Verbond van Verzekeraars

Rechtsbijstandverzekering uitstekend middel bij aanpakken geschillen

Rechtsbijstandverzekeringen scoren goed bij burgers als middel om geschillen en conflicten aan te pakken. Dat blijkt uit onderzoek van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) naar de mate waarin juridische problemen in Nederland voorkomen en de wegen die burgers bewandelen om die problemen op te lossen. Rechtsbijstandverzekeringen scoorden zelfs hoger dan de vakbond of advocatuur.

In het onderzoek dat in opdracht van het ministerie van Justitie werd gedaan, is ook gekeken naar het resultaat van een bepaalde aanpak en hoe tevreden men was met de uitkomsten. Daarnaast werd niet onbelangrijk het vertrouwen van burgers in het functioneren van juridische voorzieningen onder de loep genomen. Over vijf jaar gezien heeft tweederde van alle burgers wel eens met één of meer rechtsproblemen te maken: over de levering van goederen en diensten, op het werk, met geld of over het bezit van onroerend goed. Werkzame en hoogopgeleide mensen tussen de 25 en 40 jaar scoren net als gescheiden mensen met een uitkering bovengemiddeld.

Rechtsbijstandverzekerden meest actief
De verdeling van de mensen met een probleem die zelf actie ondernemen en de groep die advies vraagt of de hulp van een professional inroept, is nagenoeg gelijk: 46% tegen 44%. Tien procent doet niets. De vakbond, advocatuur en de rechtsbijstandverzekering behoren in het algemeen tot de meest geraadpleegde rechtshulpverleners. Mensen met een gezinsrechtsbijstandverzekering zijn actiever, schakelen iets frequenter rechtshulp in en zien hun geschil vaker beslecht door een derde. Het zijn veelal de hogere inkomensklassen die relatief meer juridische problemen hebben. Hoe groter het financiële belang is, des te eerder schakelen mensen rechtshulp in. Dat is niet verbazingwekkend. Wél opvallend is dat in bijna de helft van alle gevallen partijen overeenstemming over het geschil weten te bereiken, dus buiten de rechter om. In maar vier procent van de gevallen moet er een rechterlijke beslissing aan te pas komen.

Hulp en advies rechtsbijstandverzekeraar scoort hoog In het algemeen zijn mensen tevreden over de juridische voorzieningen, waarvan ze gebruik hebben gemaakt. Gaat het over de bruikbaarheid van de adviezen en hulp, en over de tevredenheid van de klanten, dan blijkt onmiskenbaar het belang van de rechtsbijstandverzekering in dit landschap: rechtsbijstandverzekeraars scoren het beste. Uitgedrukt in een percentage van het aantal contacten zou maar liefst 64% in een soortgelijke situatie zeker weer contact opnemen met de rechtsbijstandverzekeraar. Bij de vakbond en de advocatuur ligt dit percentage op 52,7 respectievelijk 52,2 procent. Advocatuur wordt over het algemeen te duur gevonden.

Verzekerd!, augustus 2004