11% in dit kwartaal en 10% in het eerste halfjaar. Hierdoor kunnen we tevens onze verwachting handhaven van een groei van de winst per aandeel (beia) voor het gehele jaar met lage dubbele cijfers. A Burgmans - Voorzitter, Unilever N.V.
N W A FitzGerald - Voorzitter, Unilever PLC

28 juli 2004

FINANCIËLE RESULTATEN TWEEDE KWARTAAL EN EERSTE HALFJAAR (tegen constante wisselkoersen) Toelichting:
Unilever hanteert de begrippen 'constante wisselkoersen', 'onderliggende' en 'beia' voornamelijk voor interne prestatiemeting en begrotingsdoeleinden. Zij is van mening dat dergelijke indicatoren aan aandeelhouders aanvullende informatie geven over de onderliggende trends. Deze indicatoren zijn niet gedefinieerd binnen algemeen aanvaarde grondslagen (GAAP) in het Verenigd Koninkrijk, Nederland of de Verenigde Staten en zijn ook niet bedoeld als substituten voor binnen deze grondslagen gedefinieerde prestatie-indicatoren, zoals omzet en winst. Voor definities en meer uitleg over het verband tussen onze interne prestatie-indicatoren en de equivalenten daarvan volgens GAAP-grondslagen verwijzen we naar onze website: www.unilever.com.

De onderliggende verkopen daalden dit kwartaal met 0,7%. Dit wordt voor 0,2% veroorzaakt door de leidende merken in markten waarvan de groei onder het historisch niveau lag en die gedurende het kwartaal een verdere vertraging liet zien. De prestaties worden nog steeds beïnvloed door het verlies in marktaandeel in 2003 van Slim.Fast en luxe parfums. In Europa daalden de verkopen van ijs en kant-en-klare thee ten opzichte van een sterk kwartaal vorig jaar. In het algemeen zijn de prijzen met 0,3% gedaald, hetgeen met name zijn weerslag had op Huishoudelijke & Persoonlijke Verzorging. In volume daarentegen werd in Huishoudelijke & Persoonlijke Verzorging een sterke groei bereikt van bijna 4% in het kwartaal en iets meer dan 3% in het eerste halfjaar. Deze wordt echter deels tenietgedaan door prijsdalingen van respectievelijk 2,5% en bijna 2%.

In het eerste halfjaar daalden de onderliggende verkopen met 0,2%, terwijl de leidende merken een groei lieten zien van 0,5%. Als onderdeel van de aanpassing van onze portefeuille in het kader van De Weg naar Groei hebben we ons desinvesteringsprogramma voortgezet. Inclusief het effect van desinvesteringen daalde de omzet met 2,9% in het kwartaal en 2,6% in het eerste halfjaar. De brutowinstmarge (beia) bedroeg 14,9% in het kwartaal, een stijging met 10 basispunten. We hebben wederom besparingen gerealiseerd door lagere inkoopkosten en herstructureringsprogramma's. Ook de productmix verbetert nog steeds, ondanks het negatieve effect van lagere ijsverkopen in Europa en een afname van de groei van persoonlijke verzorging ten opzichte van vorig jaar. Door de hiervoor genoemde positieve effecten en door aanpassingen van merkeninvesteringen konden we de consumentgerichte prijsacties intensiveren en onze marktpositie beschermen, resulterend in een negatief prijseffect van ongeveer 200 basispunten. De overheadkosten zijn met 20 basispunten gestegen, doordat de kostenbesparingen als gevolg van desinvesteringen op korte termijn nog niet zijn gerealiseerd. Een geplande toename in de herstructureringsactiviteiten gedurende het tweede halfjaar zal een positieve invloed hebben op de overheadkosten. De brutowinstmarge (beia) bedroeg 14,9% in het eerste halfjaar, een stijging met 20 basispunten.

De bedrijfswinst (beia) was 2% lager in het kwartaal en 1% lager in het eerste halfjaar, mede door het verlies van de bijdrage van verkochte bedrijven.

Een bate van euro 20 miljoen in het kwartaal op financiële vaste activa heeft mede betrekking op de verkoop van aandelen in Elizabeth Arden.

