Titel: Prestaties en verwachtingen SNT in lijn met 2003

SNT GROUP N.V.
Rubriek: Binnenland
Datum en tijd: 29-07-2004 08:17

Omzetverwachting voor geheel 2004 komt uit rond EUR 460-480 miljoen met een Ebita verwachting van 6 tot 7% van de omzet


- Omzet stijgt met 1,1% naar EUR 231,7 miljoen
- Ebita marge blijft inclusief reorganisatievoorziening stabiel op 4,8%
- Netto resultaat stijgt na deconsolidatie Franse en Scandinavische activiteiten naar EUR 2,6 miljoen

Zoetermeer, 29 juli 2004. De omzet van SNT Group N.V. is in het eerste halfjaar van 2004 uitgekomen op EUR 231,7 miljoen. Na rekening te hebben gehouden met de deconsolidatie van SNT's activiteiten in Scandinavië en Frankrijk, betekent dit een stijging van 1,1 % ten opzichte van het eerste halfjaar 2003 (EUR 229,2 miljoen).
Zonder reorganisatievoorziening heeft SNT Group een bedrijfsresultaat (Ebita) gerealiseerd van EUR 12,6 miljoen, ofwel 5,4 % van de omzet. De in 2003 getroffen reorganisatievoorziening van EUR 4,5 miljoen is in het eerste halfjaar 2004 aangevuld met EUR 1,5 miljoen; het tijdsverloop tussen ontslagaanzeggingen en het verkrijgen van ontslagvergunningen maakte dit noodzakelijk.
Inclusief reorganisatievoorziening komt het bedrijfsresultaat uit op EUR 11,1 miljoen, ofwel 4,8% van de omzet, overeenkomstig het resultaat in het eerste halfjaar 2003.
Deconsolidatie van de Franse en Scandinavische activiteiten vanaf 1 juli 2003, heeft het netto resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening in het eerste halfjaar 2004 doen stijgen naar EUR 2,6 miljoen (eerste halfjaar 2003; EUR - 24,1 miljoen).

Omzet- en winstontwikkeling
De lichte omzetstijging van 1,1% is geheel toe te schrijven aan SNT Duitsland. Door acquisities steeg de omzet in Duitsland namelijk met 15,6%. De omzet in de Benelux daalde licht met 3,2%. De marge in Nederland staat onder druk vanwege een verschuiving naar minder winstgevende activiteiten zoals outbound telemarketing. In het eerste halfjaar van 2004 zijn in Nederland ingrijpende maatregelen genomen met betrekking tot de inrichting van de organisatie. Werkprocessen zijn verder gestroomlijnd en het aantal indirecte FTE is met 156 teruggebracht, zowel door gedwongen ontslag als via natuurlijk verloop. Dit aantal is inclusief 79 FTE waarvoor op dit moment nog ontslagvergunningen uitstaan. De uitvoering van de genoemde interne maatregelen heeft het resultaat in het eerste halfjaar beperkt beïnvloed. De gerealiseerde besparingen zullen naar verwachting vanaf het derde kwartaal 2004 een aantoonbaar positief effect op het resultaat hebben.

In Duitsland is de marge in het eerste halfjaar van 2004 achtergebleven door overname van Info.portal GmbH en de activiteiten van Extracom AG. Deze nieuwe activiteiten zijn inmiddels volledig in de bedrijfsvoering geïntegreerd en de verwachting is dat de marge van SNT Duitsland zich eind 2004 zal hebben hersteld.

Kaspositie en werkkapitaal
De kaspositie van SNT Group bedraagt ultimo juni 2004 EUR 68,3 miljoen. Onder aftrek van alle kort- en langlopende bankschulden bedraagt de netto liquiditeitspositie EUR 24,4 miljoen.
Dit betekent een stijging van EUR 2,6 miljoen ten opzichte van de EUR 21,8 miljoen op vergelijkbare datum vorig jaar.

Resultaat niet-geconsolideerde deelnemingen
Ondanks de inspanningen van het management van Vitalicom (voormalig SNT Frankrijk), een 30% deelneming van SNT Group, blijven de resultaten in het eerste halfjaar 2004 achter bij de verwachting. Het 30% belang van SNT in Vitalicom heeft een negatief effect op het netto resultaat van SNT Group van EUR 1 miljoen. Dit resultaat en de toekomstverwachting zijn op dit moment geen aanleiding tot een afschrijving van de uitstaande lening van EUR 11 miljoen.

Het resultaat van Excellent (voormalig SNT Scandinavië), een 23% deelneming van SNT Group,
ontwikkelt zich naar verwachting. De operationele verliezen zijn inmiddels beëindigd en het
break-even punt is bereikt.

