BedrijfsautoRAI

03-08-2004

Succesvol eerste halfjaar voor Opel bedrijfswagens

Het eerste halfjaar van 2004 liet voor Opel bedrijfswagens fraaie verkoopcijfers zien. De doelstellingen voor het eerste halfjaar werden ruimschoots overtroffen. In de maand juni wist Opel met 1.058 registraties zelfs de tweede plek te bereiken op de verkoopranglijst van de Nederlandse bedrijfswagenmarkt.

Met 5.375 registraties bereikte Opel met haar bedrijfswagendivisie na zes maanden de vierde plaats in de nationale verkoopstatistieken.

Met een marktaandeel van 9,28 procent behoort Opel ook op de bedrijfswagenmarkt tot de grote spelers. Een verdere groei ligt nog in het verschiet, met het inmiddels zeer brede en moderne bedrijfswagengamma dat Opel aanbiedt en de professionele dealerorganisatie hierachter. Uit een recent Rodi-onderzoek, waarin de dealer de importeur beoordeelt, bleek Opel zeer positief uit de bus te komen. Opel steeg in dit toonaangevende onderzoek van de 10e naar de 2e plaats, zowel op het gebied van sales als after sales.

In Opels bedrijfswagenstrategie staat optimale mobiliteit voor de klant centraal. In het nastreven van deze strategie biedt Opel de Opel Bedrijfswagen Klantenproposities aan. Dit houdt onder meer in dat de klant zonder afspraak kan langskomen voor service en op iedere nieuwe Opel bedrijfswagen drie jaar Opel Assistance (mobiliteitsgarantie) heeft. Daarnaast heeft de berijder van een Opel bedrijfswagen recht op vervangend vervoer en zorgt de Opel dealer voor vervanging van servicedelen binnen maximaal drie uur. Door deze zaken is Opel niet alleen een leverancier, maar ook een partner in business.

Een belangrijke troef van het Opel bedrijfswagengamma is de Vivaro, die werd uitgeroepen tot Bestelauto van het jaar 2004. De in het oog springende vormgeving, gekoppeld aan zijn royale ruimte en goede rijeigenschappen zijn dan ook niet onopgemerkt gebleven. In het eerste halfjaar is de Opel Vivaro een regelrechte bestseller gebleken.

In het kleinere bestelwagensegment zorgt de vernieuwde Opel Combo voor succes. De Combo werd eind 2003 tot Beste bestelwagen in zijn klasse verkozen, onder meer door zijn lage kilometerkostprijs en zijn grote onderhoudsinterval van 50.000 kilometer of twee jaar. De Combo combineert de rijeigenschappen van een personenauto met het ruimteaanbod van een bestelwagen. Daarnaast zorgen nieuwe en moderne CDTi dieselmotoren voor dynamische prestaties en een laag verbruik. Zo verbruikt de nieuwe 1.3 CDTi (51 kW/70 pk) met een maximum koppel van 170 Nm gemiddeld slechts 5,1 liter per 100 kilometer.

Bovenaan het gamma staat de Movano. Deze zeer ruime bestelwagen is, in het segment van 2.8 tot 3.5 ton maximaal toelaatbaar gewicht, verkrijgbaar in een grote variëteit aan uitvoeringen, met de kwaliteiten van een robuuste en economische goederentransporteur. In oktober 2003 onderging de Opel Movano een zeer grondige facelift.

Naast deze modellen completeren de Zafira Van en de Astra Van het gamma van Opel Bedrijfswagens. Op basis van de nieuwe Astra Stationwagon zal Opel aan het einde van dit jaar een nieuwe Astra Van introduceren.

Voor de tweede helft van 2004 verwacht Opel Bedrijfswagens een verdere expansie op de Nederlandse bedrijfswagenmarkt, hetgeen moet resulteren in een continuering van de groei van het marktaandeel.