De nettorentekosten zijn in het kwartaal gedaald met 25% en in het eerste halfjaar met 24% door een lagere nettoschuld en lagere rentetarieven, nu we oudere leningen met hoge vaste rentetarieven aflossen. De pensioenfinancieringskosten daalden met 41% in het kwartaal en 45% in het eerste halfjaar. De bijzondere baten in de bedrijfswinst bedroegen euro 3 miljoen in het kwartaal, inclusief uitgaven voor herstructurering van euro 86 miljoen die ruimschoots werden gecompenseerd door winst op desinvesteringen van euro 89 miljoen. Vorig jaar bedroegen de bijzondere lasten euro 87 miljoen, inclusief winst op desinvesteringen van euro 12 miljoen. In het eerste halfjaar bedroegen de bijzondere lasten euro 64 miljoen ten opzichte van euro 20 miljoen vorig jaar.

Het belastingpercentage (beia) bedroeg 25% in het kwartaal. Dit wordt mede veroorzaakt door afronding van een aantal projecten die deel uitmaken van onze inspanningen om de positieve effecten van De Weg naar Groei optimaal te benutten. Dit programma vormt tevens de basis voor een structureel lager belastingpercentage zoals uiteengezet in 'Unilever 2010'. In het eerste halfjaar bedroeg het belastingpercentage (beia) 27% ten opzichte van 30% vorig jaar, een bijdrage aan de winst per aandeel (beia) van 4%. Voor het gehele jaar verwachten we een belastingpercentage (beia) van ongeveer 28%. Het effectieve belastingpercentage bedroeg 30% in het kwartaal en 33% in het eerste halfjaar, mede als gevolg van de niet-aftrekbaarheid van de goodwill-afschrijving van Bestfoods.

De nettowinst (beia) steeg met 10% in het kwartaal tot euro 1.036 miljoen en met 9% in het eerste halfjaar tot euro 1.887 miljoen. De nettowinst was 34% hoger in het kwartaal, voornamelijk als gevolg van hogere winsten op desinvesteringen (na belastingen), en 8% hoger in het eerste halfjaar. De winst per aandeel (beia) steeg met 11% in het kwartaal en met 10% in het eerste halfjaar na verwatering met 3% door desinvesteringen. De winst per aandeel was 36% hoger in het kwartaal en 10% hoger in het eerste halfjaar.

Uitgedrukt in actuele wisselkoersen steeg de winst per aandeel (beia) in het kwartaal met 10% in euro's, met 5% in ponden sterling en met 17% in US dollars. In het eerste halfjaar steeg de winst per aandeel (beia) met 6% in euro's, met 4% in ponden sterling en met 18% in US dollars. Eveneens tegen actuele wisselkoersen daalde de omzet in euro's, inclusief het effect van desinvesteringen, dit kwartaal met 6% en in het eerste halfjaar met 7%.

TWEEDE KWARTAAL PER REGIO (tegen constante wisselkoersen) De volgende toelichting per regio is gebaseerd op de bedrijfswinst vóór bijzondere posten en afschrijving van goodwill en immateriële vaste activa. 'Groei van de verkopen' houdt in: de onderliggende groei (exclusief het effect van acquisities en desinvesteringen). 'Omzet' houdt in: inclusief het effect van acquisities en desinvesteringen.

EUROPA
In het afgelopen kwartaal zagen we een verdere verslechtering van de marktomstandigheden met prijsdalingen in zowel de markten voor huishoudelijke als persoonlijke verzorging. In Voedingsmiddelen stagneerde de markt door een afgenomen consumptie van ijs en kant-en-klare thee. Met name in Duitsland, Frankrijk en Nederland hadden we te maken met moeilijke omstandigheden. Tegen deze achtergrond daalden de onderliggende verkopen met 5%, waarvan tweederde werd veroorzaakt door de categorieën ijs en kant-en-klare thee. De omzet was 7% lager dan vorig jaar, mede door het effect van geplande desinvesteringen.

De lagere verkopen in Huishoudelijke & Persoonlijke Verzorging zijn een gevolg van de toegenomen consumentgerichte prijsacties. Deze zorgden voor prijsdalingen van gemiddeld 2,3%. In de categorie wasmiddelen hebben onze acties geleid tot behoud van marktaandeel in een markt met zware concurrentie. We zijn nu bezig onze succesvolle wereldwijde advertentiecampagne 'vuil is goed' op grotere schaal in te zetten. De lancering van een reeks nieuwe producten in huishoudelijke reiniging is eveneens in gang gezet.