Investeringen
Met de noodzakelijke vervanging van het 0800/0900 platform, een Multiconnect activiteit, is een voorgenomen investering gemoeid tussen EUR 15-17 miljoen. Met het nieuwe platform, dat in het eerste kwartaal 2005 operationeel zal zijn, is SNT klaar om alle vormen van telefonisch en elektronisch verkeer door te schakelen, waaronder ook de onlangs door de OPTA aangekondigde 088 nummers.

Marktontwikkelingen
Internet- en SMS diensten zijn uitgegroeid tot communicatievormen die in hoge mate zijn geïntegreerd in het persoonlijk en zakelijk leven. In lijn met de ontwikkeling van de 24 uurs informatiemaatschappij en voortschrijdende technische mogelijkheden blijven zogenaamde zelfhelp diensten zich verder ontwikkelen. Opdrachtgevers van SNT stimuleren deze ontwikkeling uit oogpunt van kostenbesparing. Persoonlijke dienstverlening is kostbaar en wordt steeds meer afhankelijk gemaakt van bestedingsgedrag en de verwachte toekomstige waarde van klanten. Voor het verstrekken van 'commodity'informatie zijn zelfhelp diensten via internet, Interactieve Voice Response programma's of automatische e-mailbeantwoording een effectief en goedkoop alternatief, dat tevens tegemoet komt aan de behoefte van een groeiend aantal consumenten.

SNT Contact
Binnen de business line SNT Contact zijn het afgelopen halfjaar diverse nieuwe contracten gesloten.
In het voorjaar van 2004 zijn SNT Benelux en Stichting Korrelatie een intensief samenwerkings-verband aangegaan op het gebied van maatschappelijke en zorggerelateerde dienstverlening, waarmee een basis is gelegd voor de ontwikkeling van service en efficiency verhogende activiteiten in de zorgsector. De samenwerking met Stichting Korrelatie past binnen de groeiambities van SNT in de zorgsector en biedt Stichting Korrelatie nieuwe perspectieven sinds haar voortbestaan in gevaar kwam.

In juni 2004 zijn SNT Benelux en Hewlett Packard (HP) overeengekomen dat SNT op Noord Europese schaal voor HP sales en support activiteiten gaat verrichten Het netwerk van SNT vestigingen in de Benelux, aangevuld met de capaciteit van SNT's Scandinavische partner Excellent, staat garant voor de benodigde schaalgrootte en flexibiliteit om HP's activiteiten in Noord Europa succesvol te kunnen behartigen.

BASE, de derde aanbieder in de Belgische telecommarkt, heeft begin 2004 het contract met SNT België uitgebreid en verlengd. De komende drie jaar zal SNT België voor BASE de complete uitvoering van klantenservice activiteiten verzorgen. Daarnaast zijn in België nieuwe contracten afgesloten met Versatel en Neckermann.

SNT Research
Binnen de business line SNT Research heeft onderzoeksbureau Interview-NSS in maart een overeenkomst gesloten met Trendbox aangaande samenwerking op het gebied van telefonische datacollectie. Conform de gesloten overeenkomst gaat Interview-NSS een belangrijk deel van de nationale telefonische datacollectie uitvoeren. In de datacollectiemarkt is een sterke verschuiving van telefonische naar online dataverzameling waarneembaar. Door deze verschuiving zien diverse marktpartijen hun contact centers onder de kritische schaalgrens zakken. Als onderdeel van het SNT concern, is Interview-NSS in staat een schaalgrootte en een mate van flexibiliteit te bieden, die voor veel partijen individueel onhaalbaar is. Ook op de markt voor internationaal media onderzoek heeft Interview-NSS haar positie versterkt door de introductie van EMS Select, een onderzoeksproduct dat het mediagedrag van de top 3% inkomens in kaart brengt.

SNT Multiconnect
De business line SNT Multiconnect is gericht op het leveren en ontwikkelen van multichannel oplossingen. Deze diensten werden tot voor kort voornamelijk door SNT Benelux geleverd.
Begin 2004 zijn deze activiteiten ook in Duitsland opgestart. Begin januari heeft SNT Duitsland Info.portal GmbH overgenomen van O2 Duitsland en het Noorse Telenor Teleservice. Info.portal is een platform voor informatie en bemiddeling op het gebied van telecommunicatie (waaronder 'directory services'). In maart volgde de overname van activiteiten van Extracom AG, een servicenummer provider met een eigen glasvezelnetwerk. SNT streeft ernaar de Duitse activiteiten te verbreden tot een compleet CRM aanbod, waarbinnen naast contact center activiteiten ook multichannel producten (infrastructuur en applicaties) en research activiteiten (datamining) worden opgenomen. De genoemde acquisities passen binnen deze strategie. Tenslotte breidde SNT Duitsland het afgelopen halfjaar ook de telemarketing, direct mail en fulfilment activiteiten verder uit.

