Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


ROVER eist handhaving dienstverlening onrendabele lijnen

Reizigersvereniging ROVER eist dat er geen overhaaste bezuinigingen worden doorgevoerd op de onrendabele spoorlijnen. Op dit moment wordt onderzocht op welke wijze deze spoorlijnen in de toekomst dienen te worden ge-exploiteerd. Zolang dit onderzoek niet is afgerond dienen de treinen op deze lijnen dus gewoon te blijven rijden, maar ook daarna dient de kwaliteit van de dienstregeling op peil te blijven. ROVER wijst ook een extra tariefstijging op deze lijnen van de hand.

Onlangs heeft de NS de dienstregeling voor 2005 vastgesteld. In deze dienstregeling wordt niet gesneden in de dienstverlening op de onrendabele spoorlijnen. Reizigersvereniging ROVER wil dat deze dienstverlening op peil blijft. Er wordt op het ministerie van Verkeer en Waterstaat onder meer overwogen om de zeggenschap over de onrendabele lijnen over te dragen aan provincies, en ze aan te besteden. ROVER vindt dat dit kansen biedt: een betrokken overheid en een gemotiveerde vervoerder zijn tot veel goeds in staat. Met name Syntus heeft in het oosten van het land een betere afstemming gerealiseerd tussen regionale spoorlijnen en streekbussen. Het mag niet zo zijn dat vooruitlopend op aanbestedingen de NS eerst een verslechtering van het aanbod biedt, of de tarieven op deze lijnen verhoogt, zodat de klanten van de nieuwe exploitant bij voorbaat al de trein uitgejaagd worden.

Aan het aanbesteden van de onrendabele spoorlijnen zitten overigens wel de nodige haken en ogen. Er moet bij voorbeeld geregeld worden dat de exploitant van deze lijnen niet alleen het onrendabele spoortraject mag bedienen, maar ook moet kunnen doorrijden naar de nabijgelegen grote stad. Een voorbeeld: reizigers die per trein van Tiel naar Arnhem willen reizen moeten niet in Elst hoeven overstappen omdat daar de onrendabele lijn ophoudt. De exploitant van de onrendabele lijn moet door kunnen rijden tot Arnhem om reizigers een overstap te besparen. Omdat dit op gespannen voet staat met het alleenrecht dat de NS heeft op het binnenlands personenvervoer op het kernnet, moeten hier duidelijke afspraken over worden gemaakt. Ook de tariefbescherming van de reiziger, verkrijgbaarheid van doorgaande treinkaartjes en de geldigheid van de
geld-terug-bij-vertragingregeling zijn zaken die goed dienen te worden geregeld.

Verder vindt ROVER het onwenselijk dat steeds opnieuw onrust wordt gezaaid onder de gebruikers van de onrendabele lijnen. Telkens verschijnen in de media voorbarige, alarmerende berichten. Het zou beter zijn als de betrokkenenen nu eerst eens in het LOCOV (het landelijk overlegorgaan voor de spoorsector) op basis van concrete plannen met de consumentenorganisaties tot overeenstemming zouden komen.
Amersfoort, 29 juli 2004

---