Koninklijk Horeca Nederland

____________________ Zoeken

voorop in maatschappelijk verantwoord ondernemen

Persbericht 29 juli 2004
Horeca voorop in maatschappelijk verantwoord ondernemen WOERDEN, 29 juli 2004 Volgens een rapport van het EIM* onderneemt de horeca het meest verantwoord. Gemiddeld is 56% van alle horecaondernemers maatschappelijk verantwoord bezig, terwijl in andere sectoren van het midden- en kleinbedrijf op een gemiddelde van 47% uitkomt. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet altijd gemakkelijk, legt Jeu Claes, directeur van Koninklijk Horeca Nederland uit, maar het zorgt voor bijzondere en waardevolle ervaringen met nieuwe mensen en producten.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is logisch voor een bedrijfstak die zo in de maatschappij verankerd is,aldus Jeu Claes. De horeca wordt daarom ook gastheer van de samenleving genoemd. Een gastheer draagt zorg voor de veiligheid en het algehele welzijn van zijn gasten en de maatschappij waarin wij gezamenlijk leven. Horecaondernemers geven vorm aan hun gastheerschap door een verantwoordelijkheid te nemen die verder gaat dan de wet. Op die manier kan de horeca de samenleving positief beïnvloeden.

Een bedrijf kan op veel verschillende manieren met de samenleving bezig zijn. Respect voor onze omgeving vormt de basis voor alles dat wij in de horeca doen, zegt Jeu Claes. Gasten gaan er in de toekomst naar vragen en dan weten ze dat ze goed zitten in de horeca. Maatschappelijk verantwoord ondernemen kan van alles zijn, zoals milieuzorg, het gebruik van biologische (streek)producten, respect voor de omgeving, maar ook het gebruik van ethische codes.

Heel wat overheden en afdelingen van Koninklijk Horeca Nederland sluiten partnerschappen af over bijvoorbeeld huisregels binnen en buiten horecabedrijven. Onder de noemer Er zijn regels wordt gewezen op wat wel en niet toegestaan is. Door voor onze gasten de grenzen duidelijk aan te geven, is de sfeer super en spreken gasten elkaar zelfs aan op hun gedrag.

Bij ethische codes kan ook gedacht wordt aan de Nederland Schoon-campagne Met hetzelfde gemak gooi je t in de afvalbak of aan BoB, waarbij de bestuurder van een voertuig geen alcohol drinkt, om het gezelschap dat wel drinkt veilig te kunnen vervoeren. Onlangs startte de fastfoodsector de campagne Verantwoord Frituren om cafetarias over te laten stappen op het frituren in vloeibare oliën, omdat dit beter is voor onze gezondheid. Meedoen aan een dergelijke campagne stimuleert de betrokkenheid van een bedrijf met zijn gasten, aldus Claes.

In het rapport Maatschappelijk verantwoord ondernemen in de horeca van Koninklijk Horeca Nederland staan voorbeelden van bedrijven, die elk op hun eigen wijze invulling geven aan de maatschappelijk verantwoorde rol van het ondernemen.


* Maatschappelijk verantwoord ondernemen in het midden- en kleinbedrijf, EIM, Zoetermeer, 2004.

** Het onderzoeksrapport Maatschappelijk verantwoord ondernemen in de horeca kunt u hier downloaden.

---

Noot voor de redactie