BedrijfsautoRAI

06-08-2004

Wereldpremière IAA 2004: nieuwe Mercedes Atego en Axor

Na de succesvolle vernieuwing van de Mercedes-Benz Actros krijgt het productoffensief van DaimlerChrysler een vervolg op de IAA voor Bedrijfswagens die in september 2004 in Hannover plaatsvindt. Daar beleven de nieuwe Mercedes-Benz Atego en de nieuwe Mercedes-Benz Axor hun wereldpremière.

Met nieuwe techniek van het chassis tot aan vele praktische details en langere onderhoudsintervallen voldoen beide modellen nog beter aan de hoge eisen die de hedendaagse transportsector stelt.

De cabines hebben een nieuwe vormgeving, waarbij de markante grille de familieband duidelijk maakt met de andere Mercedes-Benz bedrijfswagens. Een van de opvallende kenmerken van de nieuwe Atego en Axor is het volledig nieuwe interieur. Stoelen, interieuraankleding, verwarming en ventilatie alsmede comfortabele bedden in de slaapcabines zorgen voor een chauffeursvriendelijke werkplek met hoog rijcomfort.

Uniek is de keuzemogelijkheid uit drie gebruiksspecifieke cockpitvarianten. De Delivery Cockpit-versie heeft een gemakkelijke doorsteek naar de bijrijderszijde, de Semi Distance Cockpit valt op door nog meer opbergruimte en er is nog de Long Distance Cockpit, een extra comfortabel interieur voor de langere afstanden. Het omvangrijke cabine-aanbod sluit aan op het brede inzetgebied. Leverbaar zijn een korte cabine, een korte cabine met een 180 millimeter verlengde achterwand, een slaapcabine en een slaapcabine met hoog dak.

Nieuwe koplampen, nieuwe spiegels die aan de rechterzijde de dode hoek drastisch verkleinen, een innovatieve manoeuvreerverlichting en andere technische oplossingen zorgen voor extra veiligheid.

Nieuwe Mercedes-Benz Atego
DaimlerChrysler maakt gebruik van de introductie van de nieuwe trucks om een heroriëntatie binnen het bedrijfswagenprogramma door te voeren. De nieuwe Mercedes-Benz Atego concentreert zich nu op het segment tot 16 ton en positioneert zich daarmee nog duidelijker dan voorheen als de truck voor het distributietransport. Het aanbod bestaat uit tweeassige bakwagens en trekkers in de klasse van 6,5 tot 16 ton toelaatbaar totaalgewicht. Deze worden aangedreven door vier- en zescilinder lijnmotoren uit de 900-serie met een inhoud van 4,25 liter, 4,8 liter en 6,4 liter. Deze leveren 90 kW (122 pk) tot 205 kW (279 pk). Wat transmissies betreft is er keuze uit handgeschakelde Mercedes-Benz versnellingsbakken met zes of negen versnellingen.

Uniek in de klasse van de lichte distributietrucks is de optionele Telligent-Automaat, die het werk van de chauffeur aanzienlijk vergemakkelijkt, bijdraagt aan een brandstofsparende rijstijl en bovendien de veiligheid verhoogt, met name in het drukke distributieverkeer.

Speciaal voor gebruik als distributietruck in de klasse met een toelaatbaar totaalgewicht van 11,99 ton is de Atego 1222 geconstrueerd. Deze is voorzien van een laag chassisraam, heeft een hoog laadvermogen door een zeer laag eigengewicht en levert hoge rijprestaties. Daarnaast biedt hij het voordeel dat men ook in de toekomst in Duitsland geen tol hoeft te betalen.

Nieuwe Mercedes-Benz Axor
Het leveringsprogramma van de nieuwe Mercedes-Benz Axor is aanzienlijk uitgebreider dan dat van de voorganger, die alleen als trekker verkrijgbaar was. De nieuwe bakwagens en trekkers zijn bestemd voor het zware distributievervoer en het transport op de middellange afstand alsmede het bouwverkeer. Daarmee past deze reeks precies tussen de nieuwe Atego en de nieuwe Actros. Behalve tweeassige trekkers zijn er nu ook bakwagens met twee assen en een toelaatbaar totaalgewicht van 18 ton. Daarnaast zijn er nu versies met drie assen (6x2) en 25 ton toelaatbaar totaalgewicht en 26 ton toelaatbaar totaalgewicht (6x4) verkrijgbaar. Deze worden aangedreven door zescilinder lijnmotoren uit de OM 900-serie met een inhoud van 6,4 of 7,2 liter of de OM 457 LA van 12,0 liter. Deze leveren 170 kW (231 pk) tot 315 kW (428 pk). Wat transmissies betreft is er keuze uit handgeschakelde Mercedes-Benz versnellingsbakken met zes, negen of zestien versnellingen.

Optioneel is voor de nieuwe Axor met 16-traps versnellingsbak de Telligent-schakeling leverbaar. Deze ontlast de chauffeur, beperkt de slijtage en verhoogt bovendien de veiligheid.

Marktintroductie
Na de wereldpremière tijdens de IAA voor Bedrijfswagens maken de nieuwe Mercedes-Benz Atego en de nieuwe Mercedes-Benz Axor eind 2004 hun opwachting bij de Mercedes-Benz dealers. De trucks voldoen aan de Euro 3-emissienorm. Vanaf medio 2005 is de Axor als optie ook verkrijgbaar met de BlueTec 4- of BlueTec 5technologie. Hiermee voldoen de trucks respectievelijk aan de Euro 4-norm (die najaar 2006 ingaat) of de Euro 5-norm (najaar 2009). De nieuwe Atego is vanaf de herfst van 2005 leverbaar met BlueTectechnologie voor de Euro 4-norm.

Dankzij de vele pluspunten die de nieuwe Atego en Axor bieden verwacht Mercedes-Benz haar sterke positie in dit marktsegment verder te kunnen uitbouwen.