Ingezonden persbericht

Kleeneze in Nederland

HALLE, 20040730 -- In het Verenigd Koninkrijk kent 70% van de bevolking de merknaam Kleeneze. In de afgelopen 30 jaar heeft het bedrijf een netwerk opgebouwd van tienduizenden zelfstandig werkende distributeurs. Voor sommigen is het niet meer dan een hobby, anderen leven van de provisie die ze uitbetaald krijgen. Dit najaar kunnen ook inwoners van Nederland de Kleeneze-katalogus op hun deurmat verwachten. Het bedrijf is op dit moment aktief bezig distributeurs in Nederland te werven, en zal in september haar eerste Nederlandstalige produktkatalogus uitgeven.


Christiaan Klein Lebbink uit het Achterhoekse Halle is een van de eerste Nederlanders die zich als distributeur heeft opgegeven, en op zijn weblog krizzz.nl steekt hij zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken. Hij schrijft; "De timing kon haast niet beter. Nederland is geen verzorgingsstaat meer. De WAZ is afgeschaft, prepensoenregelingen gaan op de schop, en het duurt echt niet zo heel lang voor we weer 40 uur per week moeten werken, minder vakantiedagen te besteden hebben, en het zit er dik in dat we straks door moeten werken tot we 65 zijn, en misschien nog wel langer. Wie dat niet ziet zitten zal zich bij moeten verzekeren of een andere bron van inkomsten moeten zoeken. Van het ene op het andere moment wordt van iedereen verwacht marktgerichter te handelen. Leuk is het niet, maar de enige die nu nog van de wieg tot het graf voor je kan zorgen ben je zelf."

Kleeneze werkt volgens het principe van Multi Level Marketing; distributeurs krijgen niet alleen uitbetaald over wat ze zelf verkopen, maar ook over de resultaten van degenen die door hen bij het bedrijf zijn geintroduceerd. Klein Lebbink; "Mensen schrikken vaak terug als je termen als MLM of netwerkmarketing laat vallen, en dat is ook helemaal niet vreemd. Elke dag krijg ik meerdere spammailtjes binnen van mensen die me beloven snel rijk te worden en meer van die ongein. Op straat, in de kroeg en op beurzen word je op de gekste momenten aangesproken door stropdasdragers die met 'zakelijke voorstellen' komen.
Ja, natuurlijk word je daar sceptisch van.
Dat sceptische gevoel heb ik gebruikt om het bedrijf kritisch te bekijken, en het valt me in dit geval honderd procent mee.
Dit bedrijf blijkt al ruim 80 jaar te bestaan, staat er financieel prima voor, en de aandelen zijn vrij verhandelbaar via de Londense effektenbeurs. Aandeelhouders willen graag goed geinformeerd worden, en dat maakt het financieel jaarverslag een stuk leesbaarder.
Bovendien is het erg prettig dat je nu eens niet zelf hoeft te verkopen. De katalogus die je bezorgt doet dat werk voor je. Wie ooit een krantenwijk heeft gelopen, kan dit ook."



Ingezonden persbericht