Gemeente Westervoort

Bouwaanvragen:

* De Rosmolen 140, plaatsen dakkapel - Schoolstraat 6, bouw berging
- Zuidelijke Parallelweg 16, uitbreiden woning Verleende bouwvergunning:

* Springland 13, plaatsen carport - Springland 15, plaatsen carport 3179531
bezwaar maken door het indienen van een bezwaarschrift bij het college besluit is bekendgemaakt bij de aanvrager. Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. De indiener van een bezwaarschrift kan, als er gelet op de betrokken belangen sprake is van spoed, tevens een voorlopige voorziening (zoals schorsing) aanvragen bij de voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM te Arnhem. Hiervoor moet u griffierecht betalen. De griffier van de rechtbank kan u over deze kosten informeren.

Bekendmaking einde inspraakprocedure
Burgemeester en wethouders maken op grond van de artikel 6a van de Wet op de Ruimtelijke Orde-ning en de gemeentelijke inspraakverordening het volgende bekend.

I. Inleiding.
In de periode van 22 april tot en met 19 mei 2004 heeft een aantal plannen met betrekking tot het pro-ject "rivierverruiming via dijkteruglegging in de Hondsbroeksche Pleij" ten behoeve van de inspraak ter visie gelegen. Op 11 mei 2004 is bovendien een informatie- annex inspraakbijeenkomst georgani-seerd. Onder meer betrof dat (ontwerpen van): a. de herziening van twee bestemmingsplannen; b. het landschapsplan; c. het dijkverleggingsplan; d. diverse rapporten, achtergronddocumenten en onderzoeken; e. het Milieueffectrapport. Het project heeft tot doel om meer ruimte voor de rivier te scheppen teneinde hoge(re) waterstanden in de toekomst op te kunnen vangen. Daartoe wordt de primaire waterkering (de Pleijdijk) landinwaarts verlegd. Als gevolg daarvan moet bebouwing worden verwijderd. Compensatie van woningbouw maakt onderdeel uit van het project.

II. Inspraakprocedure.
De tervisielegging van de plannen heeft inspraakreacties opgeleverd. De inspraakprocedure is afge-rond met een verslag/commentaarnota. Vaststelling heeft plaatsgevonden door zowel het bestuur van het Waterschap Rijn en IJssel (initiatiefnemer en bevoegd gezag voor wat betreft het dijkverleg-gingsplan) als het gemeentebestuur van Westervoort (bevoegd gezag voor wat betreft het bestem-mings- en het landschapsplan). De reacties leiden er toe dat de ontwerpen op onderdelen worden aangepast.

III. De tervisielegging van het eindverslag.
Het eindverslag van de inspraak ligt met ingang van de dag nà de datum van het verschijnen van deze editie voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis, afdeling Ruimte & Samenleving, Dorpsplein 1 te Westervoort. U kunt inzage krijgen op iedere werkdag van: a. 08.00 - 12.30 uur (zonder afspraak); b. 14.00 - 16.30 uur (nà het maken van een afspraak) en c. 18.00 - 20.00 uur (op iedere maandagavond tijdens de avondopenstelling van het gemeentehuis, eveneens nà het maken van een afspraak). Deze datum is tevens het officiële einde van de inspraak-procedure. Tegen betaling van de kosten op grond van de Legesverordening kunt u een kopie van het verslag verkrijgen.

