Gemeente Arnhem

Arnhem biedt burgers zes nieuwe digitale producten 4 augustus 2004
De gemeente Arnhem start met een project op het gebied van digitale dienstverlening. Het startschot wordt gegeven door de ondertekening van het contract tussen de gemeente Arnhem, in de persoon van wethouder Rob Gast, en leverancier Inter Acces.

Vanaf 1 januari 2005 kunnen burgers via het digitale loket op www.arnhem.nl zes diensten digitaal afhandelen: een verhuizing doorgeven
een uittreksel uit de bevolkingsadministratie aanvragen hond aan- of afmelden voor de hondenbelasting
bezwaar maken tegen de gemeentelijke belastingen een vergunning aanvragen voor oneigenlijk gebruik van openbare grond reageren op het taxatierapport, dat als basis dient voor de WOZ.

Deze nieuwe vorm van digitale dienstverlening is een forse uitbreiding op de bestaande mogelijkheden. In 2003 kwam gemeente Arnhem al met een volledig gereviseerde website met als belangrijkste toevoeging het digitale loket. Hierin vinden burgers alle informatie over producten en diensten van de gemeente en hebben ze de mogelijkheid formulieren te downloaden. Ook kunnen burgers sinds 2003 meldingen over de openbare ruimte via de website doorgeven. De mogelijkheid om een transactie via www.arnhem.nl af te sluiten was nog niet eerder mogelijk.

Verbetering publieke dienstverlening
Het project is onderdeel van het programma kwaliteit van dienstverlening waarmee de gemeente Arnhem het doel heeft de publieke dienstverlening voor haar burgers te verbeteren en efficiënter in te richten.

Het grote voordeel voor de burger is dat het digitale loket 24 uur per dag bereikbaar is. De burger kan straks het verloop van de digitale aanvraag volgen via internet door op zijn of haar eigen pagina de status van een aanvraag te bekijken. Ook heeft de burger, via de eigen pagina, zicht op de gegevens die bij de gemeente over hem of haar geregistreerd zijn. Ook betalingen via internet zijn mogelijk. Burgers hoeven hier niet meer voor naar het loket te komen.

Met het inzetten van digitale dienstverlening kan het loketbezoek worden teruggebracht. Voor de organisatie betekent dit een verschuiving van de werkzaamheden van de frontoffice naar de backoffice. De totale tijdsbesteding per aanvraag zal hiermee afnemen. Deze tijdsbesteding neemt ook af doordat de burger in feite een deel van het werk zelf doet. De kwaliteit van de aanvragen via internet is hoog, omdat er diverse checks in het digitale formulier zijn ingebouwd die de volledigheid en de consistentie waarborgen.

De gemeente Arnhem realiseert dit project samen met het bedrijf Inter Access uit Hilversum. Dit bedrijf is geselecteerd via een Europese aanbesteding, waarop 37 bedrijven hebben gereageerd.