HOOFDBEDRIJFSCHAP DETAILHANDEL

Speciaalzaak favoriet bij aankoop televisie

Nederlanders kopen hun televisie en andere apparatuur (audio, video en witgoed) veelal bij de speciaalzaak in wit- & bruingoed. Van de totale bestedingen aan audio- en videoapparatuur wordt 79% uitgegeven in de speciaalzaak. Van de totale bestedingen aan grote huishoudelijke apparaten (zoals wasmachines en koelkasten) gaat 72% naar de gespecialiseerde winkels. Andere aankoopkanalen zijn overige winkels en branchevreemde aanbieders. Slechts 2% gaat via de ambulante handel en postorderbedrijven. Dit blijkt uit het rapport 'Branches in Detail Wit-, bruin- en grijsgoedzaken' van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).

In 2003 is er aan wit-, bruin- en grijsgoed ongeveer 5,4 miljard euro (incl. BTW) besteed. Het meeste werd besteed aan audio- en videoapparatuur. De dvd-speler was de verkooptopper van het afgelopen jaar. Nederlanders schaften in 2003 1,6 miljoen dvd-spelers aan, goed voor een omzet van 517 miljoen euro. Aan grote huishoudelijke apparaten (witgoed) werd bijna 1,6 miljard euro besteed. Kleine huishoudelijke apparaten hadden met 700 miljoen euro een kleinere marktomvang en werden bovendien bij meerdere kanalen verkocht. Ruim de helft van de computers en software wordt via computershops verkocht en 9% gaat via de gecombineerde speciaalzaken over de toonbank.

In 2003 waren ruim 1.500 ondernemingen actief in de wit- en bruingoedbranche. Samen exploiteerden zij 2.400 winkels. Daarnaast waren er circa 1.000 computershops en ruim 900 telecomwinkels. Het aantal winkels in de wit- en bruingoedbranche is in de periode 2000-2003 stabiel gebleven. Het aantal computershops en telecomwinkels is sterk toegenomen.

Het rapport 'Branches in Detail Wit-, bruin- en grijsgoedzaken' is gratis beschikbaar als download op www.hbd.nl. Een printversie is verkrijgbaar via de Infodesk van het HBD, telefoon (070) 338 56 66, e-mail: bestel@hbd.nl.

Noot voor de redactie/