Gemeente Haarlem


4 augustus 2004
sector Stadsbeheer

201/2004
Gemeente Haarlem, college van burgemeester en wethouders

Persbericht


Gemeente stimuleert fietsgebruik in Schalkwijk

Nog dit jaar wordt gestart met een zestal maatregelen die het fietsgebruik in Schalkwijk aantrekkelijker maakt. Het is het startsein voor de realisatie van 22 maatregelen om het fietsgebruik in Schalkwijk te stimuleren. Deze maatregelen staan in het rapport 'Schalkwijk voor de fiets' waar burgemeester en wethouders van Haarlem mee hebben ingestemd.

Diverse subsidiegelden maken het mogelijk om nog dit jaar van start te gaan met de uitvoering van een zestal maatregelen (voor 2004 is een bedrag van E 388.500,-- beschikbaar). Onderstaande maatregelen hebben de prioriteit: het aanbrengen van een scheiding van de fietsvoorziening voor de (1) Boerhaavelaan-west, (2) Groningenlaan en (3) Zuiderzeelaan. (4) Op de Briandlaan wordt een scheiding van de fietsstrook gerealiseerd en middengeleiders aangebracht op het kruispunt met de Stresemanlaan. (5) Voor het herkenbaar maken van de fietsroutes worden glasbolreflectoren aangebracht. (6) Tenslotte zorgt het plaatsen van paddenstoelen voor een duidelijk routeverwijzingssysteem.

Wethouder Divendal (Verkeer & Vervoer): "Als we willen dat de mensen vaker de auto laten staan, dan moet je als gemeente wel goede alternatieven bieden. Het verbeteren van het fietsnetwerk is zo'n alternatief. En dat dat ook kostenbewust kan, bewijst dit rapport: er is met name gekeken naar maatregelen die met bescheiden middelen toch een goed resultaat opleveren."

In 2003 is het conceptrapport 'VPL Schalkwijk voor de fiets' tot stand gekomen. VPL staat voor 'VervoersPrestatie op Locatie' en is een methode om het gebruik van de auto te ontmoetingen en dat van de fiets te stimuleren. Met behulp van deze VPL-methode zijn de knelpunten op de fietsroutes in Schalkwijk in kaart gebracht. In samenspraak met diverse bewoners- en belangenorganisaties, is vervolgens bekeken hoe het fietsnetwerk in Schalkwijk verbeterd kan worden. Uiteindelijk wordt in het rapport voor 22 locaties een voorstel gedaan voor infrastructurele maatregelen. Hierbij moet gedacht worden aan maatregelen variërend van het aanbrengen van belijning en het leggen van een drempel, tot het realiseren van een fietsstraat.


Julia de Jong, communicatieadviseur
023-5114903
juliadejong@haarlem.nl

---- --