IV. Beklagrecht.
Op grond van de gemeentelijke inspraakverordening is het mogelijk om een schriftelijke klacht in te dienen omtrent de wijze van inspraak. Dit moet geschieden binnen veertien dagen na afloop van de inspraakprocedure. Een klacht kan slechts betrekking hebben op de wijze van uitvoering van de in-spraakverordening en -procedure; niet op de inhoud van de inspraak. U moet uw klacht richten tot het college van burgemeester en wethouders van Westervoort, Postbus 40 te 6930 AA Westervoort. Reageren per E-mail kan ook: gemeente@westervoort.nl of info@westervoort.nl. Echter, in verband met de rechtsgeldigheid daarvan doet u er goed aan om uw klacht toch ook per gewone post in te dienen. Voor nadere inlichtingen en/of voor het maken van een afspraak tijdens of buiten de kantooruren, kunt u contact opnemen met de projectleider, heer E.G.A. van Karnenbeek, van de afd. Ruimte & Samen- leving van de gemeente Westervoort. Hij is telefonisch bereikbaar onder doorkiesnummer (026) 31 79 310.
met luiers uitnodigen tot vandalisme.
10.00 tot 17.00 uur en zaterdag tot 16.00 uur. De luiercontainers die bij de kinderdagverblijven van de Kangoeroe staan zijn alléén bedoeld voor de ouders van de kinderen die hier naar toe gaan. vanaf dinsdag 27 juli 2004 tot en met maandag 6 september 2004..

Uitkomen met inkomen
Telefonisch spreekuur op het gemeentehuis iedere werkdag tussen 09.00
- 10.00 uur, tel: 31 79 630 Indien gewenst kunt u voor advies ook een afspraak maken met één van de budgetconsulenten. Tijdens het telefonisch spreekuur kunt u met alle vragen over geld en vooral het uitgeven daarvan bij een van de budgetconsulenten terecht. U kunt dan informatie inwinnen over bijvoorbeeld het volgende onderwerp.

Geld uitgeven doen we allemaal. Of het nu gaat om de dagelijkse boodschappen of een nieuwe auto, het zak- en kleedgeld van de kinderen, de huur of de hypotheek en alle mogelijke vaste lasten.

Het Bureau Krediet Registratie (BKR)
Het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel houdt gegevens bij van mensen die een lening hebben. Dat is in het belang van de banken en andere kredietverstrekkers, maar ook in uw belang. Als u naar de bank gaat voor een lening, schakelt de bank het BKR in. Dat is de bank verplicht volgens de wet. Het BKR bekijkt of u al leningen heeft lopen, en zo ja, voor welk bedrag. Ook bekijkt het BKR hoe u in het verleden met leningen bent omgegaan. Op basis van de gegevens van het BKR besluit de bank of u de lening krijgt. Door informatie aan te vragen bij het BKR, voorkomt de bank dat u te veel of te hoge leningen aangaat. Het zou alleen maar problemen geven als u te veel leent. U moet de lening immers ook kunnen terugbetalen.

Wat houdt het BKR bij?
Het BKR houdt uw persoonsgegevens bij in combinatie met uw kredietgegevens: de soort lening, het bedrag waar het om gaat, de eerste en de laatste aflossingsmaand en eventuele betalingsachterstanden van meer dan drie maanden. U kunt inzage krijgen welke gegevens er van u staan geregistreerd. De kredietverstrekker heeft hiervoor een speciaal formulier. De kosten hiervan zijn 4,54.

Als u de lening heeft afbetaald, blijven deze gegevens in ieder geval nog vijf jaar staan. Zo kunnen kredietverstrekkers over een langere periode beoordelen hoe u uw afbetalingsverplichtingen nakomt. Als er na vijf jaar geen kredietgegevens meer over zijn, worden ook de persoonsgegevens uit het bestand verwijderd. Achterstanden in de afbetaling worden pas gemeld als iemand meer dan twee maanden te laat is met betalen.

Tips.
Als de bank u de lening na toetsing bij het BKR aanbiedt, is dat nog geen garantie dat de afbetaling ook in uw budget past. Daarvoor bent u altijd zelf verantwoordelijk. · Studieleningen worden (nog) niet geregistreerd bij het BKR. Hebt u als ex-student zo'n lening, dan moet u dat zelf bij de bank melden, om te voorkomen dat u een hogere lening aangaat dan u zich kunt veroorloven.

Snel geld?
Er zijn misschien wel mogelijkheden om snel aan geld te komen. In veel omroepbladen staan bijvoorbeeld advertenties van bedrijven die u snel een lening beloven, zonder het BKR in te schakelen. Maar als u een dergelijke lening aangaat, wil dat zeker niet zeggen dat u die ook kan aflossen. Al was het alleen maar, omdat dit soort bedrijven een hoge rente vragen. Stel dat u het niet lukt om deze lening af te betalen, dan zit u achteraf met grote problemen. En het BKR is er juist om dit soort problemen te voorkomen.

