Gemeente Westervoort

Sloopaanvragen:

* Vredenburgstraat 75, garage/berging

* Klapstraat (ong.), schuur

* De Harn 2, oprichten carport\serre en verbouw garage tot berging
* Kaeltjes Hofstee 47, uitbreiden hobbyruimte en berging
* Vredenburgstraat 75, uitbreiden woning

* Hoge Hoeve 69, uitbreiden woning

Sloopvergunningen:

* Vredenburgstraat 75, garage/berging

* Klapstraat (ong.), schuur
vergunningen en toestemmingen verleend:

* Gemeente Westervoort voor het kappen van 12 eiken ten behoeve van de aanleg rotonde Broeklanden -Rivierweg. Er zullen nieuwe bomen worden herplant.

* Gemeente Westervoort voor het kappen van 18 eiken en 2 linden tbv reconstructie groen rondom de rotonde Broeklanden - Rivierweg. Er zullen nieuwe bomen worden herplant.
3179363 (kapvergunningen).

Heeft u bezwaar?
De langdurigheidstoeslag
Geen oud papierinzameling in juli svp in kader en opvallend (groot) plaatsen
In verband met de vakantieperiode wordt in de maand juli geen oud papier ingezameld. Dit betekent dat de inzameling op vrijdag 30 juli (de laatste vrijdag van de maand) in de Lange Maat en Leigraaf vervalt.

Telefonisch spreekuur wethouders svp in kader en opvallend plaatsen

Het telefonisch spreekuur komt in de vakantieperiode te vervallen vanaf dinsdag 27 juli 2004 tot en met maandag 6 september 2004.

Impressie informatieavond Station Westervoort 14 juli 2004

Inleiding
Op woensdag 14 juli 2004 heeft er een informatiebijeenkomst plaats gevonden over het project Realisatie Station Westervoort, toegankelijk voor alle inwoners van Westervoort. De inwoners zijn uitgenodigd via de reguliere media en middels affiches. Diverse specifieke doelgroepen hebbenn een persoonlijke uitnodiging ontvangen: raadsleden, commissieleden, fractie-assistenten, de Werkgroep Westervoort 2020, de wijkraden, de winkeliersvereniging, bedrijven op het Ambacht, Milieugroep Westervoort, de Gehandicaptenraad en het Platform voor Ouderen. De bijeenkomst, die wordt geleid door de heer J.B. Wilschut, is bezocht door ruim 120 belangstellenden. Zij krijgen informatie uit monde van de heer J. Walraven, portefeuillehouder Verkeer en Openbaar & ICT bij het Knooppunt Arnhem-Nijmegen (KAN), de heer H. Sanders (inwoner van Westervoort, raadslid en deskundig vanwege zijn werk bij de NS) en van de projectleider de heer M. Genot van Holland Rail Consult. Ook via tekeningen en schetsen wordt informatie gegeven, met name over de drie mogelijke lokaties waar het station gesitueerd kan worden.

Verloop van de avond
Wethouder de heer A.J.J. Deuss treedt op als gastheer en legt tijdens zijn inleiding het doel van de avond uit: Enerzijds de aanwezigen informeren over de huidige stand van zaken van het project en een uiteenzetting geven van de plekken waar mogelijk, indien de raad daartoe besluit, het station kan worden aangelegd. Anderzijds wil de projectgroep graag horen wat de inwoners van de plannen denken en wil ze luisteren naar meningen en ideeën vanuit de bevolking.

De heer J. Walraven, portefeuillehouder Verkeer en Openbaar Vervoer en ICT bij het Knooppunt Arnhem-Nijmegen geeft een uiteenzetting van het regionale karakter van een station in Westervoort met aansluiting aan de Regio Rail (die loopt van Zevenaar naar Wijchen) en de lijn Doetinchem-Arnhem. Geschat wordt dat het aantal instappers per dag op 1000 ligt. Mogelijk dat een station in Westervoort ook het busnet beïnvloedt, waardoor een busverbinding met Groessen weer tot de mogelijkheden kan behoren.

Als prominente Westervoorter vertelt Henk Sanders de aanwezigen waarom Westervoort blij mag zijn met de komst van een station. Hij geeft aan welke kansen een station in Westervoort biedt, zoals verbetering van de kwaliteit in de openbare ruimte en oplossing van het vervoersprobleem. Daarnaast geeft hij zijn visie op de twee, in zijn ogen meest geschikte, locaties voor het station, de centrumhalte en de forensenhalte. Hij laat zien dat met name de centrumhalte mogelijkheden opent voor de plaatselijke ondernemers. Enkele voorbeelden: beheer van een fietsenstalling door een plaatselijke rijwielhandelaar, een avondwinkel, opname in ns-dagtochtprogramma, het bouwen van dijkwoningen, opheffen van de verkeersonveilige situatie bij het viaduct aan de Liemersallee etc. Zijn betoog maakt nogal wat reacties los bij de toehoorders. Een rondje interviews met mensen in de zaal laat zien dat er nogal wat aanwezigen zijn die dicht bij het spoor wonen, zoals bewoners van de zdl. Parallelweg. Zij maken zich vooral zorgen om het verdwijnen van hun nu zo groene uitzicht door de komst van een station, zeker wanneer er woningen tegen de spoordijk worden gebouwd. Er zijn ook mensen die vraagtekens zetten bij de (financiële) haalbaarheid van deze ambitieuze ideeën.