SNT Benelux heeft haar Multiconnect activiteiten een extra impuls gegeven door met Tom Tom en Planet Media Group contracten te sluiten met betrekking tot de levering van licenties voor
Eresponse diensten. Eresponse standaardiseert en automatiseert inkomend, niet persoonsgebonden
e-mailverkeer, en dit kan tot aanzienlijke kostenbesparingen leiden. Met E-piphany is in juni een Europees distributiecontract getekend voor de levering van de Interaction Advisor, een applicatie die gegevens van verschillende klantingangen combineert, en waarmee klanten passende aanbiedingen kunnen worden gedaan. Daarnaast is SNT Benelux in juni met Emexus een samenwerkingsverband aangegaan op het gebied van mobiele CRM. Hiermee speelt SNT in op de toenemende behoefte van opdrachtgevers aan mobiele klantcontact kanalen.

Corporate governance
Tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 23 april 2004, is de heer ir.
Paul P. 't Hoen voor 4 jaar herbenoemd tot commissaris. Binnen de Raad van Commissarissen van SNT, vervult Paul 't Hoen de rol van vice-voorzitter.

In april 2004 is Gerard van der Stelt benoemd als Managing Director SNT Benelux ad interim.
De Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen zijn voornemens de heer van der Stelt in het derde kwartaal 2004 formeel te benoemen tot Managing Director SNT Benelux en lid van de Raad van Bestuur. Gerard van der Stelt volgt in die rol Sjaak Teterissa op, die SNT per 1 januari 2004 heeft verlaten.

Medewerkers
Verhoging van efficiency en kwaliteit is binnen SNT Benelux een groot aandachtspunt. In dat verband is begin 2004 besloten de COPC standaard in te voeren, een internationaal 'keurmerk' dat garandeert dat een contact center volgens een aantal vastgestelde kwaliteitsnormen werkt. De contact centers die volgens deze standaard werken behoren tot de beste ter wereld. Werken volgens deze standaard betekent dat SNT haar opdrachtgevers maximale kwaliteit levert, tegen acceptabele interne kosten. Medewerkers van SNT Contact worden vanaf 2004 getraind om volgens de geformuleerde kwaliteitsnormen te kunnen opereren.

Recent heeft SNT Benelux een CAO principe akkoord afgesloten, waarin onder meer een bonus-malus regeling is opgenomen om frequent kort verzuim terug te dringen. Daarnaast wordt de reiskostenvergoeding in lijn gebracht met de nieuwe wet- en regelgeving op dit gebied.

Ter compensatie van de toenemende prijsdruk, heeft SNT Duitsland op 1 april 2004 voor het merendeel van de medewerkers een 43-urige werkweek ingevoerd. De extra uren worden niet uitbetaald en worden volledig benut voor training en coaching. Hierdoor is SNT Duitsland in staat de interne kosten te beheersen en tegelijkertijd een hoog kwaliteitsniveau te handhaven.
De verlenging van de werkweek is in goed overleg met medewerkers en ondernemingsraad tot stand gekomen. De extra investering in uren en kwaliteit, wordt door management en medewerkers van SNT Duitsland beschouwd als een investering in behoud van werkgelegenheid.

Verwachtingen
Voor het totale jaar 2004 verwacht SNT dat de omzet uitkomt rond EUR 460-480 miljoen met een Ebita verwachting van 6 tot 7% van de omzet, vergelijkbaar met het operationeel resultaat over 2003.

Profiel
SNT is één van de grootste aanbieders van diensten op het gebied van Customer Relationship Management (CRM) in Europa. SNT doet onderzoek naar communicatievoorkeuren en gedrag van klantgroepen en koppelt deze kennis aan de ontwikkeling en implementatie van communicatiekanalen en diensten die tot doel hebben het contact tussen organisaties en hun klanten te verbeteren en te intensiveren. SNT draagt tevens zorg voor de afhandeling van klantcontacten door via telefoon, internet en e-mail informatie en advies te geven, reserveringen te maken of transacties te verrichten. Samen met haar Europese partners, werkt SNT aan goede service voor klanten van internationale
A-merken, banken, verzekeringsmaatschappijen, reisorganisaties, IT en telecommunicatie bedrijven, zorgverleners, charitatieve instellingen en overheden.

SNT Group wordt gevormd door de werkmaatschappijen SNT Nederland, SNT België en
SNT Duitsland. Binnen SNT Nederland opereert onderzoeksbureau Interview-NSS als 100% dochtermaatschappij onder eigen naam. In Scandinavië werkt SNT samen met alliantie partner Excellent. Vitalicom is SNT's partner in Frankrijk.

Einde bericht
Noot voor de redactie (