BedrijfsautoRAI

06-08-2004

Veel belangstelling voor rijden op aardgas

Recentelijk heeft de gemeente Haarlem een informatiedag georganiseerd over het rijden op aardgas. Haarlem is als gemeente een van de koplopers op het gebied van rijden op aardgas. Hier is een beleid ontwikkeld waarin het promoten en realiseren van duurzame mobiliteit een belangrijke plaats inneemt. Het rijden op aardgas is een speerpunt in deze visie.

DaimlerChrysler Nederland steunt dit beleid en verschillende specialisten hebben tijdens deze informatiedag informatie verstrekt en voertuigen gepresenteerd aan honderden geïnteresseerden en aan de pers. DaimlerChrysler Nederland is onder andere importeur van Mercedes-Benz personen- en bedrijfswagens. Dit merk levert af-fabriek verschillende voertuigen die op aardgas rijden, zoals de Mercedes-Benz E-Klasse, de Sprinter en de Econic.

De ontwikkelingen op het gebied van alternatieve brandstoffen en lage emissie hebben een hoge prioriteit binnen het DaimlerChrysler concern. Inmiddels is de techniek zo uitvoerig getest, doorontwikkeld en bedrijfszeker gemaakt dat de prestaties van de aardgasmotoren gelijk of hoger liggen dan de vergelijkbare modellen op benzine of LPG. Bovendien wordt de uitstoot van kooldioxide hiermee teruggedrongen, er is geen uitstoot van roetdeeltjes, wordt het motorgeluid gereduceerd en ligt de uitstoot van stikstofoxide en koolwaterstof meer dan tachtig procent lager dan de emissie-eisen die gelden voor Euro3. Aardgas is als brandstof een stuk goedkoper dan benzine, diesel of LPG. Voor veel toepassingen is aardgas dan ook de voordeligste optie, ook wanneer alle andere vaste en variabele kosten worden meegerekend.

De veilige, lichtgewicht aardgastanks zijn door de ingenieurs van Mercedes-Benz plaatssparend ingebouwd. De bi-fuel motoren van de Mercedes-Benz E-Klasse kunnen zowel op aardgas als benzine rijden voor het geval er geen aardgastankstation aanwezig is.

Momenteel rijden in Nederland circa 300 voertuigen op het schone en veilige aardgas. Dat dit cijfer in de toekomst verhoogd kan worden bewijzen andere landen. In Duitsland rijden er momenteel 20.000 voertuigen op aardgas, in Italië zon 400.000 en in Argentinië zelfs een miljoen. In een EU-convenant is afgesproken dat in het jaar 2020 10% van alle vloeibare brandstoffen vervangen moet worden door aardgas. Dat komt in Nederland neer op 600.000 voertuigen en zon 1.200 tankstations.