De presentatie van projectleider Mario Genot maakt duidelijk welk proces moet worden doorlopen om tot een projectdefinitie en een locatiekeuze te komen. In het proces moet voor ogen staan wat de gemeente Westervoort met een station wil bereiken (beter openbaar vervoer, haalbaar/inpasbaar/betaalbaar, acceptatie door de bevolking), welke aanpak wordt gevolgd, de afweging van de drie varianten, welke partijen in het proces moeten worden betrokken, welke procedures moeten worden gevolgd, sociale veiligheid etc. Voor het realiseren van een station bestaat geen standaardaanpak. De omstandigheden zijn namelijk nooit vergelijkbaar en er spelen altijd diverse specifieke lokale en regionale belangen. Het project vereist dan ook de nodige stuurmanskunst.

Weergave van de reacties uit de zaal
Om een indruk te geven van de reacties die na de pauze door de inwoners werden gegeven, volgt hier een weergave:
* Voorkeuren voor de locatie Liemersallee. Deze locatie biedt ruimte voor uitbreiding.

* Weerstand voor de locatie Liemersallee met betrekking tot de aan het spoor gelegen kinderboerderij.

* Helemaal geen station in relatie tot het woongenot voor de directe woonomgeving en de busverbinding in de regio.
* Enquête onder de inwoners houden (wil men een station, wie maakt gebruikt van de instapplaats)

* De mogelijkheid van een locatie, gelegen nabij de Rivierweg.
* De mogelijkheid van een locatie, gelegen tussen centrum- en historische halte in.

* Toegankelijkheid voor ouderen (bereikbaarheid halte, kaartverkoop niet via automaat).

* Parkeergelegenheid nabij station. Ø Onderdoorgang bij historische halte niet over de gehele breedte.

* Onder verwijzing naar de Elsevierenquête, biedt een station Westervoort de mogelijkheid te doen stijgen in deze lijst.
* Verwijzing naar nota van ProRail, waarin wordt opgemerkt dat de centrum- evenals de historische halte afvalt.

Wethouder Deuss geeft te kennen verheugd te zijn met de reacties en waardeert de betrokkenheid van de aanwezigen. Deze betrokkenheid komt ook tot uiting in het aantal mensen die zich al hebben opgegeven voor de klankbordgroep.

Ter afsluiting van de bijeenkomst biedt de heer J. den Otter wethouder Deuss namens de Milieugroep Westervoort de notitie "Weg op wijs in Westervoort" aan, waarin de plaats en de bereikbaarheid van het nieuwe station ter sprake komen.

Hoe verder?
De projectgroep gaat aan de slag met het opstellen van:
* De projectdefinitie (wat maken we, waar gaat het komen, welke effecten treden op en wat zijn de kosten?)

* Het plan van aanpak (hoe gaan we het realiseren, welke partners spelen welke rol, financiële verdeelsleutel, planning en procedures?).

Bij het opstellen van de projectdefinitie wordt ook het door de inwoners voorgestelde alternatief van een locatie Rivierweg onderzocht. In het plan van aanpak wordt o.a. geregeld hoe de communicatie verloopt, wanneer er contact is met de belanghebbenden en welke functie de klankbordgroep heeft. Dat het plan van aanpak nu nog geen vaste vorm heeft, wil niet zeggen dat er geen communicatie plaatsvindt. De mensen die zich hebben opgegeven voor de klankbordgroep krijgen binnenkort bericht over een eerste oriënterend overleg in september. Inwoners kunnen zich nog aanmelden voor de klankbordgroep, zie de oproep hieronder. Omdat de groep nu al vrij groot is en het wel werkbaar moet blijven, kan het zijn dat de samenstelling wijzigt tijdens het eerste overleg. De bedoeling is de groep evenwichtig te houden, wat wil zeggen dat er vanuit elke belangengroep één of twee afgevaardigden zijn.

Tijdschema politieke besluitvorming:

7 september 2004 Behandeling in het college van Burgemeester en wethouders

21 september 2004 Behandeling in raadscommissie Ruimte & Veiligheid

11 oktober 2004 Besluitvorming raad

Zowel de commissievergadering als de raadsvergadering zijn openbaar. Dat houdt in dat belangstellenden de vergadering vanaf de publieke tribune kunnen volgen en eventueel kunnen inspreken voorafgaande aan de vergadering.

Oproep Klankbordgroep Station

De projectgroep Realisatie Station van de Gemeente Westervoort nodigt de inwoners van Westervoort uit zich aan te melden voor de te vormen Klankbordgroep Station. Deze klankbordgroep zal zich gedurende het project onder andere bezighouden met het toetsen van de voortgang, de samenhang en de kwaliteit van de uitvoering van het project. U kunt zich opgeven bij de projectsecretaresse, Marion Hartog (tel.nr. 3179316 of mailen naar gemeente@westervoort.nl). Na aanmelding ontvangt u bericht over de eerste bijeenkomst.