Onze merken voor huid- en haarverzorging en deodorants wonnen opnieuw marktaandeel. Enkele van de belangrijkste innovaties zijn de verstevigingsproducten en de shampoo voor gekleurd haar van Dove, de herlancering van Lux-toiletzeep en bad- en doucheproducten en de verdere verspreiding van Axe in Centraal- en Oost-Europa. De verkopen van luxe parfums daalden zoals verwacht door verlies van marktaandeel vorig jaar, toen we deze activiteiten herstructureerden.

In Voedingsmiddelen liet de categorie spreads weer groei zien, aangevoerd door pro.activ als onderdeel van onze productlijn 'gezond voor hart en bloedvaten'. Ook de dit kwartaal gelanceerde yoghurt- en melkproducten van pro.activ maken hiervan deel uit. Deze zijn nu in 12 landen op de markt, terwijl pro.activ-spread in 20 landen verkrijgbaar is. Onze gezinsmerken lieten voor het eerst sinds 2002 weer groei zien door het assortiment Cremefine-roomalternatieven.

De categorie dressings groeide goed, vooral Bertolli en in Rusland Calvé. Knorr daarentegen liet een kleine terugval zien als gevolg van activiteiten van concurrenten in combinatie met de fasering van onze eigen promotieactiviteiten.

De verkopen van ijs en kant-en-klare thee laten een flinke daling zien ten opzichte van de hoge verkopen in dezelfde periode vorig jaar, voornamelijk in juni. Toch hebben we onze investeringen voor de lange termijn voortgezet met een aantal seizoengerichte innovaties.

We passen de productportefeuille van ons diepvriesbedrijf verder aan, waarbij we ons richten op sneller groeiende en meer winstgevende marktsegmenten. Als gevolg hiervan laten de verkopen op de korte termijn een daling zien. Knorr-diepvriesproducten hebben nu in een aantal landen een goede marktpositie veroverd en later dit jaar zullen Iglo, Birds Eye en Findus opnieuw worden gelanceerd.

De brutowinstmarge bedroeg 15,8% en is daarmee 90 basispunten lager dan vorig jaar. Deze daling wordt vooral veroorzaakt door lagere ijsverkopen.

NOORD-AMERIKA
Inclusief een volumegroei van 2,4% groeiden de onderliggende verkopen met 4% ten opzichte van een mindere periode vorig jaar. Inclusief het effect van desinvesteringen steeg de omzet met 1,9%. Als gevolg van zwakke markten laat Voedingsmiddelen weinig groei zien en is er sprake van een algehele daling in Huishoudelijke & Persoonlijke Verzorging.

Axe zorgde opnieuw voor een sterke bijdrage en heeft marktaandeel gewonnen. De Verenigde Staten is nu wereldwijd de grootste markt voor Axe. Haarverzorging blijft een sterk concurrerende markt en hoewel Dove een goede marktpositie heeft veroverd in de shampoomarkt, hebben sommige van onze minder sterke haarverzorgingsmerken marktaandeel verloren.

Een nieuw team in luxe parfums heeft goede vooruitgang geboekt met de herstructurering en het accent ligt nu op het voor dit jaar geplande uitgebreide innovatieprogramma. We hebben inmiddels Vera Wang for men in de Verenigde Staten gelanceerd, Cerrutti Si in Europa en een speciale 'zomereditie' van cK One. In de tweede helft van het jaar zullen we nog meer innovaties op de markt brengen, waaronder cK Eternity Moment met als boegbeeld Scarlett Johansson. Ondanks de terugval in het tweede kwartaal, verwachten we dat deze initiatieven, in combinatie met een minder goed tweede halfjaar vorig jaar, zullen leiden tot betere prestaties in de tweede helft van dit jaar.

In wasmiddelen hebben we ons marktaandeel gestabiliseerd. We hebben hierbij het accent gelegd op onze merken Surf/all, Wisk-vloeibaar en Snuggle-wasverzachters.

Unilever Bestfoods heeft een sterk kwartaal achter de rug, onder meer door de uitbreiding van het assortiment van Carb Options met veertien producten. De groei in spreads werd voornamelijk gedreven door Country Crock, I Can't Believe It's Not Butter! en Skippy, met onder andere snackrepen, en door de lancering van diverse Carb Options-producten.

