10-8-2004
Opel verrijkt Vectra en Signum met nieuwe technologische uitrusting
De Opel Vectra en Signum gaan het nieuwe modeljaar tegemoet met
talrijke technische en stilistische verfijningen.
Het adaptieve IDSPlus-chassis (Interactive Driving System) met
elektronische schokdempersturing garandeert een hoge mate van
dynamiek, comfort en veiligheid. Het is bovendien standaard voor alle
zescilindermodellen en als optie leverbaar voor de 2.0 Turbo en de 150
pk sterke 1.9 CDTI-motoren. Die laatste kunnen ook gekoppeld worden
aan een nieuw ontwikkelde zestrapsautomaat. De adaptieve remlichten
maken hun debuut in de middenklasse en zijn voortaan standaard op elke
Vectra en Signum. Nog een innovatie voor het Vectra- en Signum-gamma
is de nieuwe generatie infotainmentsystemen, die reeds bekend zijn van
de nieuwe Astra.
IDSPlus: ophangingscomfort, actieve veiligheid en weggedrag van de
bovenste plank
Het adaptieve IDSPlus-chassis met elektronisch CDC-systeem (Continuous
Damping Control), dat debuteerde in de nieuwe Astra, verrijkt nu ook
de middenklassers van Opel met een optimaal evenwicht tussen
rijcomfort en stabiliteit. Dit innovatieve chassissysteem is
verkrijgbaar voor de Vectra Sedan, de Vectra GTS en de Vectra
Stationwagon, alsmede voor de Signum. Het is standaard op de 3.2 V6 en
3.0 V6 CDTI en als optie verkrijgbaar voor de 2.0 turbo en de 110
kW/150 pk sterke 1.9 CDTI ECOTEC-motor.
De elektronische dempersturing (CDC) werkt met vier schokdempers die
gestuurd worden door elektromagnetische kleppen die de schokdempers
precies en continu regelen om zich in enkele milliseconden ideaal af
te stemmen op het wegdek, de bewegingen van de wagen en de rijstijl
van de bestuurder. Daarmee garandeert het chassis het hoogst mogelijke
comfort en een optimale grip in alle omstandigheden. IDSPlus is via
een netwerk gekoppeld aan systemen zoals ESPPlus, TCPlus, ABS en de
elektronische dempersturing, in een geïntegreerde chassiscontrole via
het CANbus-netwerk (Controller Area Network).
Deze nieuwe netwerktechnologie tilt het weggedrag in termen van
comfort, veiligheid en dynamiek naar een nog hoger niveau. De gerichte
demperaanpassingen komen ook het stuurgedrag ten goede en stellen het
ESP in staat om later en dus aanzienlijk gevoeliger tussenbeide te
komen. Bij het remmen past het systeem de instellingen van de
schokdempers aan het wegdek aan voor een optimale werking van het
ABS-systeem. Zodoende verbeteren, vooral op slechte wegen, de
remprestaties. Dankzij de minimale wieltrillingen wordt de remafstand
op losse ondergrond of op hobbelige wegen tot vijf procent korter.
IDSPlus biedt derhalve een meetbaar effect op de veiligheid, ongeacht
de staat van het wegdek en ook bij alle weersomstandigheden.
Bij het IDSPlus-chassis kan de bestuurder ook met één druk op de knop
kiezen voor een hardere, nog strakkere vering. De SportSwitch functie
regelt de schokdempers, versnelt de respons op het gaspedaal en
versnelt de respons van de elektrohydraulische stuurbekrachtiging. Als
het systeem aan een automatische transmissie wordt gekoppeld, wordt
ook het toerental van de schakelmomenten verhoogd om een sportievere
rijstijl mogelijk te maken.
Nieuw: zestrapsautomaat voor 150 pk sterke 1.9 CDTI-modellen
De 1.9 CDTI met 110 kW/150 pk is optioneel verkrijgbaar met een
gloednieuwe, adaptieve zestrapsautomaat. De nieuwe aandrijving past
perfect bij de eigenschappen van de krachtige common rail dieselmotor
(maximumkoppel: 320 Nm bij 2.000 2.750 t/min) en beschikt net als de
vijftrapsautomaat over een ActiveSelect functie. Naast de
volautomatische schakelmodus kan men dus ook manueel schakelen met de
versnellingspook. De transmissie werkt adaptief en past zich
automatisch aan de rijstijl en de staat van het wegdek aan. De langere
overbrengingsverhoudingen zorgen voor betere prestaties en beperken
tegelijk het verbruik. Dat verbruik wordt nog verder teruggedrongen
door nieuwe transmissieolie die de hele levensduur van de wagen
meegaat.
Innovatieve lichttechnologie: adaptieve remlichten en automatische
dimlichten
Elke Vectra en Signum die vanaf heden wordt geproduceerd beschikt
standaard over adaptieve remlichten. Het systeem zorgt ervoor dat de
remlichten feller oplichten bij zware remmanoeuvres (boven een
snelheid van 10 km/u) en verhoogt zo de veiligheid. Opel is de eerste
autoconstructeur die deze technologie toepast in de middenklasse. Ook
nieuw voor de Vectra en de Signum is de automatische ontsteking van de
koplampen (ALC: Automatic Lighting Control). Twee sensoren in de
voorruit zorgen ervoor dat de koplampen automatisch ontstoken worden
in tunnels en parkeergarages en wanneer het begint te schemeren.
Wanneer de wagen terug in een lichtere omgeving komt, schakelt ALC de
lichten automatisch weer uit. Opel biedt dit systeem aan in combinatie
met Xenon koplampen, mistlampen vóór, regensensor en een automatisch
dimmende achteruitkijkspiegel, in het nieuwe Light pakket.
Onmiddellijk beschikbaar: nieuwe generatie infotainmentsystemen
De nieuwe generatie gebruiksvriendelijke infotainmentsystemen met
schitterende geluidskwaliteit is reeds bekend van de nieuwe Astra.
Voor de Vectra zijn er vijf combinaties beschikbaar: de stereo
radio/cd-speler CD 30 met en zonder MP3, de CDC 40 Opera met
geïntegreerde cd-wisselaar voor zes cds en een dubbele tuner, de CD 50
Phone met gsm en de CD 70 Navi met een geïntegreerd navigatiesysteem
met dynamische routebegeleiding en een grafisch infoscherm. De Signum
is standaard uitgerust met het radio CD 70 Navi systeem. Het nieuwe
Business pakket biedt bovendien een bijkomend prijsvoordeel: het omvat
de CD 70 Navi, park pilot en een installatiekit voor een gsm.
Ten slotte is vanaf heden elke Vectra en Signum beschikbaar met de
nieuwe carrosseriekleur Pannacotta.
AutoRai