TRENDBOX BV

Nederlanders bakken jaarlijks 55 miljoen broden zelf

In Nederland worden door de consumenten jaarlijks minimaal 55 miljoen broden zelf gebakken. Dit blijkt uit onderzoek van Trendbox, strategisch marktonderzoekbureau in Amsterdam, onder een representatieve steekproef van ruim 1.100 Nederlanders. In 9% van de Nederlandse huishoudens wordt de broodbakmachine wekelijks minimaal twee keer per week gebruikt. Dit is bijna vier keer zoveel als in 2003, toen was dit ruim 2%.

De broodbakmachine zit in Nederland nog steeds in de lift. In 2003 werd door 2% van de Nederlanders minimaal 2 keer per week zelf een brood gebakken. Inmiddels is de kant-en-klare mix voor alles van witbrood tot brood met gedroogde tomaten en Parmezaanse kaas te vinden in de schappen van de supermarkt. En gebruikt 9% van de Nederlanders minimaal 2 keer per week de broodbakmachine. Gaan we dan uit van ongeveer 6,5 miljoen Nederlandse huishoudens, dan betekent dat
1.170.000 broden per week. Vermenigvuldigen we dat met 47 weken, we laten de vakanties en de zelfgemaakte jam en degenen die maar af en toe een brood bakken even buiten beschouwing, dan bakt Nederland minimaal een kleine 55 miljoen broden op jaarbasis zelf.

Waar komt deze opmars van de broodbakmachine nu vandaan? De recessie zou een rol kunnen spelen. Al naar gelang het gebruik van kant-en-klare mix of het zelf spelen met meel en gist is een zelfgebakken brood iets goedkoper dan bij de bakker. Daar staat dan weer tegenover dat juist onder de bovenmodale inkomens het meest de broodbakmachine wordt gebruikt (10% minimaal twee keer per week). Een betere verklaring is te vinden in Life & Living, het onderzoek waarmee Trendbox sinds 1990 de ontwikkelingen in houding, gedrag, gedrag, interesses, hobby's, normen en waarden in Nederland volgt. Onder inmiddels zo'n 70.000 Nederlanders. Daaruit blijkt duidelijk dat Nederland de laatste jaren een duidelijke hang naar 'back to basics' vertoont. Meer aandacht voor huiselijkheid en gezelligheid, zekerheid en geborgenheid. De broodbakmachine past daarmee precies in het gat dat er lag tussen het ambachtelijk (af)gebakken brood van de bakker en het gehannes met meel en gist in de eigen oven.

Over Trendbox
Trendbox B.V. is een van de grootste volledig onafhankelijke marktonderzoekbureaus in Nederland. Vanaf de oprichting in 1990 heeft het bedrijf een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft Trendbox zich een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de Research Keurmerkgroep, de vereniging van ISO gecertificeerde marktonderzoekbureaus in Nederland. Meer informatie over Trendbox is te vinden op www.trendbox.nl.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Trendbox
tel: 020 - 669 44 14

Bart Paashuis
Onderzoeksdirecteur
bart.paashuis@trendbox.nl

Richard Werkhoven
Senior projectleider
richard.werkhoven@trendbox.nl

Of een bezoek brengen aan onze website: www.trendbox.nl

van bovenstaand bericht.

29 jul 04 08:00