De markt voor gewichtsbeheersing groeit nog steeds. Koolhydraatarme producten maken hiervan nu 50% uit. Als onderdeel van onze plannen om de verkopen van Slim.Fast te stabiliseren en daarna weer te gaan groeien, hebben we binnen het Slim.Fast-programma zeventien koolhydraatarme producten gelanceerd. Deze producten vertegenwoordigen nu meer dan 20% van de verkopen. De afgelopen zes maanden is ons marktaandeel gestabiliseerd, ondanks een relatieve daling van de verkopen als gevolg van het voortschrijdend verlies in marktaandeel vorig jaar. In het tweede halfjaar zullen we de daling van de zogenaamde 'klassieke' producten aanpakken door deze opnieuw te lanceren onder de naam Classic Optima met 50% minder suiker. Hiermee is de hernieuwde introductie van het hele Slim.Fast-assortiment afgerond.

IJs deed het wederom goed met een verdere stijging in marktaandeel. De merken Breyers, Klondike en Ben & Jerry's groeiden alle goed. Vooral het assortiment gericht op gezondheid - waaronder de koolhydraatarme en lightalternatieven - presteerde sterk. De aanpassingen in het distributiekanaal van Ben & Jerry's zijn succesvol afgerond en hebben geleid tot een stijging in de detailhandelsdekking.

De regionale brutowinstmarge van 15,4% was 170 basispunten hoger dan vorig jaar.

AFRIKA, MIDDEN-OOSTEN EN TURKIJE
De onderliggende verkopen stegen met 4% bij een volumegroei van 6%, met prijsdalingen in Turkije en Zuid-Afrika waar we de prijzen aanpassen aan een sterkere lokale valuta. Dat is een goede prestatie, zeker gelet op de uitzonderlijke groei van de onderliggende verkopen van 9% in het tweede kwartaal van vorig jaar. De omzet, inclusief het effect van desinvesteringen, daalde met 0,2%.

De lancering van Omo multi-actief waspoeder in Nigeria en goede resultaten in Turkije, Zuid-Afrika en Algerije stimuleerden de groei in de categorie wasmiddelen. De lancering van een nieuwe witte variant van Domestos en de aangepaste prijs van Cif in Turkije zorgden voor goede groei in de categorie huishoudelijke reiniging.

De groei in haarverzorging werd aangevoerd door Sunsilk, onder meer door nieuwe shampoovarianten in Turkije en op het Arabisch schiereiland, en door haarverzorgingsproducten voor mannen in Marokko en Algerije. Dove presteerde sterk door zijn verzorgende zeep, de lancering van producten voor gezichtsverzorging en door de vertrouwde producten voor lichaamsreiniging.

Hoogtepunten bij Voedingsmiddelen waren een herstel in Ghana, de sterke groei van culinaire producten in Nigeria met Royco-bouillonblokjes en de lancering van Lipton Black Sea-thee en Sana Dalmatian romige kaasspreads in Turkije. Deze groei werd gedeeltelijk tenietgedaan door daling van de verkoop van losse thee op het Arabisch schiereiland.

De regionale brutowinstmarge van 13,9% was 180 basispunten hoger dan vorig jaar met een sterke verbetering van de brutomarges.

AZIË EN PACIFIC
De onderliggende verkopen stegen 0,7%. Het volume groeide met 3,1%, maar prijsdalingen ter bescherming van onze marktpositie in met name Japan en India hadden een lagere omzet tot gevolg. De omzet, inclusief het netto-effect van desinvesteringen en acquisities, nam af met 2,4%.

Huishoudelijke & Persoonlijke Verzorging groeide sterk in de belangrijkste categorieën in Indonesië, Thailand, China en Vietnam. Er was echter ook dit kwartaal sprake van toegenomen concurrentie in India en Japan, zoals we die in het eerste kwartaal al zagen. In India laten de volumes wederom groei zien, maar we hebben onze prijzen verlaagd ter bescherming van onze marktposities in de categorieën wasmiddelen en haar- en mondverzorging. In de categorie wasmiddelen presteren Surf en Rin supreme goed en hebben we ons marktaandeel behouden. In de categorie haarverzorging verliezen we een klein deel van ons marktaandeel aan voornamelijk lokale concurrenten. In Japan is de markt voor haarverzorging gekrompen en hebben we eveneens marktaandeel verloren. In verband hiermee hebben we maatregelen genomen in de vorm van innovaties in stylingproducten en haarkleurmiddelen onder het merk mod's hair; meer initiatieven in deze categorie zijn opgenomen in onze plannen voor het tweede halfjaar. De Japanse markt voor huidverzorging bleek wederom een markt met veel concurrentie.

