HOOFDBEDRIJFSCHAP DETAILHANDEL

Nederlanders bezuinigen niet op huisdieren

Het huisdierbezit is de afgelopen jaren stabiel gebleven, evenals de bestedingen aan huisdieren. In 2003 werd door huisdierbezitters in totaal 546 miljoen euro aan diervoeding en 596 miljoen euro aan dierenbenodigdheden, waaronder hokken en kooien, speeltjes en medicijnen uitgegeven. Dit blijkt uit het rapport 'Branches in Detail Dierenspeciaalzaken' van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).

De economische recessie heeft er niet voor gezorgd dat mensen bezuinigen op hun huisdieren. 'Het huisdier neemt een steeds belangrijkere plaats in het leven van veel mensen in', aldus Joost de Jongh, voorzitter van Dibevo, de vakorganisatie voor de totale huisdierenbranche. 'Mensen beschouwen hun huisdier steeds vaker als lid van het gezin. Dat verklaart ook de populariteit van speciale (superpremium) diervoeding, bijvoorbeeld voor oudere dieren of bepaalde hondenrassen. Mensen zijn bereid daarvoor te betalen omdat voor hun huisgenoot alleen het beste goed genoeg is.'

De veranderde voorkeur van consumenten voor speciale diervoeding, heeft ertoe geleid dat de dierenspeciaalzaken terrein winnen op de supermarkten. In 2003 vond 40% van de bestedingen aan diervoeding plaats in de dierenspeciaalzaken en tuincentra en kwam 43% terecht bij de supermarkten. 'Huisdierbezitters kopen hun diervoeding steeds vaker bij de dierenspeciaalzaak omdat ze hier goede voorlichting geven over het houden van huisdieren', aldus Joost de Jongh. 'De laatste peilingen wijzen uit dat het marktaandeel van de dierenspeciaalzaken inmiddels zelfs groter is dan dat van de supermarkten.'

Het rapport 'Branches in Detail Dierenspeciaalzaken' is gratis beschikbaar als download op www.hbd.nl. Een printversie is verkrijgbaar via de Infodesk van het HBD, telefoon (070) 338 56 66, e-mail: bestel@hbd.nl.

Noot voor de redactie/