BedrijfsautoRAI

06-08-2004

Volvo Trucks introduceert navigatiesysteem

Volvo Trucks introduceert een navigatiesysteem als extra optie voor haar trucks. Gedetailleerde elektronische kaarten en GPS zorgen dat de chauffeur snel de beste route naar zijn bestemming vindt, in een minder stressvolle omgeving.

Tegelijk bespaart de vervoerder tijd en brandstof. Het navigatiesysteem is los leverbaar of geïntegreerd met het Volvo transportinformatiesysteem Dynafleet.

Volvo voldoet met het in Dynafleet geïntegreerde navigatiesysteem aan een langgekoesterde wens van klanten. Chauffeurs beschikken voortaan over meer mogelijkheden om alternatieve routes te kiezen en obstakels als ongevallen en werkzaamheden te omzeilen, dankzij het eenvoudig te bedienen, nauwkeurige navigatiesysteem met kleurendisplay. "De werkomgeving van de chauffeur wordt minder stressvol, zodat hij veiliger aan het verkeer kan deelnemen", zegt Per-Anders Grösfjeld, marketing manager Dynafleet bij Volvo Trucks. "Ook voorkomt hij dat hij verkeerd rijdt en bespaart zo tijd en brandstof."

Het navigatiesysteem is beschikbaar in twee varianten: geïntegreerd met Dynafleet of stand-alone. De geïntegreerde versie is compleet uitgerust met componenten als een GPS antenne en het geïntegreerde pop-up navigatiescherm; bij de losse versie zijn deze separaat.

Het Volvo navigatiesysteem heeft een open systeemarchitectuur. Het kan dus, om de functionaliteit te vergroten, worden gekoppeld aan Dynafleet. Verder zijn al haar systeemcomponenten speciaal ontworpen voor inbouw in Volvo trucks, wat de installatie vereenvoudigt en uiterst betrouwbaar maakt.

Het laden van de digitale kaarten voor het navigatiesysteem gebeurt met een dvd of cd, afhankelijk van de reikwijdte van het gebied. De kaarten worden continu geüpdatet. Verder zijn op alle kaarten specifieke bestemmingen gemarkeerd die tijdens een rit van belang kunnen zijn. Ook staan er werkplaatsen met contactgegevens, tankstations, restaurants en hotels op.

Het navigatiesysteem maakt gebruik van GPS-technologie. Verder detecteert een gyroscoop zijwaartse bewegingen en snelheidsgegevens om de positie van het voertuig te berekenen. Zodoende beschikt de chauffeur ook buiten het bereik van de GPS-satellieten, bijvoorbeeld in tunnels, over exacte navigatie. "De beschikbaarheid van een navigatiesysteem is essentieel. De chauffeur moet erop kunnen vertrouwen dat het systeem altijd de juiste richting aangeeft, ongeacht een blinde vlek van de satelliet", zegt Per-Anders.

Naast de navigatiefuncties kan het systeem ook RDS-TMS verkeersinformatie doorgeven. Door dit te gebruiken, wordt de chauffeur gewaarschuwd voor files en wegwerkzaamheden en ontvangt hij alternatieve routes.