In Voedingsmiddelen trok de groei van Brooke Bond-thee weer aan, maar de verkopen in Pakistan blijven achter door een combinatie van voorraadvermindering bij de handel en een sterke stijging van promotionele activiteiten door lokale concurrenten. China en Zuidoost-Azië groeiden goed door Knorr, inclusief Foodsolutions, door Lipton en in de categorie ijs.

De totale groei werd gedrukt door onze maatregelen ten aanzien van niet-leidende merken. Deze maatregelen zijn gericht op maximalisering van waarde, hetzij door op de korte termijn zoveel mogelijk opbrengst te genereren, hetzij door desinvestering.

De regionale brutowinstmarge van 12,6% was 150 basispunten lager dan vorig jaar. Dit wordt met name veroorzaakt door het effect op de productmix van de lagere verkopen in de categorie haarverzorging en de maatregelen die we nemen om onze marktpositie vast te houden. Aan het einde van het tweede kwartaal hebben we ons volledig teruggetrokken uit de markt voor kunstmest. Gezien de lage marges in dit marktsegment zal dit een positief effect hebben op de marges in het tweede halfjaar.

LATIJNS-AMERIKA
De onderliggende verkopen groeiden met 2,7% bovenop een 10% groei in het tweede kwartaal vorig jaar. Inclusief het effect van desinvesteringen daalde de omzet met 0,2%. Ondanks duidelijke tekenen van verbetering van de economische groei in de meeste landen blijft de vraag achter, met name in Brazilië.

In Voedingsmiddelen steeg de groei van Knorr sterk door de uitbreiding van laaggeprijsde bouillonblokjes van het Caraïbisch gebied naar Brazilië en door de succesvolle migratie van CICA naar Knorr. Hellmann's deed het goed in Chili en Brazilië. Voedingsmerken als Maizena en AdeS laten een goede groei zien. Slim.Fast doet het erg goed in Mexico en we onderzoeken de mogelijkheden voor een regionale introductie.

In Huishoudelijke & Persoonlijke Verzorging groeien we goed in Argentinië nu onze sterke posities in deze categorieën profiteren van het herstel van de economie. Hoewel in Brazilië de verkopen zijn gedaald ten opzichte van een sterk eerste kwartaal, blijven onze marktaandelen onaangetast. Persoonlijke verzorging boekte goede vooruitgang met deodorants, voornamelijk Axe en Rexona, en door de breed opgezette lancering van een aantal producten in het Lux-assortiment.

De brutowinstmarge van 14,4% is met een stijging van 290 basispunten beter dan vorig jaar. Dit is voornamelijk het gevolg van besparingsprogramma's en een verbeterde mix in Voedingsmiddelen door een betere productportefeuille.

KASSTROOM (tegen actuele wisselkoersen)
De kasstroom uit bedrijfsactiviteiten van de groep bedroeg in het eerste halfjaar euro 2,6 miljard, een stijging van euro 0,1 miljard ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegen actuele wisselkoersen was de bedrijfswinst (beia) euro 0,2 miljard lager. Dit werd ruimschoots gecompenseerd door een lagere seizoensmatige toename van het werkkapitaal en lagere uitgaven voor herstructureringen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Als gevolg van lagere interestlasten waren de inkomsten uit financiële vaste activa en uitgaven voor vermogensverschaffing euro 0,2 miljard lager. De investeringen in materiële en financiële vaste activa waren euro 0,1 miljard lager dan vorig jaar als gevolg van de verkoop van de aandelen in Elizabeth Arden en een daling van de aankoop van eigen aandelen ter dekking van onze aandelenoptieprogramma's.

De nettoschuld aan het eind van het halfjaar bedroeg euro 13,0 miljard, een toename met euro 0,5 miljard ten opzichte van het begin van dit jaar. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door wisselkoersschommelingen, in het bijzonder door het effect van een sterkere dollar op onze schulden.

