Gemeente Oirschot

De gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA)

De bevolkingsadministratie in Nederland is sinds 1 oktober 1994 geautomatiseerd en heet sindsdien "Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens" afgekort GBA. Daarin zijn de persoonsgegevens opgenomen van iedereen die in Nederland is geboren, of die, komende vanuit het buitenland voor een langere periode rechtmatig in Nederland verblijft.

Iedere gemeente beheert een gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens die via een beveiligd landelijk netwerk met andere gemeenten en registraties van overheidsinstellingen communiceert.

In de basisadministratie worden algemene persoonsgegevens opgenomen, die voor de overheid van belang zijn bij de uitvoering van allerlei wettelijke regelingen.
Van iedere persoon is een persoonslijst aangelegd die bestaat uit gegevens over:

* naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats en geboorteland;
* administratie- en sofi-nummer;

* ouders;

* nationaliteit(en) en indien van toepassing uw verblijfsrecht;
* (voormalig) huwelijk of geregistreerd partnerschap;
* verblijfplaats (adres);

* kinderen;

* reisdocumenten;

* kiesrecht;

* (semi)overheidsinstellingen aan wie gegevens worden verstrekt.

De gemeente gaat zorgvuldig met uw gegevens om. Deze gegevens worden slechts gebruikt voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van publiekrechtelijke taken en verder slechts voor zover u daartegen geen bezwaar heeft gemaakt of soms alleen indien u daarvoor expliciet toestemming heeft gegeven. Het gebruik van uw gegevens is aan regels onderworpen.
Uw rechten:

* iedereen die zich laat inschrijven in de GBA (bij geboorte of bij (her)vestiging vanuit het buitenland) krijgt kosteloos een volledig overzicht van zijn/haar persoonsgegevens die zijn opgenomen in de GBA;

* u heeft altijd het recht op inzage in de over u opgenomen gegevens in GBA, inclusief de beschikbare informatie over de oorsprong van die gegevens;

* iedereen kan schriftelijk verzoeken om, afhankelijk van de nationaliteit, het naamgebruik in de GBA te laten wijzigen. In sommige gevallen mag u namelijk de naam van uw (ex)partner voeren;
* u heeft het recht om uw gegevens in de GBA te laten corrigeren of aanvullen, indien deze onjuist of onvolledig zijn. Uiteraard zult u met behulp van bewijsstukken aan moeten tonen dat de betreffende gegevens inderdaad onjuist of onvolledig zijn;
* u kunt de gemeente verzoeken om uw gegevens aan bepaalde personen of instanties niet te verstrekken (geheimhouding). Dit geldt echter voor een beperkt aantal instanties en personen, de verstrekking van gegevens aan overheidsinstellingen kunt u niet tegengaan;

* u kunt het gemeentebestuur verzoeken aan te geven aan wie zij uw gegevens in de afgelopen twaalf maanden heeft verstrekt. Slechts in bijzondere omstandigheden (bijv. als de veiligheid van de staat of opsporing en vervolging van strafbare feiten in het geding zijn) zal over de verstrekking geen mededeling worden gedaan;
* in geval van adoptie kunnen de adoptiefouders verzoeken om verwijdering van enkele gegevens uit de persoonslijst van het geadopteerde kind.

Wilt u meer informatie over het inzage-en correctierecht en aanvragen van geheimhouding van uw gegevens, dan kunt u terecht bij de medewerksters burgerzaken van de afdeling Dienstverlening, Deken Frankenstraat 3 te Oirschot, telefoon: 0499-583333. De medewerksters van burgerzaken kunnen u inlichten over uw persoonsgegevens en er kan een toelichting worden gegeven waarom bepaalde gegevens daarin wel of niet voorkomen. Indien nodig kunt u verzoeken om een aanvulling of een correctie van de gegevens op uw persoonslijst.