AutoRai

10-8-2004

Opel verrijkt Vectra en Signum met nieuwe technologische uitrusting

De Opel Vectra en Signum gaan het nieuwe modeljaar tegemoet met talrijke technische en stilistische verfijningen.

Het adaptieve IDSPlus-chassis (Interactive Driving System) met elektronische schokdempersturing garandeert een hoge mate van dynamiek, comfort en veiligheid. Het is bovendien standaard voor alle zescilindermodellen en als optie leverbaar voor de 2.0 Turbo en de 150 pk sterke 1.9 CDTI-motoren. Die laatste kunnen ook gekoppeld worden aan een nieuw ontwikkelde zestrapsautomaat. De adaptieve remlichten maken hun debuut in de middenklasse en zijn voortaan standaard op elke Vectra en Signum. Nog een innovatie voor het Vectra- en Signum-gamma is de nieuwe generatie infotainmentsystemen, die reeds bekend zijn van de nieuwe Astra.

IDSPlus: ophangingscomfort, actieve veiligheid en weggedrag van de bovenste plank

Het adaptieve IDSPlus-chassis met elektronisch CDC-systeem (Continuous Damping Control), dat debuteerde in de nieuwe Astra, verrijkt nu ook de middenklassers van Opel met een optimaal evenwicht tussen rijcomfort en stabiliteit. Dit innovatieve chassissysteem is verkrijgbaar voor de Vectra Sedan, de Vectra GTS en de Vectra Stationwagon, alsmede voor de Signum. Het is standaard op de 3.2 V6 en 3.0 V6 CDTI en als optie verkrijgbaar voor de 2.0 turbo en de 110 kW/150 pk sterke 1.9 CDTI ECOTEC-motor.

De elektronische dempersturing (CDC) werkt met vier schokdempers die gestuurd worden door elektromagnetische kleppen die de schokdempers precies en continu regelen om zich in enkele milliseconden ideaal af te stemmen op het wegdek, de bewegingen van de wagen en de rijstijl van de bestuurder. Daarmee garandeert het chassis het hoogst mogelijke comfort en een optimale grip in alle omstandigheden. IDSPlus is via een netwerk gekoppeld aan systemen zoals ESPPlus, TCPlus, ABS en de elektronische dempersturing, in een geïntegreerde chassiscontrole via het CANbus-netwerk (Controller Area Network).

Deze nieuwe netwerktechnologie tilt het weggedrag in termen van comfort, veiligheid en dynamiek naar een nog hoger niveau. De gerichte demperaanpassingen komen ook het stuurgedrag ten goede en stellen het ESP in staat om later en dus aanzienlijk gevoeliger tussenbeide te komen. Bij het remmen past het systeem de instellingen van de schokdempers aan het wegdek aan voor een optimale werking van het ABS-systeem. Zodoende verbeteren, vooral op slechte wegen, de remprestaties. Dankzij de minimale wieltrillingen wordt de remafstand op losse ondergrond of op hobbelige wegen tot vijf procent korter. IDSPlus biedt derhalve een meetbaar effect op de veiligheid, ongeacht de staat van het wegdek en ook bij alle weersomstandigheden.

Bij het IDSPlus-chassis kan de bestuurder ook met één druk op de knop kiezen voor een hardere, nog strakkere vering. De SportSwitch functie regelt de schokdempers, versnelt de respons op het gaspedaal en versnelt de respons van de elektrohydraulische stuurbekrachtiging. Als het systeem aan een automatische transmissie wordt gekoppeld, wordt ook het toerental van de schakelmomenten verhoogd om een sportievere rijstijl mogelijk te maken.

Nieuw: zestrapsautomaat voor 150 pk sterke 1.9 CDTI-modellen De 1.9 CDTI met 110 kW/150 pk is optioneel verkrijgbaar met een gloednieuwe, adaptieve zestrapsautomaat. De nieuwe aandrijving past perfect bij de eigenschappen van de krachtige common rail dieselmotor (maximumkoppel: 320 Nm bij 2.000 2.750 t/min) en beschikt net als de vijftrapsautomaat over een ActiveSelect functie. Naast de volautomatische schakelmodus kan men dus ook manueel schakelen met de versnellingspook. De transmissie werkt adaptief en past zich automatisch aan de rijstijl en de staat van het wegdek aan. De langere overbrengingsverhoudingen zorgen voor betere prestaties en beperken tegelijk het verbruik. Dat verbruik wordt nog verder teruggedrongen door nieuwe transmissieolie die de hele levensduur van de wagen meegaat.

Innovatieve lichttechnologie: adaptieve remlichten en automatische dimlichten
Elke Vectra en Signum die vanaf heden wordt geproduceerd beschikt standaard over adaptieve remlichten. Het systeem zorgt ervoor dat de remlichten feller oplichten bij zware remmanoeuvres (boven een snelheid van 10 km/u) en verhoogt zo de veiligheid. Opel is de eerste autoconstructeur die deze technologie toepast in de middenklasse. Ook nieuw voor de Vectra en de Signum is de automatische ontsteking van de koplampen (ALC: Automatic Lighting Control). Twee sensoren in de voorruit zorgen ervoor dat de koplampen automatisch ontstoken worden in tunnels en parkeergarages en wanneer het begint te schemeren. Wanneer de wagen terug in een lichtere omgeving komt, schakelt ALC de lichten automatisch weer uit. Opel biedt dit systeem aan in combinatie met Xenon koplampen, mistlampen vóór, regensensor en een automatisch dimmende achteruitkijkspiegel, in het nieuwe Light pakket.

Onmiddellijk beschikbaar: nieuwe generatie infotainmentsystemen De nieuwe generatie gebruiksvriendelijke infotainmentsystemen met schitterende geluidskwaliteit is reeds bekend van de nieuwe Astra. Voor de Vectra zijn er vijf combinaties beschikbaar: de stereo radio/cd-speler CD 30 met en zonder MP3, de CDC 40 Opera met geïntegreerde cd-wisselaar voor zes cds en een dubbele tuner, de CD 50 Phone met gsm en de CD 70 Navi met een geïntegreerd navigatiesysteem met dynamische routebegeleiding en een grafisch infoscherm. De Signum is standaard uitgerust met het radio CD 70 Navi systeem. Het nieuwe Business pakket biedt bovendien een bijkomend prijsvoordeel: het omvat de CD 70 Navi, park pilot en een installatiekit voor een gsm.

Ten slotte is vanaf heden elke Vectra en Signum beschikbaar met de nieuwe carrosseriekleur Pannacotta.