"Westervoort, zo slecht nog niet"
Van maandag 30 augustus tot en met donderdag 2 september kunnen alle inwoners van Westervoort bij de Retourette in winkelcentrum De Wyborgh reageren op de stelling "Westervoort, zo slecht nog niet". Op die dagen staat daar namelijk een babbelbox, oftewel een kast met ingebouwde camera waar men vrijuit zijn of haar mening kan geven.

De stelling is uiteraard gebaseerd op het onlangs gehouden onderzoek van Elsevier waarbij Westervoort van alle gemeenten in Nederland als slechtste uit de bus kwam. Dit heeft de gemoederen in Westervoort behoorlijk bezig gehouden en nog steeds. De gemeentelijke organisatie en het gemeentebestuur hebben verbaasd gereageerd op deze uitslag. Inwoners reageerden ook verontwaardigd en vinden het maar vreemd. Over het algemeen wonen mensen hier naar tevredenheid. De gemeente is dan ook van mening dat het onderzoek geen antwoord geeft op de vraag "waar is het goed wonen?" . Dit is namelijk een subjectieve beleving die voor iedereen anders is. Dit onderzoek zegt veel over kwantiteit, maar weinig over de kwaliteit van het wonen. Het onderzoek maakt wel duidelijk wat de gevolgen zijn van het destijds aanwijzen van Westervoort als groeikern en de keuzes die daarbij zijn gemaakt. Vele voorzieningen liggen niet binnen onze gemeentegrenzen, maar zijn voor inwoners van Westervoort wel binnen handbereik: het groen, de stad, het voortgezet onderwijs etc.

De gemeente is blij te merken dat inwoners naar aanleiding van het onderzoek terecht opkomen voor hun dorp. Er zullen maar weinig andere gemeenten zijn die twee mooie rivieren hebben en er zal er geen één te vinden zijn waar het Westervoort-gevuul heerst: daarin is Westervoort de beste!

Iedereen die het eens of juist oneens is met deze stelling, "Westervoort, zo slecht nog niet", kan dit laten blijken door zijn of haar mening te geven tegen de camera bij de Retourette. De filmpjes worden vertoond tijdens Westervoort in Beweging op 3 september a.s. op het Gemeenteplein.

Nooit meer van het kastje naar de muur
Op 3 september a.s. tijdens het jaarlijks terugkerende evenement Westervoort in Beweging kunnen burgers alvast met een knipoog een kijkje komen nemen in de nieuwe publieksruimte van het gemeentehuis. De "echte" nieuwe publieksbalie wordt naar verwachting in januari 2005 geopend. Hopelijk ervaren de bezoekers bij zowel de virtuele als de echte publieksbalie hetzelfde gevoel, namelijk dat het er om hèn draait.

In juni 2003 is bij de gemeente Westervoort een nieuwe organisatie-indeling doorgevoerd. Dit houdt in een directie met daaronder 6 lijnafdelingen. Eén van de afdelingen draagt de naam Publiekszaken waaronder op dit moment nog het oude Burgerzaken draait. Als laatste onderdeel van de organisatieontwikkeling zullen de huidige loketten plaatsmaken voor een open publieksbalie. De begane grond van het gemeentehuis zal daartoe verbouwd worden. Bij de publieksbalie wordt het werk zo ingericht dat de klant centraal staat. Alle diensten worden vanuit de publieksbalie geleverd. Er worden aanvragen voor bijvoorbeeld leerlingenvervoer in behandeling genomen, informatie gegeven over bijvoorbeeld bouwvergunningen en producten verstrekt (zoals bijvoorbeeld reisdocumenten) verstrekt. Voor de klaar-terwijl-u-wacht producten hoeft de klant nooit lang te wachten en ook het "dwalen" door het gemeentehuis op zoek naar andere loketten is straks verleden tijd.
Na de zomervakantie wordt begonnen met de verbouwing van het gemeentehuis.