De Unie


Transavia: Eindbod CAO

Moeilijk Cao overleg leidt tot eindbod
De Unie: dubbel gevoel bij uitkomst onderhandelingen

In de ledenvergaderingen op 6 juli jl. heeft de onderhandelingsdelegatie van De Unie een duidelijk mandaat meegekregen van haar leden. Ook zijn er veel goede ideeën naar voren gekomen, die wij hebben ingebracht in het Cao overleg. Helaas is De Unie er niet in geslaagd een principeakkoord te sluiten met uw directie

Inzet na ledenvergadering
De uitkomsten van de twee ledenvergaderingen van De Unie waren duidelijk: Transavia bood te weinig loonruimte (1% incidenteel én winstafhankelijk) voor een looptijd van 22 maanden, en investeerde bovendien te weinig in een goede reiskostenregeling. Ook de voorstellen rond beloningsdifferentiatie, waarbij voor medewerkers op het schaalmaximum niets extras werd geboden moesten anders. En voor het inleveren van loonruimte voor kinderopvang was helemaal geen onderhandelingsruimte.

De belangrijkste voorstellen van De Unie om de Cao voor 22 maanden te wijzigen waren:

* 1% eenmalig (winstafhankelijk) per december 2004 en 1% eenmalig per december 2005 + 0,5% structureel per januari 2005 (en voorwaarde dat als gemiddelde loonstijging in Nederland >= 1% in 2005 overleg tussen vakbonden en Transavia);
* reiskostenregeling een bijdrage van Transavia, en geen km-korting (van 2,8 km) voor medewerkers die in P12 of SPL Oost parkeren;
* Beloningsdifferentiatie alleen akkoord als eerste jaar wordt proefgedraaid en medewerkers op schaalmaximum, die uitstekend functioneren een eenmalige periodiek ontvangen;
* Kinderopvang geen extra bijdrage uit loonruimte;
* Compensatiedagen voor medewerkers met WDT worden sinds 2003 als vakantiedagen uitbetaald. De Unie wil medewerkers de keuze geven alle opgebouwde (of zonder WDT uitbetaalde) compensatiedagen eenmalig uit te laten betalen inclusief WDT.

In het eindbod van Transavia aan de vakbonden (dit bestand kunt u downloaden) kunt u lezen dat veel van de voorstellen van De Unie door Transavia zijn overgenomen. Maar helaas niet genoeg voor De Unie om dit resultaat als een principeakkoord aan u voor te leggen. Uw directie heeft duidelijk gemaakt dat dit eindbod voor Transavia het maximaal haalbare resultaat is.

Het eindbod van Transavia op onze belangrijkste punten is als volgt:
* 0,75% per september 2004 (eenmalig zonder voorwaarden), 0,5% per december 2004 (eenmalig winstafhankelijk) en 0,5% per december 2005 (eenmalig winstafhankelijk) + 0,5% structureel per januari 2005 in de EJU;

* reiskostenregeling een bijdrage van Transavia, inclusief km-korting (van 2,8 km) voor medewerkers die in P12 of SPL Oost parkeren;

* Beloningsdifferentiatie wordt direct ingevoerd, dus niet een jaar proefdraaien maar medewerkers op schaalmaximum die uitstekend functioneren krijgen volgens voorstel van De Unie wel een eenmalige periodiek;

* Kinderopvang geen extra bijdrage uit loonruimte gaat Transavia mee akkoord;

* Transavia is akkoord met ons voorstel om medewerkers de keuze te geven alle opgebouwde (of zonder WDT uitbetaalde) compensatiedagen eenmalig uit te laten betalen inclusief WDT per januari 2005.

Zoals beloofd, zal De Unie de inhoud en consequenties van dit eindbod in twee nieuwe ledenvergaderingen toelichten. Want de leden van De Unie krijgen natuurlijk het laatste woord!

Graag nodigen wij u uit op onze ledenvergaderingen op:

woensdag 18 augustus 2004
Tijd: 13:00 tot 14:45 uur
Plaats: Triport III Kamer 3.12 B

woensdag 18 augustus 2004
Tijd: 15:15 tot 17:00 uur
Plaats: SPL Oost, Kantine

Wij willen u vragen om uw stemformulier bij deze vergadering in te leveren. Mocht u verhinderd zijn op de ledenvergadering, stuur dan uw stemformulier op, of mail naar rog-m@unie.nl. Uw stemformulier dient uiterlijk 18 augustus 2004 in ons bezit te zijn.

Wij hopen u allen te treffen op één van onze ledenvergaderingen, want ú bepaalt of De Unie kan instemmen met dit eindbod van Transavia!

Michel Rog
Bestuurder

vrijdag, 30 juli 2004