Stichting Wakker Dier

Scharrel-eis voor ben en jerrys ijs

Persbericht - 06 augustus 2004

Stichting Wakker Dier gaat morgen 30.000 Ben en Jerry fans vragen te pleiten voor diervriendelijkere eieren in Ben en Jerrys ijs. Wakker Dier vindt het onbegrijpelijk dat Ben en Jerrys nog steeds legbatterij-eieren in haar ijsjes stopt terwijl de Europese landbouwministers in 1999 al aangaven dat de legbatterij niet langer acceptabel is vanwege het slechte dierenwelzijn. Om die reden schakelden ook alle supermarkten dit jaar over op een volledig scharrelschap.
Ben en Jerry benadrukken steeds dat ze zijn ontstaan in een klein ijsfabriekje in Vermont (USA), met een groot sociaal gevoel als basisfilosofie. Toch blijft het opmerkelijk dat tijdens de 26 jaar dat Ben & Jerry actief is, er weliswaar van alles veranderde (overname door Unilever, smaakontwikkelingen, scoopshops) maar dat het bedrijf ondanks herhaalde aansporingen nog steeds geen scharreleieren in haar finest all natural ijs verwerkt. Ben & Jerry heeft om die reden een dieronvriendelijke bijsmaak die haaks staat op het opgeroepen sociale gezicht van de onderneming. Daarom vindt Wakker Dier het nu tijd voor een publieke discussie over een zich maatschappelijk verantwoord noemend ijsmerk in relatie tot haar verantwoordelijkheid voor dierenwelzijn.
Wakker Dier zal aktie voeren tijdens de Nationale Buitendag die Ben & Jerrys a.s. zaterdag organiseert, en die het grootste eendaagse openluchtevenement zou zijn van Nederland. 30.000 ijseters worden verwacht: zie www.buitendag.nl.

DE AKTIE
Aktievoerders van Wakker Dier zullen het publiek oproepen naar Ben & Jerrys te schrijven met de eis om diervriendelijke eieren te verwerken in hun producten. Saillant detail: Unilever bedrijf Calvé (dat niet te koop loopt met haar maatschappelijke missie) gebruikt voor haar mayonaises wél scharrelei. Er is geen enkele reden te bedenken waarom Ben & Jerrys dat niet zou doen. De aktie tijdens de Ben&Jerry Buitendag zal een vervolg krijgen in de vorm van een e-mail aktie waarin dierenbeschermers hun verontrusting aan de directie van Ben& Jerrys kunnen tonen.

LEGBATTERIJCAMPAGNE
De actie van Wakker Dier past in een legbatterijcampagne die gericht is op producenten die eieren in hun producten verwerken zoals koekjes, cake, salades en mayonaise waarin nog steeds honderden miljoenen batterij-eieren per jaar worden verwerkt. Alle Nederlandse supermarkten zegden vorig jaar Wakker Dier al toe om over te schakelen op een volledig scharrelschap. Dat scheelt meer dan een miljard batterij-eieren per jaar en bezorgt 5 miljoen kippen een beter leven met legnesten, zitstokken en stro om in te scharrelen. Daarna zegden horecagroothandels als Makro, Lucas Klamer, Sligro, Sodexho en Deli XL toe te stoppen met het batterij-ei. Dit jaar zegden ook diverse koekjesbedrijven en andere grootverbruikers toe om te schakelen naar scharreleieren: Bakkersland van het bekende Omas Cake en Multivlaai, Maître Paul, Supervlaai, Quorn, Zwarte Kip Advocaat en Bakker Bart.