BALANS (tegen actuele wisselkoersen)
Goodwill en immateriële vaste activa daalden met euro 0,2 miljard in het eerste halfjaar, waarbij het effect van afschrijvingen en desinvesteringen (euro 0,6 miljard) teniet werd gedaan door wisselkoersschommelingen (euro 0,4 miljard). Een hoger voorraadniveau en hogere handelsdebiteuren- en handelscrediteurensaldi zijn toe te schrijven aan seizoensinvloeden, deels gecompenseerd door lagere overige crediteuren als gevolg van de betaling van het slotdividend 2003. De voorzieningen zijn euro 0,1 miljard lager als gevolg van betalingen ten behoeve van herstructureringen in het kader van De Weg naar Groei.

Het eigen vermogen nam gedurende het eerste halfjaar toe met euro 0,9 miljard. De nettowinst droeg hieraan euro 1,3 miljard bij en euro 0,1 miljard werd veroorzaakt door de aanpassing van de kosten in verband met aandelenopties. Dit werd deels tenietgedaan door mutaties in nettopensioenactiva en -verplichtingen. Daarnaast nam het eigen vermogen af met euro 0,5 miljard door aankopen van eigen aandelen ter dekking van aandelenoptieplannen.

RAPPORTAGE IN EURO'S
Informatie in ponden sterling en US dollars is beschikbaar (in het Engels) als aanvulling op deze rapportage in euro's.

WAARSCHUWING: Deze aankondiging kan toekomstgerichte uitspraken bevatten, waaronder 'toekomstgerichte uitspraken' zoals bedoeld in de 'Private Securities Litigation Reform Act 1995' in de Verenigde Staten. Uitspraken met termen als 'verwacht', 'voorziet', 'heeft het voornemen' of de negatieve equivalenten van deze termen en andere gelijksoortige uitdrukkingen over toekomstige ontwikkelingen en resultaten en hun negatieve equivalenten zijn bedoeld om dergelijke toekomstgerichte uitspraken aan te duiden. Dergelijke toekomstgerichte uitspraken zijn gebaseerd op actuele verwachtingen en aannames over verwachte ontwikkelingen en andere factoren die van invloed kunnen zijn op de Groep. Het zijn geen historische feiten, noch zijn het garanties voor toekomstige prestaties. Doordat deze toekomstgerichte uitspraken risico's en onzekerheden bevatten, zijn er belangrijke factoren die de uiteindelijke resultaten wezenlijk kunnen doen afwijken van de resultaten zoals weergegeven of gesuggereerd door deze toekomstgerichte uitspraken. Deze zijn onder andere: prijs- en andere vormen van concurrentie; consumptieniveaus; kosten; ons vermogen goede contacten te onderhouden met belangrijke afnemers en leveranciers; valutakoersen; rentetarieven; ons vermogen acquisities te integreren en geplande desinvesteringen af te ronden; fysieke risico's; milieurisico's; ons vermogen fiscale, juridische en andere zaken op het gebied van regelgeving te beheersen en uitstaande zaken af te handelen zonder schattingen te overschrijden; wetgevings-, fiscale en andere ontwikkelingen op het gebied van regelgeving, alsmede politieke, economische en sociale omstandigheden in de geografische markten waarin de Groep opereert en nieuwe of gewijzigde prioriteiten van de raden van bestuur. Nadere bijzonderheden omtrent mogelijke risico's en onzekerheden die van invloed zouden kunnen zijn op de Groep, zijn vermeld in de documenten die de Groep bij de London Stock Exchange, Euronext Amsterdam en de Securities and Exchange Commission in de Verenigde Staten heeft gedeponeerd, waaronder het Jaarverslag & de Jaarrekening op Form 20-F. Deze toekomstgerichte uitspraken gelden alleen op de datum van dit document. Met uitzondering van verplichtingen op basis van wet- en regelgeving, wijst de Groep uitdrukkelijk enige verplichting of verbintenis af om publiekelijk enige herziening of aanpassing bekend te maken ten aanzien van toekomstgerichte uitspraken die hierin zijn opgenomen teneinde tot uitdrukking te brengen dat er sprake is van enige wijziging in de verwachtingen van de Groep met betrekking tot deze uitspraken of enige wijziging in de gebeurtenissen, condities of omstandigheden waarop deze uitspraken zijn gebaseerd.

Voor de volledige aankondiging zie http://www.unilever.com