Nationale Vereniging de Zonnebloem

Breda, 21 juli 2004

Voor het eerst doneren met statiegeldknop

Zonnebloem start publieksactie: EUR 14 miljoen nodig voor nieuw vakantieschip gehandicapten

De Nationale Vereniging de Zonnebloem start donderdag 29 juli met een publieksactie om 14 miljoen euro binnen te halen voor een nieuw vakantieschip. Met het schip gaan ernstig zieke en gehandicapte mensen op vakantie. Het huidige, bijna 20 jaar oude, Zonnebloemschip voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd en is dringend aan vervanging toe. Om ook in de toekomst de populaire vaarvakanties te kunnen blijven organiseren, heeft de Zonnebloem de grootste inzamelingsactie uit haar bestaan op stapel gezet. Onder het motto: `Samen iets doen voor de Zonnebloem' wordt op verschillende manieren geld ingezameld. Voor het eerst in Nederland maakt de Zonnebloem daarbij gebruik van een statiegeldknop in supermarkten. Op 29 juli neemt Coop-supermarkten als eerste keten de nieuwe knoppen in gebruik.

2300 ernstig zieke en gehandicapte mensen genieten jaarlijks van een vaarvakantie met de Zonnebloem over de Rijn. Zo'n reis is voor hen vaak de enige manier om op vakantie te gaan. Stoppen met deze vaarvakanties is dus geen optie.

Statiegeldknop

De publieksactie gaat van start met een innovatief project om geld in te zamelen. De 131 supermarkten van de Coop doen mee met deze actie. De Zonnebloem gaat samen met het bedrijf Tomra Systems automaten voor statiegeldflessen in de Coop-supermarkten aanpassen. Hierdoor kunnen klanten van de Coop met een speciale nieuwe knop hun statiegeld gaan doneren aan de Zonnebloem. Op 29 juli wordt de klant die als eerste de gele donatieknop indrukt, verrast met een aardigheidje door Marijke van Eck , directeur van de Zonnebloem. Het is de eerste keer in Nederland dat er op deze wijze geld gegeven kan worden aan een goed doel. Naast Coop gaan de supermarktketens Deen en EM-TÉ de donatieknop ook plaatsen. De Zonnebloem is met meerdere supermarkten in gesprek over deelname aan de actie.

Wensfonteinen

In augustus start de landelijke reclamecampagne op de televisie, radio en in diverse bladen. Heel de zomer worden in het kader van de publieksactie diverse activiteiten opgestart. Zo verrijzen er op verschillende plekken speciale wensfonteinen. Mensen kunnen hierin hun kleingeld werpen om de Zonnebloem zo een behouden vaart te wensen. Verder zijn de vrijwilligers van de Zonnebloem de komende maanden op beurzen en bij evenementen te vinden om het nieuwe schip te promoten en vele euro's in te zamelen.

Geldschieters

Naast het publiek benadert de Zonnebloem ook bedrijven en fondsen. De afgelopen maanden zijn al contacten gelegd met mogelijke geldschieters. Hier is een aantal toezeggingen uit voortgevloeid. Zo geeft het bedrijf Bruynzeel een keuken voor in het nieuwe schip en zorgt Royal Leerdam voor het glaswerk aan boord. Andere bedrijven financieren weer hutten en speciaal aangepaste bedden. Diverse grote fondsen zoals Stichting Nuts Ohra steunen de actie financieel.

De Nationale Vereniging de Zonnebloem is een landelijke vrijwilligersorganisatie die zich inzet voor mensen die door ziekte, handicap of leeftijd lichamelijke beperkingen hebben. Jaarlijks leggen 37.000 vrijwilligers meer dan een miljoen huisbezoeken af. Ook organiseert de Zonnebloem diverse evenementen, excursies en vakanties zoals de populaire boottochten.

Mededeling voor de redactie:

Informatie: afdeling Communicatie, tel. (076) 564.63.12 of communicatie@zonnebloem.nl

Meer informatie over de acties voor het nieuwe schip is te vinden op de speciale site van de Zonnebloem: www.ietsdoenvoordezonnebloem.nl