Nederlandse Mededingingsautoriteit

NMA


DTe: kritische consument kan geld besparen

Een kritische consument kan jaarlijks geld besparen door de prijzen van energieleveranciers voor elektriciteit en gas goed te vergelijken. Dat blijkt uit het eerste kwartaalonderzoek van de Dienst uitvoering en toezicht Energie (DTe) naar de leveringstarieven voor energie. Dit te besparen bedrag kan voor elektriciteit en gas samen in totaal oplopen tot meer dan EUR 150 per jaar voor een huishouden met een gemiddeld energiegebruik. Sinds de liberalisering kunnen consumenten en bedrijven zelf hun energieleverancier kiezen en stellen de energiebedrijven zelf hun leveringstarieven vast. DTe ziet toe op een eerlijk verloop van deze liberalisering.

Als de hoogste tarieven worden vergeleken met de laagste tarieven, dan is het verschil daartussen voor een gemiddeld huishouden op jaarbasis tussen de EUR 25 en 35 voor grijze stroom, tussen EUR 65 en 85 voor groene stroom en rond de EUR 100 voor gas. DTe wijst erop dat het hier om uitersten gaat. Dit neemt echter niet weg dat een gemiddeld huishouden, dat momenteel relatief dure energie afneemt, op zijn jaarrekening al snel tussen de EUR 50 en 100 kan besparen door goedkopere energie af te nemen.
Verder hangt de hoogte van het te besparen bedrag af van het verbruik, de beschikking over enkele of dubbele meters en de keus voor groene of grijze stroom. DTe raadt daarom consumenten aan kritisch te kijken naar de eigen energierekening.

De consument kan via een bezoek aan verschillende vergelijkingsites op internet zelf berekenen hoe groot het voordeel kan zijn. DTe raadt consumenten aan er op te letten of een site in handen is van een energieleverancier. Naar verwachting leveren onafhankelijke sites de meest volledige en objectieve informatie op. Daarnaast kan de consument rechtstreeks met de leverancier contact opnemen om de tarieven op de vergelijkingsites te verifiëren. Bij de keus voor een leverancier kan de consument naast de prijs ook kijken naar service en kwaliteit. Consumenten kunnen terecht op de website van de DTe (www.dte.nl) om na te gaan of er klachten en signalen zijn binnengekomen over energieleveranciers wat betreft de overstap (switch), de facturering en de gehanteerde wervingsmethode. Ook deze informatie kan een consument meewegen bij de keuze voor een energieleverancier.