Michael Bleekemolen tweede tijdens Marlboro Masters Clio race

Zandvoort, 8 augustus 2004. Michael Bleekemolen (Aerdenhout) is in de ID&T Clio international race tijdens het drukbezochte Marlboro Masters weekend op Circuit Park Zandvoort (47.500 toeschouwers) als tweede geëindigd. Zoon Sebastiaan had aanvankelijk een goede kans op de overwinning, maar kreeg in de beginfase een 'Drive Through penalty' (op laag tempo een keer door de pitsstraat rijden - red.) opgelegd, waardoor hij op slag kansloos was.

De race over 12 ronden telde niet mee voor de ID&T Clio Sport Cup, waarin Sebastiaan Bleekemolen na zes races nog steeds de stand aanvoert met 119 punten. Toch besloten vader en zoon Bleekemolen deel te nemen, om zo hun sponsorbelangen goed te behartigen. Toch liepen training en race anders dan verwacht. Michael Bleekemolen daarover: "Wij zijn hier naar toe gekomen voor een evenement dat conform de reglementen verreden zou worden. Tijdens de briefing werd duidelijk dat er dit keer een zekere Mister 'X ' zou meerijden. Dat was met name bedoeld voor marketing en promotie. Ik heb gelijk gevraagd of die Clio ook conform het reglement zou rijden, maar daarop kwam een enigszins ontwijkend antwoord. Renault verklaarde echter dat de auto net als de anderen zou zijn en dat Mister 'X' als een nette deelnemer zijn ronden zou rijden. Maar in de eerste training werd duidelijk dat die auto niet zo conform was. Er werd op andere banden gereden en ook in de techniek was de auto duidelijk sneller dan de reguliere Clio's. Dat is jammer, want dat hadden we niet met elkaar afgesproken. Na afloop van de training hebben wij er nogmaals over gesproken, omdat Sebastiaan en ikzelf niet de enigen waren die zich hier aan stoorden. Wij hebben flink wat geïnvesteerd in dit weekend en wanneer een integer bedrijf als Renault een dergelijke actie wil doen, denk ik dat het goed is dat zij dat tijdig aangeven. Dan kun je als team beslissen of je je wel of juist niet aan het plan wil committen. Nu zijn wij op een laat moment geconfronteerd met deze situatie en konden we eigenlijk niet meer terug."

Wat Bleekemolen met name steekt is dat de auto die deelneemt met deze bijzondere gastrijder niet conform de reglementen is en dat daar niets aan gedaan is. "In mijn 35-jarige racecarrière heb ik zoiets nooit eerder meegemaakt. Direct na de start gaat hij er op zich snel vandoor maar remt veel te vroeg voor de eerste bocht. Sebastiaan raakt hem aan de achterkant en ik kan ze ternauwernood ontwijken. En zonder dat er echt gekeken wordt naar wat er gebeurd is, krijgt Sebastiaan een straf opgelegd die hem kansloos maakt. Daarna komt die mijnheer 'X' terug naar voren en tikt mij tot drie keer op mijn bumper, waardoor ik het contact met de op kop rijdende Ten Brinke verlies.

En dat terwijl gemeld was dat 'X' keurig zou rijden. Niet dus! Wat ik ook gek vind is dat Mr 'X' net voor de finishvlag valt de pitstraat inrijdt terwijl wij op de baan afgevlagd worden. Hij reed op dat moment nog voor mij en was dus volgens mij tweede en ik derde. De uitslag gaf duidelijk wat anders aan. Al met al zaken waar ik mij niet echt mee kan verenigen en die mijn beslissing om niet op het podium te gaan staan ondersteunen. Na afloop werd er ook al even gezinspeeld op de volgende race, waarin anderen het Sebastiaan niet makkelijk willen maken. Ik hoop echter dat de race daar weer een gewoon en sportief vervolg zal krijgen en dat de daarvoor aangestelde mensen daar ook op zullen letten. Want dit was naar mijn idee niet echt een race volgens het boekje. Ook al telde hij niet mee voor het kampioenschap", besluit Michael Bleekemolen.

Uitslag ID&T Clio International race 8 augustus 2004, Marlboro Masters 2004
1.Berhard ten Brinke 12 ronden in 23,59.932,
2. Michael Bleekemolen op 2.038;
3. Luca Casadei (It.) op 2.591;
4. Massimilliano Pedala (It) op 3.209;
5. Mister 'X' op 4.429.

---
Voor de redactie,

Ingezonden persbericht