ERNST AND YOUNG

ERNST & YOUNG: uitkomsten 13e ICT Barometer / 2

Ontbreken R&D doet innovatie bij
Nederlandse ICT bedrijven de das om

ROTTERDAM, 4 AUGUSTUS 2004 - Bij ICT ondernemingen die geen onderzoek en ontwikkeling (R&D) uitvoeren, ontbreekt het dientengevolge aan voldoende innovatiekracht. Dit stelt bijna de helft van de ondervraagde directeuren, managers en professionals in de nieuwste ICT Barometer van Ernst & Young. ICT ondernemingen investeren te weinig in R&D, waardoor de innovatieachterstand ten opzichte van buitenlandse ondernemingen groter dreigt te worden. Het gebrek aan R&D-investeringen vertaalt zich naar tekortschietende productontwikkeling en het nauwelijks ontwikkelen van nieuwe vormen van dienstverlening.

Dit is één van de conclusies uit de nieuwste ICT Barometer, het tweemaandelijks onderzoek van Ernst & Young naar de ontwikkelingen op het gebied van ICT in Nederland. De ICT Barometer maakt deel uit van de 'EY Leadership' programma's van Ernst & Young en is uitgevoerd door Interview-NSS onder 620 directeuren, managers en professionals.

Het onderzoek laat tevens zien dat de toegevoegde waarde van ICT dienstverleners met name ligt op het gebied van de implementatie van softwarepakketten. Daarnaast worden ook het leveren van consultancy diensten, het invoeren van nieuwe technologie en het incidenteel oplossen van capaciteitsproblemen veelvuldig genoemd.

Betere prijs/prestatie verhouding
'De verkoopinspanningen van ICT detacheringbedrijven moeten alleen gebaseerd zijn op de succesfactoren van de klant. Offertes horen qua prijs/prestatie vlijmscherp te zijn en inclusief gegarandeerd succes voor de klant', zo stelt Jacob Verschuur - directeur van Ernst & Young ICT Leadership. De geënquêteerden geven de voorkeur aan drie businessmodellen. Een prestatie gerelateerde beloning wordt met 35 procent het meest genoemd. Daarna volgen fixed price/fixed time (vaste prijs/tijd/prestatie) projecten (34 procent) en Service Level Agreement/SLA als basis voor de beloning (30 procent).

Afname consultancy diensten
Tweederde van de ondervraagden geeft ook aan dat hun organisatie steeds minder bereid is om consultancy diensten af te nemen van een ICT detacheringbedrijf. Uit het onderzoek blijkt dat ruim de helft (51 procent) van de ondervraagden vindt dat ICT consultants die deel uitmaken van een ICT detacheringbedrijf niet of onvoldoende onafhankelijk kunnen zijn.
'Deze ICT consultants doen er goed aan nog vaker op basis van gegarandeerd succes te werken. Dan verstomt de roep om onafhankelijkheid vanzelf', aldus Verschuur.

Website services
Ernst & Young heeft tevens onderzoek verricht naar de website diensten van bedrijven. Bij grote organisaties beschikken ruim negen op de tien bedrijven over een eigen website. Onder kleine bedrijven - tot 20 werknemers - is dit acht op de tien. Volgens Verschuur is het een prima ontwikkeling dat in de meeste gevallen de website (inhoudelijk) wordt gebouwd door eigen medewerkers. Dit is met name het geval bij grote bedrijven. Kleine bedrijven maken hiervoor meestal gebruik van specialisten. Slechts in enkele gevallen wordt een site door een externe dienstverlener gebouwd.
Verschuur: 'Blijkbaar zijn bedrijven erg terughoudend om het bouwen van corporate websites uit te besteden. De kracht van dergelijke websites ligt in het kunnen overbrengen van de juiste emotie. Eigen werknemers weten deze emotie doorgaans beter te vertalen dan externen'. De kwaliteit van het geleverde werk voor de eigen website wordt door alle ondervraagden als positief beschouwd met een rapportcijfer 7,1. Het werk van de ingehuurde websitebouwers wordt net zo goed beoordeeld als dat van de eigen medewerkers.

Over de Ernst & Young ICT Barometer
De ICT Barometer, een EY Leadership onderzoek van Ernst & Young, is de gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek wordt sinds december 2001 tweemaandelijks gehouden onder ruim zeshonderd Nederlandse directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven (onderverdeeld naar productie & industrie, handel & distributie en dienstverlening & financiële instellingen), de not-for-profit sector en de overheid. Het onderzoek is uitgevoerd door het marktonderzoekbureau Interview-NSS. Van de ondervraagden is bekend hoeveel vestigingen en medewerkers zijn of haar organisatie heeft, aan hoeveel medewerkers leiding wordt gegeven, het functietype en functietaken, betrokkenheid bij ICT en beslissingsbevoegdheid over ICT-aankopen. De groep ondervraagden wordt online geënquêteerd en beschikt daarvoor over een internetaansluiting. Gezien de samenstelling van de onderzochte groep mag het onderzoek niet als representatief voor de gemiddelde Nederlandse bevolking worden gezien. De ICT Barometer biedt naast het jaarlijkse Trends in ICT onderzoek een belangrijk deel 'up to date'-informatie door een aantal vaste businessdilemma's te monitoren, aangevuld met actuele vragen.

Downloaden rapport
De rapporten met de onderzoeksresultaten over innovatie, detachering en consultancy en over website services van 4 augustus 2004 kunt u downloaden via http://www.trends-in-ict.nl

Noot voor redactie,